„Katonai szállítógépeket veszünk, nem kormánygépeket” – reagált lapunk szerdai értesülésére egy kormányzati forrásunk. További konkrétumok közlése nélkül leszögezte, a gépek honvédségi lajstromba kerülnek, a beszerzést honvédelmi költségvetésből finanszírozzák. „Az ügy végére még idén pont kerül, az új gépeket jövő tavasszal bemutatjuk a nyilvánosságnak” – szólt a tájékoztatás.
Megírtuk, a kormány használt Airbus A319-es utasszállítókat vásárol többfunkciós kormánygépnek a honvédség számára. Az egyik fapados légitársaság csődje miatt kedvező feltételekkel hozzáférhetővé vált mintegy tízéves gépek beszerzése és karbantartása-üzemeltetése olyan civil cégekkel partnerségben történhet, mint a Wizz Air, a Lufthansa Technik vagy a magyar állami tulajdonban lévő Aeroplex karbantartó cég.
A szóban forgó legalább két Airbus a nemrég csődbe ment Air Berlin tulajdonában volt, amely flottáját az Aeroplexszel tartatta karban, így ez a közvetlen kapcsolat is hozzájárulhatott, hogy ezekre a gépekre esett a választás. Az ügyletről azért nem szerezhettünk hivatalos megerősítést, mert rendkívüli információbiztonsági szabályokat vezettek be vele kapcsolatban, s a parlament szakbizottsága felmentést adott a közbeszerzési eljárás lefolytatása alól.
A szóhasználat körüli vita egyébként nem új keletű. Egy éve, amikor először írtunk hosszabb cikket a gépek beszerzéséről – már akkor a népszerű Airbus utasszállítógép-családot jelöltük meg valószínű lehetőségként –, a honvédség egyik vezetője arra kérte lapunkat, hogy kerüljük a kormánygép kifejezést. A döntéshozók Magyarországon ugyanis félnek ettől a szótól, és a tábornok attól tartott, ha emiatt elvesztik a politikusok támogatását, végül ismét meghiúsul a nemzeti légi szállító képesség helyreállítása.