Mikor lehet jegyet venni bankkártyával a buszon?

Amíg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem tervezi bevezetni a bankkártyás fizetés lehetőségét a sofőrnél, ezzel szemben a Volánbusz még idén terminálokkal szereli fel a távolsági buszokat. Mindkét társaságnál lehet online is jegyet vásárolni, ettől függetlenül a bankkártyás fizetés biztosítja, hogy internetelérés és készpénz nélkül is van mód jegyváltásra.

2024. 01. 23. 18:23
Budapest, 2020. január 20. Tömeges járatritkítást jelentett be a BKK. Fotó: Kovács Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptembertől bankkártyával is lehet jegyet vásárolni a távolsági sárga Volánbuszokon, ezt Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette be. Emellett megmarad a készpénzes jegyvásárlás lehetősége is. A budapesti helyközi járatok közül csak a repülőtéri vonalon lehetséges bankkártyával vonaljegyet venni.

Hiába jelentkezett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új innovációs fejlesztéssel, a Pay&GO rendszerrel, közlésük szerint nem tervezik kiterjeszteni a reptéri járaton és az M1-es metrón kívül más viszonylatra. Az első ajtós felszállás rendszerét használó járatoknál pedig nagy szükség lenne a bankkártyás fizetés lehetőségének a megteremtésére. Úgy tűnik, a megoldás adott, ám a szándék egyelőre nem.

„Határozottan nem célunk arra ösztönözni az utasokat, hogy a járművezetőnél váltsanak jegyet” – közölte a Budapest Közlekedési Központ a Magyar Nemzet kérdésére. Mint írták: a BKK a jegyértékesítési területen, csakúgy, mint az általa végzett minden szolgáltatás esetében egyszerre kívánja az ügyféligényeket, illetve a fenntarthatósági és kényelmi szempontokat figyelembe vevő XXI. századi megoldásokat alkalmazni. Ezért is biztosít többféle lehetőséget a jegyvásárlásra és ezért fejleszti folyamatosan ez irányú digitális szolgáltatásait.

„Elsősorban arra biztatjuk utasainkat, hogy a folyamatosan új funkciókkal bővülő BudapestGO alkalmazásban, digitálisan vásárolják meg jegyüket, bérletüket, amelyek érvényesítése az NFC technológia bevezetésének köszönhetően tovább egyszerűsödött.

A BudapestGO felhasználóbarát működésének köszönhetően az alkalmazást több mint négymilliószor letöltötték, és ma már minden harmadik BKK-bérletet digitális formában vásárolják meg az utasok”

– indokolt a közlekedésszervező cég. A BKK a turistákkal rugalmasabb: folyamatban van a Pay&GO tesztelése a 100E vonalon és az M1-es metrón. Ennek a technológiának köszönhetően az ügyfelek egy érintéssel, bankkártyájukkal vagy okoseszközükkel a járművezetők közreműködése nélkül, néhány tizedmásodperc alatt tudnak jegyet vásárolni és érvényesíteni.

Az új rendszer sem indult zökkenőmentesen, ugyanis többen arról számoltak be, hogy többször vette le a jegy árát a rendszer, mert nem volt egyértelmű az utasok számára, hogy már kifizették a jegy ellenértékét, és többször próbálkoztak. Ami a reptéri járatnál több ezer forintjukba került.

A BKK az online megoldások mellett a fővárosi forgalmas csomópontokban telepített éjjel-nappal elérhető automatákat ajánlja bankkártyás fizetésre, noha nemcsak a járatokat ritkították, hanem a jegyautomatákat is.

A BKK a Magyar Nemzetnek nyomatékosította: a fedélzeti jegyvásárlás lehetősége mindezeken túl, biztonsági megoldásként adott, abban az esetben, ha valaki a fenti lehetőségekkel nem tud élni. Ebben az esetben is csak készpénzes fizetéssel lehetséges, a pontos összeg előkészítésével.

Ráadásul a BKK arról döntött, hogy este nyolc óra után – a Rákóczi úton közlekedő járatok kivételével – a járművezetők a felszálláskor ellenőrzik az utazási jogosultságok meglétét. Emlékeztettek: az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy az utasok kifejezetten pozitívan ítélik meg és gyorsan alkalmazkodtak a hétvégén már a legtöbb járaton bevezetett első ajtós felszállási rendhez. Megjegyzik, a BKK-nak is kedvező tapasztalatai vannak erről.

A korábbi közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid a közösségi oldalán úgy véleményezte az első ajtós felszállási rend kiterjesztését: „Kezd a BKK túlzásba esni ezzel.” Mint írta, sok kis forgalmú időszakban indokolt az első ajtózás, aminek maga is támogatta a bevezetését egykor néhány kisebb forgalmú vonalon, de egyrészt hétköznap 20 órakor számos érintett vonalon a forgalom ennél jóval nagyobb még, ez pedig lassítani fogja a közlekedést, másrészt a rendszer egyre követhetetlenebbé válik az utasok számára.

Még tavaly írtunk arról, hogy kellemetlenségeket okoz és konfliktushelyzetet teremt a BKK első ajtós rendszere. Az elmúlt időszakban sokasodtak azok a közösségi közlekedési járatok, ahol csak a sofőr melletti ajtónál lehetséges a felszállás az érvényes jegy vagy bérlet felmutatásával. A rendszer bevezetésével a BKK csökkenteni kívánja a bliccelők számát, és azokra a járatokra ellenőrt sem kell kirendelni.

Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan a BKK megkezdte a jegypénztárainak leépítését, majd a jegykiadó automatákat ritkította meg. Ezáltal sok helyütt nincs lehetőség a jegyvásárlásra,

a sofőröknél pedig kizárólag készpénzes fizetés áll rendelkezésre, azzal a nehezítéssel, hogy csak a pontos vásárlási összeget fogadja el a járművezető.

Amennyiben nincs az utasnál apró, akkor nem használhatja a szolgáltatást. Erre lehetne megoldás a bankkártyás terminál.

Borítókép: BKK-busz (Fotó: Kovács Tamás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.