Negyvenmilliárd forinttal lehet drágább a metrófelújítás

Tarlós István: Az EU támogatja a 3-as metró felújításiköltség-növekedését, ha azt a kormány és a főváros finanszírozza.

2017. 12. 08. 13:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brüsszelben lényegében eldőlt, hogy a 3-as metró felújítására az eredeti 137,5 milliárd forintos beruházási keret helyett 172 milliárd fordítható – osztotta meg a hírt Tarlós István kormánypárti főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján. Elmondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az uniós projekteknél közreműködő tanácsadó szervezet is egyetértett abban, hogy az eredeti összegre ítélhető meg a százszázalékos EU-támogatás. A csaknem 40 milliárdos drágulás fedezetét viszont a magyar kormánynak és a fővárosnak kell előteremtenie.

Azt, hogy ezt a megoldást a kabinet támogatja-e vagy sem, még nem tudni, annyi bizonyos, hogy még idén júniusban a Fővárosi Közgyűlés a város tartalékaiból elkülönített egy 30 milliárdos keretet. Azt kizárólag arra költheti el a városvezetés, ha a kivitelezői költségek tovább drágulnak. Az idén nyárra derült ki ugyanis, hogy az 3-as metró infrastruktúra-felújításra kiírt négy közbeszerzési pályázaton a 137,5 milliárdos kerethez képest 27 százalékkal magasabb összegű ajánlatok érkeztek. Északon, Újpest és Angyalföld között azért kezdhették meg az állomások felújítását, mert arra, valamint az alagútépítési munkálatokra „csak” 15 százalékos volt a túllépés. A metróvonal déli és középső szakaszának pályázatait érvénytelenítették, és most Tarlós István közölte: jövő január közepére kiírják az új közbeszerzési pályázatokat, amelyek eredményét 2018 júniusában hirdethetik ki. Ezek alapján délen, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszon még jövő nyáron, míg a Lehel térnél kezdődő középső szakaszon 2019 őszén-telén kezdődhetnének meg a munkálatok. 

A főpolgármester megjegyezte, hogy azok, akik, most a részleges (húsz megállóból a meglévő kettő mellett további tíz helyen lesz lift) akadálymentesítésért bírálják a városvezetést, egy szót sem szóltak, amikor 2010 előtt a 2-es metró 11 állomásából csupán egyet tettek a mozgáskorlátozottak és babakocsisok számára használhatóvá. Ugyanakkor a Bálna ferencvárosi épületének tervezett eladásából származó bevétel egy részét erre költenék. Tarlós elárulta, a legalább 11 milliárdos vételárral kiírt értékesítési pályázaton egyébként egyedül a Magyar Nemzeti Bank indult. – Ha a kormány – ahogy korábban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter mondta – legalább annyit vagy többet ígér, akár viheti is – fűzte hozzá Budapest vezetője, aki a közeljövőben találkozik is Lázárral. 

A római-parti mobilgát napirendről levett ügyével kapcsolatban Tarlós István ismertette, hogy milyen nagy szakmai viták lesznek. A csütörtöki fővárosi közmeghallgatáson bejelentett „tudós társaságban” részt vehet a Műegyetem három tanszéke, a tájépítészek képviselője és a Lányi-féle tanulmány egyik szerzője is. Februárig tartó megbeszéléseiken hallgatóságként jelen lehet a tiltakozók és a támogatók egy-egy képviselője is. Ezzel párhuzamosan a Fővárosi Csatornázási Művek megbízta a Mélyépterv Zrt.-t azzal, hogy még egy részletes, kimerítő összehasonlító szakvéleményt készítsen a Nánási út – Királyok útja nyomvonalra. Addig is megkezdődhet az Aranyhegyi-pataknál a védmű kiépítése, Pünkösdfürdőnél pedig a meglévő gát magasítása. A Barát-patak és a Duna torkolatánál lévő kritikus pontról viszont kiderült: az árvízvédelemért nem a főváros, hanem vélhetően Budakalász és Pomáz lesz felelős.

Tarlós István kiemelten foglalkozott a 2021-ig tervezett budapesti beruházásokkal, amelyeket ez a városvezetés mindenképpen elindítana. A már a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott projektek között szerepel a Lánchíd és a Váralagút felújítása, új elképzelés a BAH-csomópont felüljárójának rekonstrukciója, amelyet azonban össze kell hangolni az előbbivel és a metrófelújítással, mert akkor lenne csak igazán nagy közlekedési káosz. Szintén az elindított projektek között van a villamos- és trolibeszerzés, a rakparti aluljárók felújítása, valamint a belvárosi és a városligeti távfűtővezetékek átépítése.

Elzárás és melegedés

A főpolgármester szerint sokan panaszkodnak, hogy nincs rend az aluljárókban, mások pedig amiatt minősítik embertelennek a fővárost, hogy a hajléktalanok nem lakhatnak az aluljáróban. – Az ombudsman keresetére ugyan a Kúria részben megsemmisítette a helyzet kezelését célzó fővárosi rendelet egy részét, viszont továbbra is módjuk van megakadályozni, hogy használhatatlanok legyenek az aluljárók és a közterületek. A szabálysértési törvény szerint közérdekű munka szabható ki, ha pedig az eljárás alá vont személyt 6 hónapon belül már kétszer felelősségre vonták emiatt, elzárás is kiszabható – mondta Tarlós István, jelezve: megfontolják, hogy éljenek-e ezekkel a lehetőségekkel. Morva Emília, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat budapesti vezetője kiemelte: folyamatosan javul a hajléktalanellátás. Jelenleg 5500 jó minőségű ellátást és biztonságot nyújtó szálláshely van a fővárosban, amelyek kihasználtsága ezekben a napokban nem éri el a 80 százalékot. Fontos, hogy aki Budapesten segítségre szoruló hajléktalannal találkozik, éjjel-nappal hívhatja a Menhely Alapítvány 338-4186-os telefonszámát. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.