Súlyos következmények
A szerzők ugyanakkor az internetaddikció következményeire is rámutatnak, amely az élet számos területére, így az iskolai és munkahelyi teljesítményre, a családi és baráti kapcsolatokra, és az egészségi állapotra is kihat, nem utolsósorban pedig a kényszeres online vásárlás, fogadás és szerencsejáték jelentős pénzügyi gondokat okozhat. Kitérnek az éjszakai internethasználatra is, ami az eddigi kutatási eredmények alapján jelentősen megnöveli a függőség kialakulásának veszélyét, amelynek eredményeként az alvási ciklus zavarai léphetnek fel.
Az internetfüggőség továbbá számos mentális problémával szövődhet, amely magában hordozhatja a depressziót, a figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenességet (ADHD), a szorongást és az autizmust is. A mentális tünetek és mozgásszervi fájdalom mellett, a média által sugallt ideális testalkat elérésre miatt szoros összefüggés ábrázolódik a különböző testképzavarokkal (például bulimia), ugyanakkor a fizikai inaktivitásból fakadó egészségtelen táplálkozás miatt a túlsúllyal/elhízással is szoros összefüggésben van.
Továbbá speciális képalkotó vizsgálatok eredményei alapján kiderült az is, hogy egyéb függőségekben szenvedőkhöz hasonlóan az internetfüggők esetében is bizonyos agyterületek kóros változásai mutathatók ki. A szerzők végül a lehetséges kezelési lehetőségeket, köztük a kognitív viselkedésterápiát is megemlítik, ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a hangsúly a megelőzésen van.
A dopamin fogságában
Lapunk kérdésére Uzsalyné Pécsi Rita, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola tanára szintén megerősítette, hogy a különböző infokommunikációs eszközök mérték nélküli használata komoly függőséghez vezethet. Az ismert neveléskutató tájékoztatása szerint az internetes alkalmazások használata során ugyanis a felhasználónak erőteljes sikerélményei vannak, amelynek hatására dopamin szabadul fel az agyban. Ez a boldogsághormon gyorsan aktiválja a jutalmazó rendszert, majd arra ösztönzi a felhasználót, hogy ismételje meg a tevékenységet.
A probléma viszont az, hogy a dopamin egy függőséget okozó szer, tehát mindig egy kicsit nagyobb dózis szükséges ahhoz, hogy ugyanazt a hatást elérjük. Ez magyarázza azt is, hogy valaki miért képtelen elszakadni az online tértől.
Ám az idegrendszerben a dopamin egy idő után telítődik, s akkor a felhasználónak már semmi sem lesz elég – magyarázta a szakember.
Látni kell azonban azt is – folytatta –, hogy a gyermekek fejletlen idegrendszere sokkal érzékenyebb, a serdülőknek pedig nagyon erős az úgynevezett élménykényszerük, amit ha valamilyen kütyü elégít ki, akkor teljesen a bűvkörébe kerül. Hozzátette, hogy ezek az eszközök és az alkalmazások olyan professzionálisan megtervezett „szeradagolók”, hogy ha tudatosan nem figyelünk oda, észrevétlenül képesek a megcélzott korosztályt és felhasználót akár kórosan hosszú ideig is a képernyőhöz kötni. Sajnos azonban ott tartunk, hogy a legkisebbek körében a számítógépek, a tabletek és az okostelefonok társadalmilag elfogadott nyugtatószerekké, bevált szórakoztatási, illetve etetéshez és altatáshoz használt elterelő eszközökké váltak. Holott minden tanulmány arra figyelmeztet, hogy
minél korábban kezdik használni az okoseszközöket, annál nagyobb a függőség kialakulásának lehetősége
– nyomatékosította a neveléskutató. Uzsalyné Pécsi Rita szerint hároméves kor alatt egyáltalán nincs szükség az okoseszközökre. Mint fogalmazott, a gyermekek semmiről sem maradnak le, ha csak később ismerkednek meg az okoseszközökkel, ugyanis mindegyik annyira felhasználóbarát módon van kialakítva, hogy még egy kisgyermek is képes kikeresni magának egy mesét a YouTube-on. Véleménye szerint az óvodásoknál is legfeljebb 15-20 perc képernyőidő, azaz nagyjából két mese külön-külön való megnézése ajánlott, egyrészt azért, hogy már ekkor kezdje el a kikapcsolást is tanulni, másrészt pedig ebben a korban a mozgás, a tapasztalás és minél több érzékszerv használata jelenti a hatékony tanulás alapját.
Kisiskolás korában maximum egyórás eszközhasználat elfogadható, ugyanakkor nem mindegy, hogy abban az idősávban mivel foglalkozik a gyermek. A serdülőknél szintén célszerű az általuk fogyasztott tartalmakat figyelni, ellenőrizni azt.
Ezen felül pedig külön figyelmet kell fordítani az éjszakai internetezés jelenségére is, amely a fiatalok iskolai aktivitására és teljesítményére is káros hatással van – részletezte a szakember.