A tapasztalataik
A két oktató azt hangsúlyozta, hogy ez nem reprezentatív felmérés, de a tapasztaltakat mindenképpen publikálni akarták, mert szerintük erősen gondolatébresztő.
A 210 kilométeres távot 1 óra 45 perc alatt tették meg, ami alatt végig igyekeztek a megengedett maximális sebességgel haladni tempomattal, azonban többször ki kellet ezt kapcsolniuk, mivel bár jellemzően 90-nel, 100-zal haladó járműveket szerettek volna előzni, ezt alkalmanként nem tudták megtenni szabályosan a belső sávban az ő 130-as tempójuknál gyorsabban haladók miatt.
Vagyis a szabályos járművet akadályozta sok-sok szabálytalan
– hangsúlyozták.
Ezenfelül pár alkalommal szándékosan kapcsolták ki a tempomatot, ugyanis megmérték az autópályán haladó tehergépkocsik sebességét.
Természetesen nem kényelmi szempontból használtuk a tempomatot, hanem azért, hogy a szabályos, esetünkben a megengedett legnagyobb sebességgel történő haladást egyenletesen biztosítani tudjuk, így meg tudtuk figyelni, hogy mely járművek haladnak nálunk gyorsabban. Vagyis a megengedett legnagyobb sebességnél nagyobb sebességgel
– fejtette ki Felföldi Péter.
Az út során 272 járművel találkoztak. Íme, az érdekesebb számok és a legfontosabb állításaik:
– 82 alkalommal előzték meg őket úgy, hogy közben a megengedett legnagyobb sebességgel haladtak,
– Öt alkalommal olyan jármű (vagy utánfutós járműszerelvény) előzte meg őket a 130-as tempójuknál, amelyek a KRESZ szerint maximum 80 km/órával mehettek volna,
– közben ők 114 olyan járművet előztek meg, amely maximum 80-nal haladhatott volna.
Feltűnő volt számukra, hogy amikor elhaladtak ezen járművek mellett a megengedett 130 km/órával, jellemzően nem volt meg az 50 km/órás sebességkülönbség. Ezért amikor tudták, felvették a tehergépkocsik, járműszerelvények haladási tempóját, és
95-ös, 100-as sebességeket mértek.
A tapasztalataik alapján megállapították, a járművek döntő többsége nem tartotta be a számára előírt, megengedett 80 km/órás sebességet.
Normává lett a szabályszegés, sokan abban a sebességtartományban haladnak 140 és 150 között, ahol tudják, még nem büntetik meg őket. Közben nemritkán konfliktusforrás, ha szabályosan előzni akarnál.
– közölte Mészáros Gábor.
Felföldi Péter szerint az őket megelőző 82 jármű közel fele jelentős sebességkülönbséggel ment el mellettük. Az derült ki számukra, hogy annak ellenére, hogy az autópályás közlekedésnek kellene a lehető legbiztonságosabbnak lenni, ez azonban nem így van.