– Wittner Mária és Brusznyai Árpádné is édesanya volt, de gondolhatunk Tóth Ilona vagy sok más fiatal forradalmár édesanyjára is, akik amellett, hogy személyes tragédiaként élték meg 1956 történéseit, példát is mutattak. Milyen szerepet vállaltak akkor a nők?
– A forradalom után az állampárt és a Belügyminisztérium is meg akarta érteni, mi történt 1956-ban, nehogy még egyszer előfordulhasson hasonló, ezért a korabeli politikai rendőrség számadataiból lehet látni, hogy a magyar társadalom 10-15 százaléka valamiféle aktivitást vállalt az eseményekben. 1956-nak tehát óriási társadalmi támogatottsága volt. Nemcsak az utcára vonuló százezernyi diák, hanem a fegyverrel harcolók között is voltak nők, emellett a munkástanácsoknak is voltak női tagjai, ahogy élelmet is gyűjtöttek, sebesülteket is mentettek és ápoltak. Ha megnézzük az október 25-i Kossuth téri sortűz áldozatait, a véleményüket a felvonulással kifejezők között is számosan voltak fiatal iskolás, egyetemista vagy munkába igyekvő nők.
– Bár nagy volt a forradalom társadalmi támogatottsága, a fegyveres túlerő miatt nem tarthatott sokáig. Miben hozott mégis változást?
– A kommunista pártelit tagjainak 1956-ban azt kellett megtapasztalniuk, hogy elveszíthetik a hatalmat. Előfordult, hogy az életük forgott kockán, és az olyan, általuk ellenforradalmároknak mondott forradalmároktól kellett segítséget kérniük, mint például a későbbi Veszprém megyei párttitkárnak, Pap Jánosnak Brusznyai Árpádtól, ez pedig megaláztatást jelentett nekik. Közben viszont a felkelők rendet tartottak. Akadtak ugyan népítéletek, de nem ezek voltak a jellemzők, mivel a forradalomban kiválasztódott vezetők igyekeztek lecsillapítani az embereket. Az 1956-os eseményeket tehát a tömegesség, a spontaneitás, a rendpártiság és a szolidaritás jellemezte annak ellenére, hogy abban az időben nem volt egy központi hatalom, hiszen
Nagy Imre sem tekintette magát a forradalom miniszterelnökének, csak egy válságkezelő kormány vezetőjének.
Az önszerveződésre utal, ahogy a nemzeti bizottságoknál, a munkástanácsoknál, az élelemszállításban és a sebesültek ellátásánál is megjelent például az egyházak közösségformáló ereje, amit a Rákosi-rendszernek nem sikerült megsemmisítenie. Ezekben a szervezett, értékelvű közösségekben a férfiak mellett ott voltak a nők is, akiknek nagy szerepük volt a diktatúra alatti értékőrzésben. Ezáltal érthetjük meg, hogyan válhatott az az alig kéthetes eseménysorozat olyan jelentőségűvé, amelynek még ma is érezzük a hatását.