A főváros közösségi költségvetésének egyik győztes ötleteként valósul meg a Szent István körúti kerékpársáv, ezzel már a Nagykörút teljes szakaszán dedikált sávot kapnak a kerékpárral közlekedők.
Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának az elnöke a Magyar Nemzetnek elmondta: márciusban tizennégy pontban szedték össze a fővárosi környezettudatos struktúraváltás kérdéseivel kapcsolatos álláspontjukat.
Szerintük: a fővárosi önkormányzat a kerékpáros közlekedés és az élhetőbb városi környezet érdekében a közúti közlekedés körülményeit rontó intézkedéseket hozott. Ilyen a Lánchíd lezárása, az M3 metrópótló buszsávok kerékpársávvá alakítása, a Pesti alsó rakpart kétütemű lezárása, a Kós Károly sétány lezárása, a Nyugati téri és más felüljárók elbontása és a két közúti sávos Rákóczi út.
„Kezelhetetlen helyzetet teremt, ha a városvezetés, a zöldtudatosság mellett kiálló civilek és a város közlekedési működőképességéért aggódó, felelősséget vállaló szakmai és társadalmi szervezetek nem tesznek meg minden tőlük telhetőt a jó kompromisszumok megtalálása érdekében. Már jelentős feszültség tapasztalható” – írták állásfoglalásukban. Az Autóklub leszögezte: vitán felül áll, hogy Budapest közlekedési rendszere a legélhetőbb európai városok példájának megfelelően fokozatosan a humanizálás és környezettudatosság irányába fejlődjön, de vita tárgya és megválaszolatlan kérdés, hogy mi legyen a közterületek funkcióváltásának üteme és korlátja.
„Ezt a hiányt közmegegyezéssel pótolni kell. Nem az a kérdés, hogy a városban szükség van-e humanizált Duna-partra, autóbusz előnyre, kerékpársávokra, hanem az, hogy az ilyen lépésekből hogyan, mikor és mennyit vigyünk véghez, illetve, hogy az eredményeket és hatásokat miként, mihez mérjük. A Nagykörút és a Lánchíd ügye, a Pesti alsó rakpart lezárása, az M3 metrópótló buszsávok kerékpársávvá alakítása, a Nyugati téri és más felüljárók elbontása egy megkezdett történet eleje csupán. A radikális környezettudatos oldal tarsolyában ezeken túl is vannak visszafejlesztési elképzelések. Fontos lenne ezeket a célokat nyíltan, őszintén, távlatosan megvitatni.” - közölte a Magyar Autóklub.
Lapunk a fővárosi önkormányzatnál érdeklődött, hogy a Nagykörútra vonatkozó kerékpársáv-bővítési terveikhez készítettek-e hatástanulmányt, illetve arról is tettünk fel kérdést, hogy a Szent István körúti kerékpársáv megépítéséhez mennyi parkolóhelyet vagy autósávot kell feláldozni. A kérdéseinkre nem érkezett válasz.
Borítókép: Kerékpárosok és gyalogosok (Fotó: Juhász Gábor)