Budapesti járatritkítások: elismerte a BKK vezetője, hogy hibáztak

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója arról beszélt az ATV híradójának, hogy állítólag voltak tavaly novemberben és decemberben egyeztetések civil szervezetekkel a fővárosi járatok ritkításáról, ám azt elismerik, hogy hibáztak.

2024. 01. 19. 18:49
KARÁCSONY Gergely; WALTER Katalin
Budapest, 2023. december 5. Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója beszédet mond a hagyományos „Mikulástroli” elsõ járatának elindítása alkalmából rendezett eseményen a Városháza parkban 2023. december 5-én. Balról Karácsony Gergely fõpolgármester. MTI/Soós Lajos Fotó: Soós Lajos
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Tömött sorok a buszok előtt – erről közölt képeket Vitézy Dávid volt BKK-vezérigazgató a közösségi oldalán. A korábban a közlekedési államtitkári posztot is betöltő szakértő ezzel reagált a BKK pénteken érvénybe léptetett menetrendváltozására.

Eszerint 53 járat közlekedik ritkábban hétfőnként és péntekenként fél, egy, illetve másfél perccel. A változások villamosokat, trolikat és buszokat egyaránt érintenek, köztük a Pesten és Budán egyaránt közlekedő 1-es villamost, az 5-ös buszt, illetve a 7E járatokat is. Az indoklás szerint azért, mert 2019-hez képest „kevesebben utaznak”.

– Én ma arra szólítottam fel Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy ezt az indokolatlan és átgondolatlan járatritkítási csomagot vonja vissza – mondta Vitézy Dávid, majd hozzátette, hogy a gyakorlatban nem használják kevesebben a járatokat, és szerinte az intézkedés mikéntje is megkérdőjelezhető.

Semmilyen társadalmi egyeztetés nem volt, pedig jogszabály ezt kötelezővé teszi. Külön részvételiségi irodák, külön részvételiségi főpolgármester-helyettes, tanácsadók tucatjai dolgoznak a városházán azért, hogy bevonják az embereket a döntésekbe, legalábbis ez volt a nagy változás ígérete, mielőtt Karácsony Gergely hivatalba lépett. Ehhez képest egy ilyen volumenű változásról még csak tájékoztatást sem adtak még a megvalósítása előtt

– fakadt ki Vitézy Dávid.

Budapesti járatritkítások: a szokásosnál zsúfoltabb BKK-buszok a ma reggeli csúcsidőben (Forrás: Facebook/Vitézy Dávid)

 

BKK: most azért rossz, hogy jobb legyen

A BKK vezérigazgatója azt állította az ATV híradójának, hogy „voltak tavaly novemberben és decemberben egyeztetések civil szervezetekkel”, ám azt elismerik, hogy hibáztak.

Erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk, én ezért elnézést kérek

– mondta Walter Katalin, és hozzátette: „a BKK sokkal pontosabban tudja megítélni akár járatonként az utasszám alakulását, mint mondjuk tíz éve, és ezt nemcsak a döntést megelőzően tették meg, hanem fenn is tartják.”

Önmagában az az intézkedés, amit meghoztunk, az adatalapon, mindent elemezve történt, és természetesen az volt kezdetektől fogva az elképzelésünk, hogy ezt folyamatosan fogjuk monitorozni, és amennyiben szükség van beavatkozásra, akkor azt meg fogjuk tenni

– nyilatkozott. A vezérigazgató ezzel próbálta megmagyarázni az intézkedést, amelynek célja szerinte az, hogy az „átcsoportosítások révén fejleszteni tudják más járatok vonalát”.

 

Milyen járatokat érint a ritkítás?

Korábbi cikkünkben beszámoltunk mi is róla, hogy igazi káoszt idézett elő az előző nap bejelentett járatritkítás Budapesten. A főváros vezetése egyik napról a másikra hozta meg a drákói döntést a rengeteg tömegközlekedési járatot érintő menetrendritkításról.

A csütörtök reggeli bejelentés a péntek reggeli csúcsidőben már életbe is lépett, és hatását minden érintett járaton közlekedő megérezte. Nem meglepő módon a ritkábban közlekedő járatokon igazi zsúfolt tömegjelenetek voltak láthatók.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatrikítása összesen 53 kifejezetten fontos és kihasznált járatot érint, köztük

  • 43 buszjáratot,
  • 4 villamosjáratot és
  • 6 trolibuszjáratot.
Forrás: BKK honlapja

Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára tizenöt éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de akkoriban legalább volt előzetes egyeztetés a menetrendi változásokról. Így tudták végül megakadályozni a ritkítást – emlékeztetett Vitézy Dávid.

Karácsony Gergelynek azonban sikerült, ami Hagyónak és Demszkynek sem: megvalósítani az elmúlt évtizedek legnagyobb járatritkítását.

A főpolgármester azzal indokolta a lépést, hogy „a home office-nak és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. A közlekedési szakértő szerint azonban ezzel egy gond van:

Erről a budapestieknek nem szólt senki, mi pedig utazni szeretnénk.

A BKK azzal érvelt, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok és villamosok, szerintük ez nem fog fennakadást okozni. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben.

Borítókép: Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója és Karácsony Gergely főpolgármester (Fotó: MTI/ Soós Lajos)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.