Szombat délután az egyik plázába érve egy nyüzsgő hangyaboly képe tárult elém. Az elektronikai boltba lépve érdekes látvány fogadott: a legújabb típusú okostelefonok bemutatóasztalánál egy édesanya öt év körüli kislányával és két tizenéves fiával négy különböző telefonnál állva, elmélyülten múlatta az időt. Elmerengtem, vajon mennyire változik meg a fiatal generációk gondolkodása, ha egyre több minden digitalizálódik körülöttünk? Hogyan változott meg a tanulók attitűdje, hozzáállása a digitalizáció hatására?
– Azt gondolom, hogy alapvetően minden gyermekben ott van a kreativitás, ezt azonban nem mindenkiből sikerül megfelelően előhozni. A digitalizáció ezt a helyzetet bizonyos tekintetben segíti, míg más téren hátráltatja – fejtette ki a véleményét a kérdésben a megkeresésünkre Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke, aki szerint az a legfontosabb, hogy megtaláljuk a harmóniát a virtuális és a fizikai világ között.
Fontos a család szerepe
De vajon mennyit ad hozzá és mennyit vesz el a fiatalok készségeiből, tudásából a digitalizáció? A szakértő szerint a digitális eszközhasználat során is lehet fejleszteni számos kompetenciát. A virtuális térben nagyon sok lehetőség elérhető. A színház- és múzeumlátogatástól kezdve az ismeretszerzésen át a különféle kreativitást fejlesztő feladatokig. Mindemellett a valós, megélt fizikai tapasztalatszerzés nagyobb élményt nyújt, és többet is tudnak belőle tanulni a diákok.
Hajnal Gabriella szerint a digitális eszközök megfelelő használata sok szempontból kreatívabbá tette a fiatalokat. A tantermen kívüli digitális munkarend eleinte nagy kihívást jelentett a tanulóknak is, de gyorsan megtanulták kezelni a helyzetet. A fiatalok egyre több időt töltenek a digitális térben, ami a kreativitást is fejleszti.
– Az már nehezebb kérdés, hogy ugyanaz a gyerek, aki jó teljesítményt nyújt a digitális oktatás során vagy általánosságban otthonosan mozog a virtuális térben, a való világban is ugyanolyan sikeresen fog-e szerepelni.
Az alapvető tulajdonságait, a képességeit a gyermek hozza magával. De itt jön be elsősorban a család felelőssége: milyen alapokat biztosít, milyen értékrendben neveli a gyermeket? Az iskolának is nagy szerepe van ebben. Nem mindegy, hogyan fejlesztik a diákokat, mennyire tudják kihozni belőlük a már említett alkotókészséget. Ezért is szoktam mondani, hogy sok mindent lehet az iskolára fogni, de az alapvető attitűdöt otthonról hozzák a gyerekek