Megbénulhat a közösségi közlekedés Budapesten

Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár szerint nem valószínű, hogy optimális megoldás születik a Budapest-bérlet ügyében. A legjobb megoldás szerinte az lenne, ha létrejönne egy regionális közösségi közlekedésszervező, ám erre kevés esélyt lát a jelenlegi helyzetben. Lázár János építési és közlekedési miniszter a Budapest-bérlettel kapcsolatban elmondta, a kormány nem szeretné sem az ott élőket, sem a fővárost, de még a főpolgármestert sem „szívatni”, azonban attól, ha a főpolgármester elalszik, nem írja alá a megállapodást, nem fizeti ki a számlákat, nehéz eltekinteni.

2024. 01. 16. 8:30
Forrás: Vitézy Dávid / Facebook
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly év végén megszűnt a főváros és az építési és közlekedési minisztérium közötti szerződés, amely a bizonytalanság mellett teljesen kaotikus jogi helyzetet eredményezett Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár szerint. 

Azzal, hogy megszűnt ez a szerződés, valójában a közlekedési minisztériumnak az a joga is megszűnt, hogy a főváros helyett és nevében megrendeljen szolgáltatásokat. Tehát a MÁV–HÉV, mondjuk, a Békásmegyer és Batthyány tér, vagy Csepel és Boráros tér között járó HÉV-ek üzemeltetésére most nem bír jogalappal

– emelte ki Vitézy a G7 podcast műsorában, majd a lehetséges forgatókönyvek részletezése után elmondta, nem valószínű, hogy optimális megoldás születik a Budapest-bérlet ügyében. A legjobb megoldás a szakértő szerint az lenne, ha létrejönne egy regionális közösségi közlekedésszervező, ám erre Vitézy Dávid kevés esélyt lát a jelenlegi helyzetben. 

Nehezen hiszem, hogy pont most, amikor eltérő színezetű a két szervezet vezetése,  fog ez sikerülni, de drukkolok

– mondta a szakértő, hozzátéve, hogy a megállapodás csak az első lépés, a jogi helyzetet is rendezni kell, az ugyanis jelenleg teljesen kaotikus.

Mint ismert, a BKK-bérleteket még most is elfogadják a helyközi járatokon, de ez csak egy március 1-jéig érvényes átmeneti egyezménynek köszönhető. Az, hogy mi lesz ezután, egyelőre nagy kérdés.

A közlekedési és városmobilitási szakértő szerint meg tudna egyezni a főváros és a közlekedési minisztérium egy olyan díjazásban, amelynek eredményeként a fővárosi utasok java részének nem érné meg többet adni azért, hogy Pest megyében is utazhatnak, a bevezetendő bérlet ára pedig alacsonyabb lehet, mint a mostani vármegyebérlet és a fővárosi jegyek ára, amivel az agglomerációból ingázók is jól járnának. 

Ezen terv megvalósulásaként pedig Vitézy szerint létrejönne egy olyan rendszer, ahol a Budapest + Pest (megyei) bérlet közel annyiba kerülne, mint két vármegyebérlet, ami áremelkedést jelentene, ugyanakkor az agglomerációban élők és Budapestre ingázók jobban járnának. 

Amint arról már lapunk korábban is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter egy sajtótájékoztató során a budapesti agglomerációs helyzettel és a Budapest-bérlettel kapcsolatban elmondta, a kormány nem szeretné sem az ott élőket, sem a fővárost, de még a főpolgármestert sem „szívatni”, azonban attól, ha a főpolgármester elalszik, nem írja alá a megállapodást, nem fizeti ki a számlákat, nehéz eltekinteni.

Illetve, új ajánlatot adott a fővárosnak, amely szerint 

készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon,

amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket. Megjegyezte, az ajánlat március 1-jéig áll.

Ezt követően az ajánlatra reagált Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is. A politikus közösségi oldalán közzétett videóban elmondta, intenzív és konstruktív tárgyalásokra készül, mivel szerinte Lázár bejelentése egy óriási lépés abba az irányba, hogy megvalósuljon a 2019-es választási programja. Ebben a programban szerepelt a 14 évesnél fiatalabbak ingyenes utazása, valamint Budapest és az agglomeráció tarifaközösségen alapuló bérlet- és jegyrendszer kialakítása a városon belüli és városon kívüli szolgáltatásokra. 

Karácsony Gergely néhány általa „valótlanságnak” nevezett állítást is pontosított. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy nem a jegybevételek egy százalékát kapja meg az állam a Budapesten keletkező bevételekből, hanem valójában 12 százalékot. Azt is leszögezte, hogy a költségvetési törvény rendelkezik arról, hogy a kormánynak hozzá kell járulnia a budapesti közösségi közlekedés rendszeréhez.

A lényeg az, hogy az országos bérletek elfogadása és a Budapest-bérlet megőrzése egy jó irány, egy olyan irány, amely szerepelt a választási programomban

– mondta Karácsony Gergely. Hozzátette: szerinte az ő felvetését a kormány nem akarta felkarolni, de reméli, hogy most ez a program meg fog valósulni.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy az igazi kérdés itt a részletekben rejlik, ezért az elkövetkező hetek tárgyalásainak célja, hogy meghatározzák azokat a részletpontokat, hogy hogyan tud majd a főváros és az állam elszámolni a közösen szerzett bevételekkel.

Budapestnek csak olyan megállapodás lehet elfogadható, amely egyszerre jelent a kormánynak is és a fővárosnak is pluszforrásokat a közösségi közlekedés jobb finanszírozásához.

– emelte ki Karácsony Gergely.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.