Izzasztó klímahelyzet a BKV járatain

A budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma – derül ki a Közlekedő Tömeg civil szervezet összesítéséből. Így gyakran előfordul, hogy a legizzasztóbb nyári napon is olyan járművek viszik az utasokat Budapesten, amelyeken izzasztó a hőmérséklet. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a klímák meghibásodása terén a BKV buszgarázsai rosszul teljesítenek. Vannak olyan öreg buszok, amelyeken ha bekapcsolnák a klímát, az túlzott terhelést okozna a motornak.

Kerékgyártó György
2021. 07. 10. 7:55
A buszokat mindkét irányban negyvenöt másodpercenként indítja a BKK Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Klíma nélkül közlekedtek a héten a legforróbb napokon az 1-es vonalán járó villamosok is Budapesten. Amikor július 8-án, az idei nyár egyik legmelegebb napján az egyik járaton az utasok zúgolódni kezdtek, mert a vezető nem kapcsolta be a klímát, egy szolgálaton kívüli BKV-dolgozó úgy tájékoztatott bennünket, hogy a CAF villamosokon központi vezérlésű a klímarendszer. Utána kérdeztünk: ezt csak részben igaz. Valóban központilag állítják be, hogy a légkondicionáló hány fokon működjön, ám arról, hogy menjen-e éppen vagy sem, a vezető dönt. Egy ilyen forró napon feltehetőleg azért nem kapcsolták be a hűtést, mert nem működött.

Mint azt korábban már megírtuk, a fővárosi közlekedésben teljesen esetleges, hogy az ember éppen légkondicionált vagy anélkül közlekedő járműre száll-e fel. Korábbi érdeklődésünkre a BKV azt felelte, hogy az olyan általunk tesztelt hosszú járatokon, mint a 105-ös, az 5-ös busz vagy a 7-es buszcsalád járatai, hiába javítják a klímát, a rendszernek ez a meleg már sok.

Írtuk arról is, hogy buszvezetők panaszkodtak: az öregebb buszokon, ha bekapcsolják a klímát, az olyan terhelést jelent a motornak, hogy ki sem tudnak állni a busszal az öbölből.

A buszpark egy részében a klíma gyenge vagy rossz, az ablakok pedig nem nyithatóak
Fotó: Kurucz Árpád

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros öt BKV-divíziója közül minden garázs rosszul teljesít a klímák meghibásodása terén, kivéve a cinkotait.

A normál eljárásrend szerint, ha meghibásodás történik, azt a sofőrnek be kell jelentenie a BKK diszpécserének. A Cinkota divízióban viszont más az eljárásrend, és erre a járművezetőket oktatás keretében is felkészítik. Eszerint tilos a BKK diszpécser értesítése, csak a cinkotai garázsdiszpécsert szabad hívni, aki majd »elintézi« az ügyet a BKK-val” – írták.

„Elromlik a buszban a légkondi, ilyenkor azonnal ki kellene állni a forgalomból. Küldenek pótlást, de idő, mire az odaér, a kieső időre a BKK kötbérez. Ehelyett nem állnak ki a forgalomból, fújják az utasokra a meleget, és addig mennek, amíg oda nem ér a cserekocsi. Akár át is szállítják az utasokat valahol út közben. Ekkor hipp-hopp más rendszám jelenik meg ugyanazon forgalmi szám alatt a Futár rendszerben. Probléma megoldva, a szolgáltatásban látszólag kiesés nincs, kieső idő nincs, az utasok már leszálltak vagy átszálltak, legfeljebb morognak egy kicsit, nincs itt kérem semmi látnivaló, a BKK felé pedig lejelentenek valami banális hibát, amiért nem jár kötbér. Így szépül a statisztika is, és nem tud a BKK kötbérezni sem” – tette hozzá a VEKE.

Bejegyzésük szerint ezeket a hibákat nem csak az utasok, hanem a járművezetők is elszenvedik, hiszen ha így küldik őket dolgozni, ezzel gyakorlatilag veszélyeztetik az egészségüket.

– A területnek van felelőse, konkrétan a vezérigazgató-helyettes, ezekben a kérdésekben neki kellene döntenie – mondta érdeklődésünkre Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Megjegyezte, hogy a meghibásodott klímákról évek óta minden nyáron szó van, tehát nem új keletű a probléma, mégsem történt változás. Ha a terület felelőse ezt nem tudja megoldani, le kell váltani. Ő nevezte ki a divízióvezetőket, tehát ő felel értük. Az a baj, egyre gyakrabban látom úgy, hogy a BKV-nál a járművezetőkön kívül soha senki nem felelős semmiért – fogalmazott.

A Közlekedő Tömeg civil szervezet tegnapi összeállítása szerint a budapesti buszok kevesebb mint 40 százalékán működik jól a klíma. Leginkább a Mercedes Conecto és a szóló Mercedes Citaro buszokon kedvezőek a tapasztalatok, a maradék buszok nagyjából felén a klímának csak minimális hatása van, mert a berendezést már gyárilag alulméretezték vagy nem tartják megfelelően karban. Másik részükön a klíma csak zúg és meleget fúj, vagy egyáltalán nem üzemel. A problémát súlyosbítja, hogy a klímahibás járművek egy részén nincs megfelelő méretű, nyitható ablak, vagy nem lehet kinyitni, mert reteszelve van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.