A teljesen passzív fiatal képe dőlt meg ezen a választáson, mely tételesen cáfolta ezt a rendkívül rossz sztereotípiát
– fogalmazott Szabó Andrea, a Társadalomtudományi Kutatóközpont (TK) intézetigazgatója az Ifjúságkutató Intézet, Scruton és az MCC szakmai konferenciáján.
A fiatalokról szóló legendák és mesék oldaláról közelítette meg a témát a rendezvény első panelbeszélgetése, ahol az Ifjúságkutató Intézet és a Társadalomkutató Kft. legújabb, az első szavazók politikai értékorientációját vizsgáló kutatás nyomán arról beszélgettek a kutatók: vajon megdőlt-e a toposz, hogy a fiatalok elutasítják a politikát, továbbá meg kell-e újítani a kutatási módszereket.
Juhász Gyula, a Társadalomkutató Kft. kutatási igazgatója úgy fogalmazott: folyamatos a megújulás a szakmában, a cél, hogy minél pontosabb méréseket adjanak. Felidézte a közvélemény-kutatás fekete napjának nevezett 2002-es országgyűlési választásokat, amely az akkori mérésekkel teljesen ellentétes eredményt hozott. A beszélgetés résztvevői egyet értettek abban: nem műtéti pontosságúak a közvélemény-kutatási módszerek – komoly hibázási lehetőségekre is van lehetőség – ugyanakkor az idei választás alkalmával már az előrejelzések nagy része egy irányba mutatott.
Elmondták: bár politikai kommunikációs célja is van a közvélemény-kutatásoknak, ma Magyarországon egy intézet sem állít szakmailag valótlant.
– A közvélemények árnyalásának terében ugyan vannak változások, de nagy módszertani forradalmak nincsenek – fejtette ki Pillók Péter, a Századvég Társadalmi Kutatóközpontjának igazgatója a kutatási módszerek megújításáról szólva.