Mi történik akkor, ha esetleg a közel 50 tonnás és 7,8 méter hosszú Lynx nehezen járható terepen elakad? Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa.
A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.
Tavaly előtt állt rendszerbe a megújuló Magyar Honvédség szárazföldi képességét jelentősen növelő Lynx. Kevés szó esett azonban eddig a páncélozott csapatszállító harcjárműhöz szervesen kapcsolódó ARV (Armored Recovery Vehicle) vontatókról, ami a hódmezővásárhelyi gyalogdandár katonái szerint legalább annyira az eszköz része, mint mondjuk az irányítópanel.
A társát meghaladó paraméterekkel rendelkező, 58 tonnás vontató kezelése természetesen komoly szakképzettséget igényel. A kezelőszemélyzet a tavalyi zalaegerszegi elméleti szerelő tanfolyam után érkezett az öthetes kezelői kurzusra.
„A felkészítés legfontosabb része a vezetési gyakorlat. Először nyitott búvóréssel haladtunk, hogy fokozatosan megszokjuk a gép mozgását és kezelését. Később kamera és prizmák segítségével is megtanultunk vezetni, az éjszakai foglalkozáson pedig már mindössze egy monitor segített a navigálásban” – mesélt a kiképzés lépcsőzetes felépítéséről Horváth Richárd őrvezető, szerelő.
„Nehéz megtanulni az apró mozgásokat, amiket az ARV vezetése igényel. Mindig a vontatott eszköztől függően változik a jármű fordulási pontja, ráadásul a fék- egyben kuplung pedál is. Óvatosan kell hajtani, nehogy hirtelen túl gyorsan meginduljon a gép” – magyarázta az eszköz kezelésének fő kihívásait Tóth Márton főtörzsőrmester, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár, Logisztikai Zászlóalj 2. század, javító szakasz altisztje.
Miután a kiképzendők némi gyakorlatot szereztek a jármű vezetésében, hozzáláttak a csörlőzési feladatokhoz és elsajátíthatták a daruzás bonyolult folyamatát is.
„Az ARV különlegessége, hogy 30 kilós és 2 tonnás súlyt ugyanolyan könnyedén emel meg és mindkettőt finoman kezeli” – mondta Tóth Márton főtörzsőrmester, majd megmutatta az eszköz oldalán található félkörív alakú skálákat. „Két mértékegység segíti a munkánkat: a párhuzamosan futó skálák megmutatják, hogy a jármű elejénél, illetve arra merőlegesen, elfordulva mennyire terhelhető a daru” – tette hozzá.
A felkészítés a harctéri mentő háromszöget, vagyis az ARV háromszög alakú leengedhető húzóelemét alkalmazó gyakorlatokkal zárult.
„Ennek segítségével tudunk úgy kimenteni járműveket, hogy nem kell kiszállni a járműből, ami például sötétben vagy a harctéren hatalmas segítséget jelent” – mondta Horváth Richárd őrvezető, aki a sikeres vizsga abszolválását követően az ARV vontatóeszköz kezelőjeként szolgál tovább a Magyar Honvédségben – olvasható a Honvédelem.hu cikkében.
További látványos képekkel ide kattintva egy galéria is elérhető.