Klíma nélkül közlekedtek a héten a legforróbb napokon az 1-es vonalán járó villamosok is Budapesten. Amikor július 8-án, az idei nyár egyik legmelegebb napján az egyik járaton az utasok zúgolódni kezdtek, mert a vezető nem kapcsolta be a klímát, egy szolgálaton kívüli BKV-dolgozó úgy tájékoztatott bennünket, hogy a CAF villamosokon központi vezérlésű a klímarendszer. Utána kérdeztünk: ezt csak részben igaz. Valóban központilag állítják be, hogy a légkondicionáló hány fokon működjön, ám arról, hogy menjen-e éppen vagy sem, a vezető dönt. Egy ilyen forró napon feltehetőleg azért nem kapcsolták be a hűtést, mert nem működött.
Mint azt korábban már megírtuk, a fővárosi közlekedésben teljesen esetleges, hogy az ember éppen légkondicionált vagy anélkül közlekedő járműre száll-e fel. Korábbi érdeklődésünkre a BKV azt felelte, hogy az olyan általunk tesztelt hosszú járatokon, mint a 105-ös, az 5-ös busz vagy a 7-es buszcsalád járatai, hiába javítják a klímát, a rendszernek ez a meleg már sok.
Írtuk arról is, hogy buszvezetők panaszkodtak: az öregebb buszokon, ha bekapcsolják a klímát, az olyan terhelést jelent a motornak, hogy ki sem tudnak állni a busszal az öbölből.

Fotó: Kurucz Árpád
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros öt BKV-divíziója közül minden garázs rosszul teljesít a klímák meghibásodása terén, kivéve a cinkotait.
„A normál eljárásrend szerint, ha meghibásodás történik, azt a sofőrnek be kell jelentenie a BKK diszpécserének. A Cinkota divízióban viszont más az eljárásrend, és erre a járművezetőket oktatás keretében is felkészítik. Eszerint tilos a BKK diszpécser értesítése, csak a cinkotai garázsdiszpécsert szabad hívni, aki majd »elintézi« az ügyet a BKK-val” – írták.
„Elromlik a buszban a légkondi, ilyenkor azonnal ki kellene állni a forgalomból. Küldenek pótlást, de idő, mire az odaér, a kieső időre a BKK kötbérez. Ehelyett nem állnak ki a forgalomból, fújják az utasokra a meleget, és addig mennek, amíg oda nem ér a cserekocsi. Akár át is szállítják az utasokat valahol út közben. Ekkor hipp-hopp más rendszám jelenik meg ugyanazon forgalmi szám alatt a Futár rendszerben. Probléma megoldva, a szolgáltatásban látszólag kiesés nincs, kieső idő nincs, az utasok már leszálltak vagy átszálltak, legfeljebb morognak egy kicsit, nincs itt kérem semmi látnivaló, a BKK felé pedig lejelentenek valami banális hibát, amiért nem jár kötbér. Így szépül a statisztika is, és nem tud a BKK kötbérezni sem” – tette hozzá a VEKE.