Átgázolt a Hableány roncsain és utasain az Idun

35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt indítványoznak majd vádemelést a Viking Idun kapitánya ellen.

2020. 08. 10. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Az orr miatt olyan torlóhullám keletkezett, ami nem oldalra lökte a Hableányt, hanem beforgatta
Fotó: Bach Máté

Már csak egy jogsegélyben kért külföldi tanúmeghallgatás jegyzőkönyvére várnak a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) nyomozói, akik előreláthatóan szeptemberben fejezik be a vizsgálatot az 56 éves T. F. ellen; az ukrán hajóskapitányt a Hableány-katasztrófa kapcsán 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával gyanúsítanak – tudta meg a Magyar Nemzet hatósági forrásból.

Egy román hajósnak – vélhetően a tragédiát okozó Viking Sigyn román másodkapitányának – a tanúkihallgatását kérte még tavasszal a Fővárosi Főügyészség a román társszervétől jogsegélyben.

A kérelem teljesítése a COVID–19 világjárvány miatti korlátozó intézkedések miatt szenvedett késedelmet, de úgy tudjuk, hogy a hetekben már megérkezhet a tanúkihallgatás jegyzőkönyve, amit aztán lefordítanak magyarra, illetve ukránra, a gyanúsított anyanyelvére.

A román hajós mondandója azért lényeges, mert tavaly májusban, miután a Viking Sigyn hullámsírba küldte a Margit hídnál a Hableányt a 33 dél-koreai utasával és kétfős magyar legénységével, a Sigyn kapitánya felkeltette a pihenőidejét töltő román másodkapitányt, aki látva Jurij Csaplinszkij zavarodottságát, leváltotta őt, és maga vezette tovább a Sigynt. Azonban a román hajós a tragédiával kapcsolatos részletes vallomásában nem tért ki a hajójukat követő testvérhajó, a Viking Idun kapitányával való kommunikációra. A rögzített rádióforgalmazás szerint a román másodkapitány nem beszélt az Idun kapitányával, nem úgy Csaplinszkij, aki a tragédia utáni pillanatokban rádióüzenetet váltott az őt követő hajó kapitányával.

Januárban, a meggyanúsításakor az Idun kapitánya, T. F. azt mondta a nyomozási bírónak, hogy nem észlelte a balesetet, azt, hogy az előtte hegymenetben haladó testvérhajó, a Sigyn a Margit hídnál elgázolta a Hableány sétahajót (a Sigyn kapitánya, Jurij Csaplinszkij szintén ezzel védekezik a vádak ellen). T. F. védekezését a lapunk rendelkezésére álló hivatalos jegyzőkönyvek, szakértői vélemények, valamint szemtanúk és a katasztrófa idején a térségben zajló rádióforgalmazások leiratainak jegyzőkönyvei egyértelműen cáfolják. Így az egyik magyar hajóskapitány szerint amikor az „Ember a vízben” jelzésre menteni indult a völgymenetben lévő hajójával, és hegymenetbe fordult, egy másik magyar hajóról riasztották, hogy figyeljen, mert jön mögötte egy Viking; gyorsan ki is tért a hirtelen érkező szállodahajó – az Idun – útjából. A bizonyítékok szerint éppen ekkor hagyta el a Parlamentet a Viking Idun, amelynek a kapitánya oroszul rádiózott a Hableányt már elgázoló és maga alá gyűrő Sigyn kapitányával:

„Jura, mi történt?”, „Összeütköztem egy másik hajóval”, mondta erre Jurij Csaplinszkij. Az Idun az elhangzottak ellenére megállás nélkül áthajózott a katasztrófa helyszínén.

Szakértők szerint az Idun nemcsak a Hableányból kizuhant berendezési tárgyakon, hanem a vízbe esett utasokon is átgázolt, és nem zárható ki, hogy az áldozatok közül még mindig eltűntként keresett dél-koreai nő testét is azért nem találják, mert az Idun keresztülhajtott rajta. Ismert, hogy a tragédia 28 áldozata körül huszonhétnek találták meg a holttestét, a negyven év körüli dél-koreai nőt ma is eltűntként keresik, hazájában addig nem nyilváníthatják holtnak, amíg elő nem kerül a test.

A katasztrófa okozásával vádolt Jurij Csaplinszkij, a Viking Sigyn ukrán kapitánya elleni büntetőperben szeptemberben kezdődik a bizonyítási eljárás, miután Csaplinszkij az előkészítő ülésen tagadta, hogy bűncselekményt követett volna el. A vád lényege szerint Jurij Csaplinszkij felelős a tragédiáért, mivel az ütközés előtti öt percben egyáltalán nem figyelt a körülötte zajló eseményekre. Halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével vádolják. Bizonyítottság esetén, halmazati büntetésül 11 év szabadságvesztést is kaphat.

Tanúvallomások szerint Csaplinszkij azt sem észlelte, hogy hajója ütközött. Parancsot nem adott a mentés megkezdésére. Egy, a saját kajütjében tartózkodó magyar matróz vette észre az embereket a vízben, ahogy az életükért küzdenek. Ő utasítás nélkül leengedte a gumi mentőcsónakot, és munkatársával együtt a vízbe zuhant emberek mentésére indult.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.