Sikeresnek értékelhető a megújulás a szakképzésben, elsősorban azért, mert ezzel a szakképzés átlátható, átjárható, dinamikusan fejlődő és számonkérhetővé vált – fejtette ki lapunknak Pölöskei Gáborné, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára. Úgy folytatta, hogy másodsorban azért, mert sikerült a szakképzést jobban a felsőoktatáshoz is kötni, ezáltal jelentős minőségi elmozdulásnak lehetünk ma szemtanúi. A változtatást a gazdaság összes ágazatának szereplői igényelték, hiszen ők maguk hívták fel a figyelmet a korábbi rendszer hiányosságaira.
– A gondokat az emberek leginkább az építőiparban és a szolgáltató ágazatoknál érzékelték, amikor egyre több kontár jelent meg a piacon – idézte fel.
Az ágazatválasztás előnyei
Lényegesnek nevezte, hogy a vállalatok és a gazdálkodók továbbra is fontos szerepet játszanak az oktatásban, hiszen a tanulók jelentős számú gyakorlati órát töltenek a gazdálkodóknál a duális képzésben, jelentkezéskor azonban még nem szakmát választanak, hanem ágazatot. Az ágazatválasztással történik a kompetenciák elsődleges fejlesztése, vállalatokat ismertetnek meg velük, melyeken keresztül megmutatják nekik, hogy milyen szakmák és munkakörök vannak. – Az bizonytalan, hogy egy szakma néhány évtized múlva még létezni fog-e, vagy a most tanított technológia a jövőben mennyire lesz modern. Az ágazathoz tartozó alapokat és készségkompetenciákat kell erősíteni, hogy a fiatalok jól tudjanak reagálni a jövőbeli változásokra, a szakmát pedig ezután tanulják – mutatott rá a helyettes államtitkár.
Emlékeztetett, régebben az építőiparban 14 éves gyerekeket vittek a helyszínekre, például kőművesmunkát végezni az építkezéseken, ahol érdemi munkát nem tudtak végezni, hiszen nem ismerték a szakmát, és a fizikai erőnlétük miatt sem lehetett őket ilyen munkakörbe bevonni. Ez mára megszűnt, mert csak akkor mehetnek a cégekhez, amikor megismerik a szakmát és megerősödik a gyakorlati oktatáshoz szükséges alaptudásuk.
Az ágazati központok létrehozását Pölöskei Gáborné azzal indokolta, hogy bizonyos esetekben a duális partnerség terhet jelenthet a cégeknek még akkor is, ha az állam részben megtéríti az erőfeszítéseiket.
– A mesterember a tanítás alatt kiesik a munkából, ami főleg a kis- és közepes vállalatoknak okoz gondot. Az ágazati képzőközpontokban több cég együttesen hoz létre egy nonprofit kft.-t, megosztva az oktatás miatt létrejövő terhet. A cégnek tagja lehet a képzőcentrum is, amely átvállalja a tanulók alkalmazásával járó adminisztratív nehézségeket. A közös képzési programot úgy alakítják ki, hogy a diákok ne csak egy vállalat munkafolyamatát és eszközeit ismerjék meg, hanem több helyen is szerezhessenek gyakorlati tapasztalatokat – világított rá a helyettes államtitkár.