Gyorshajtás miatt van a legtöbb közlekedési baleset

Csaknem 15 ezer, személyi sérüléssel járó baleset történt a hazai közutakon – derül ki a rendőrség előzetes adataiból. A balesetek száma leginkább Zala vármegyében nőtt. Mintegy félezren veszítették életüket tavaly közúti balesetben hazánkban, több lett a könnyű és a súlyos balesettel járó karambol. A balesetek legfőbb oka a gyorshajtás. Évek óta csökken az ittas állapotban elkövetett, személyi sérüléssel járó balesetek száma, amióta csak statisztika készül hazánkban, a 2022-es év volt ebből a szempontból a legkedvezőbb.

2023. 03. 22. 5:05
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Némileg több személyi sérüléssel járó közúti baleset történt tavaly Magyarországon, mint egy, illetve két évvel korábban, derül ki az előzetes rendőri adatokból. (Végleges statisztika a KSH adatainak a hivatalossá válásával lesz várhatóan májusban.) 

Az előzetes adatok szerint tavaly összesen 14 636 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt a hazai közutakon, 2,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban, illetve 6,2 százalékkal több, mint 2020-ban (2021-ben 14 233, 2020-ban pedig 13 778 balesetet regisztráltak).

Az előzetes rendőri statisztika számai beszédesek

A személyi sérüléssel járó balesetek száma a fővárosban, valamint 13 vármegyében mutat növekedést. A balesetek száma leginkább a következő vármegyékben nőtt: Zalában (15,6 százalékkal), Vasban (12,6 százalékkal) és Győr-Moson-Sopronban (12,3 százalékkal). Csökkenő a tendencia hat vármegyében, melyek közül a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei adatok voltak a legjobbak, ott 9,5 százalékos a csökkenés (az elmúlt két évben is ebben a vármegyében történt a legkedvezőbb változás).

 

Az elmúlt évben 522-en haltak meg a közutakon, 2021-ben 544-en, 2020-ban 460-an. Nőtt a könnyű és súlyos sérüléssel járó balesetek száma, előbbinél 5,8 százalékos a növekedés (9250 helyett 9786). Tavaly 4965 ilyen baleset járt súlyos sérülésekkel (2021-ben 4596, míg 2020-ban 4655 eset).

A személyi sérüléssel járó balesetek oka elsősorban az abszolút és relatív gyorshajtás (4146 eset, az összes baleset 28 százaléka). Ezt követi az elsőbbség meg nem adása (3802 eset, 26 százalék), a kanyarodás szabályainak megszegése (2249 eset, 15 százalék). Csaknem félezer balesetet okozott, hogy nem tartották be az előzés szabályait (490 baleset, három százalék). A balesetek gyakori okai közé tartozik a követési távolság meg nem tartása (1125 baleset, nyolc százalék és a figyelmetlenség (904 baleset, hat százalék). A gyalogos hibájára tavaly 671 baleset volt visszavezethető, amely az összes személysérüléses közúti baleset mintegy öt százaléka. Műszaki hiba miatt tavaly mindössze 62 baleset történt (2021-ben 56).

 

Az elsőbbségi jog meg nem adása, a kanyarodási szabályok megszegése, a követési távolság meg nem tartása, valamint a gyalogos hibája miatt bekövetkező balesetek leginkább lakott területen jellemzők. 

Ezekben a kategóriákban tavaly is Budapesten regisztrálták a legtöbb balesetet. A szabálytalan előzésre, valamint a figyelmetlenségre visszavezethető balesetek gyakorisága vidéken a nagyobb. Hazánk legnagyobb területű, lakosságú és közúti forgalmú megyéjében, Pest vármegyében okozták ezek miatt a legtöbb balesetet 2022-ben (valamint 2020-ban és 2021-ben is).

Évek óta csökken az ittasan elkövetett, személyi sérüléssel járó balesetek száma. Tavaly 1171-en okoztak így balesetet, a megelőző évben 1224-en. A hazai baleseti statisztikai adatgyűjtés kezdete óta a 2022-es év volt ebből a szempontból a legkedvezőbb. 

Tizenhárom vármegyében csökkent az ittasan elkövetett balesetek száma: 40 százalék körüli a javulás Fejér és Komárom-Esztergom vármegyékben, ugyanakkor a fővárosban és hat vármegyében az előző évinél több ittas vezetésből adódó balesetet regisztráltak, a legnagyobb mértékű éves növekedés Tolna megyében figyelhető meg (50 százalék). Az ittas balesetek aránya jóval az országos átlag felett volt Bács-Kiskun és Tolna (13-13 százalék), valamint Somogy és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben (12-12 százalék). Ez az arány a fővárosban, valamint Fejér, Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom vármegyében volt a legalacsonyabb. Az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses baleseten belüli aránya 2022-ben nyolc százalékra csökkent (az egy évvel azelőtti 8,6 százalékról, valamint a 2020. évi 9,9 százalékról).

Borítókép: Összeroncsolódott személyautó az M44-es autóút Kecskemét felé vezető oldalán, Cserkeszőlő térségében 2022. július 28-án (Fotó: MTI/Donka Ferenc)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.