A Karácsony Gergely 2019-es önkormányzati kampányának külföldi finanszírozása kapcsán nyilvánosságra került újabb információk, dokumentumok egyre világosabban kirajzolják mind a pénzmozgások, mind a kampány technikai támogatása mögött állók körét. Ez nem más, mint a volt baloldali miniszterelnök, Bajnai Gordon és korábbi kollégái, üzlettársai – az extitokminiszter, Ficsor Ádám, valamint az egykori kabinetfőnök, Szigetvári Viktor – nevével fémjelzett DatAdat-cégcsoport.
A Szuverenitásvédelmi Hivatal hétfőn közzétett két dokumentumot, amelyek Bajnaiék 2019-es ajánlatát tartalmazták teljes körű informatikai és kampánytechnikai szolgáltatásokra. Ennek része volt egy úgynevezett „social data persona elemzés”, amelynek célja a Karácsony Gergely iránt még nem elkötelezett, de potenciális szavazók azonosítása és különböző szempontok szerinti kategorizálása, amelynek segítségével egy célzott kampányban meg lehet szólítani őket. Ennek az elemzésnek a részleteiről keddi cikkünkben már írtunk, ugyanakkor érdemes tovább vizsgálni, hogy mit is jelent a gyakorlatban az a módszertan, amit egyébként nem Bajnaiék találtak ki, hiszen hasonlót már a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során nagy port kavart brit politikai tanácsadó cég, a Cambridge Analytica (CA) is sikeresen alkalmazott.
Cél a bizonytalan, potenciális szavazók azonosítása
De mielőtt rátérnénk a nemzetközi példákra, idézzük fel, milyen technikák alkalmazásával érték el 2019-ben a célt, Karácsony Gergely kampányának optimalizálását. Az erre szolgáló elemzésbe bevont 176 871 főt részben manuális úton, másrészt algoritmusokon és kulcsszavakon alapuló kereséssel választották ki, miután beazonosították a célközönségnek és az elemzési kérdéseknek megfelelő Facebook-aktivitásokat és -felületeket. A DatAdat azt is hangsúlyozta, hogy az elemzés alá vont felhasználók közül kizárták azokat, akik Karácsony Gergely felületein, illetve a kormánypárti és az „ultrajobboldali” médiumokon aktívak, valamint az érdeklődés alapján nem budapestieket.