Videón mutatjuk, hogyan vizsgáztak az ARV óriásmentő vontatóval a katonáink

Ez történik akkor, ha esetleg a közel 50 tonnás és 7,8 méter hosszú Lynx nehezen járható terepen elakad.

Forrás: HONVÉDELEM.HU2024. 03. 07. 16:04
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi történik akkor, ha esetleg a közel 50 tonnás és 7,8 méter hosszú Lynx nehezen járható terepen elakad? Semmi, mert egy hasonló méretű, ARV vontatókocsi siet segítségére, hogy biztonságos helyre szállítsa. 

Ezzel az óriásmentő ARV vontatóval vizsgáztak a katonáink

A pótolhatatlan eszköz kezelését öthetes kiképzés alatt sajátították el a hódmezővásárhelyi és tatai honvédek, tudásukról pedig a március első hetében rendezett táborfalvai vizsganapokon adtak számot.

Tavaly előtt állt rendszerbe a megújuló Magyar Honvédség szárazföldi képességét jelentősen növelő Lynx. Kevés szó esett azonban eddig a páncélozott csapatszállító harcjárműhöz szervesen kapcsolódó ARV (Armored Recovery Vehicle) vontatókról, ami a hódmezővásárhelyi gyalogdandár katonái szerint legalább annyira az eszköz része, mint mondjuk az irányítópanel.

A társát meghaladó paraméterekkel rendelkező, 58 tonnás vontató kezelése természetesen komoly szakképzettséget igényel. A kezelőszemélyzet a tavalyi zalaegerszegi elméleti szerelő tanfolyam után érkezett az öthetes kezelői kurzusra.

20240306_Taborfalva_ARV_vontató_TZ (16)

„A felkészítés legfontosabb része a vezetési gyakorlat. Először nyitott búvóréssel haladtunk, hogy fokozatosan megszokjuk a gép mozgását és kezelését. Később kamera és prizmák segítségével is megtanultunk vezetni, az éjszakai foglalkozáson pedig már mindössze egy monitor segített a navigálásban” – mesélt a kiképzés lépcsőzetes felépítéséről Horváth Richárd őrvezető, szerelő.

„Nehéz megtanulni az apró mozgásokat, amiket az ARV vezetése igényel. Mindig a vontatott eszköztől függően változik a jármű fordulási pontja, ráadásul a fék- egyben kuplung pedál is. Óvatosan kell hajtani, nehogy hirtelen túl gyorsan meginduljon a gép” – magyarázta az eszköz kezelésének fő kihívásait Tóth Márton főtörzsőrmester, az MH Kinizsi Pál 30. Páncélozott Gyalogdandár, Logisztikai Zászlóalj 2. század, javító szakasz altisztje.

Miután a kiképzendők némi gyakorlatot szereztek a jármű vezetésében, hozzáláttak a csörlőzési feladatokhoz és elsajátíthatták a daruzás bonyolult folyamatát is.

20240306_Taborfalva_ARV_vontató_TZ (f)

„Az ARV különlegessége, hogy 30 kilós és 2 tonnás súlyt ugyanolyan könnyedén emel meg és mindkettőt finoman kezeli” – mondta Tóth Márton főtörzsőrmester, majd megmutatta az eszköz oldalán található félkörív alakú skálákat. „Két mértékegység segíti a munkánkat: a párhuzamosan futó skálák megmutatják, hogy a jármű elejénél, illetve arra merőlegesen, elfordulva mennyire terhelhető a daru” – tette hozzá.

A felkészítés a harctéri mentő háromszöget, vagyis az ARV háromszög alakú leengedhető húzóelemét alkalmazó gyakorlatokkal zárult.

„Ennek segítségével tudunk úgy kimenteni járműveket, hogy nem kell kiszállni a járműből, ami például sötétben vagy a harctéren hatalmas segítséget jelent” – mondta Horváth Richárd őrvezető, aki a sikeres vizsga abszolválását követően az ARV vontatóeszköz kezelőjeként szolgál tovább a Magyar Honvédségben – olvasható a Honvédelem.hu cikkében.

További látványos képekkel ide kattintva egy galéria is elérhető.

Képek forrása: Honvédelem.hu

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.