– Egy választási kampány kellős közepén vagyunk és komoly munka vár ránk a következő három napban – fogalmazott Orbán Viktor a Kalocsa–Paks Duna-híd, a Tomori Pál híd ma délelőtti átadásán. A miniszterelnök elmondta, hogy a választásoknak is mindig a végén van vége, ahogyan azt Rocky mondta a legendás filmben. Arra kérte a részvevőket, hogy segítsenek a Fidesz–KNDP kampányában. A kormányfő köszönetet mondott Süli Jánosnak (paksi országgyűlési képviselő, Fidesz–KDNP) és Font Sándornak (kalocsai országgyűlési képviselő Fidesz–KDNP), akik nagyon keményen küzdöttek a híd létrejöttéért, és azért, hogy ne halasszák el a beruházást.
– A nemzeti kormány a hidak átadásában profikká vált. Ezek közül is a Duna-hidak a specialitásaink. 2010 óta 19 hidat építettünk, előtte a szocialisták csak ötöt – jegyezte meg. Mint közölte, a magyar ember minden irányban élni akar, szemben a hegyi népekkel, akik elzárt kis völgyekben élnek. Szerinte a magyar ember nem bírja az elzártságot és összekötni akarja az elválasztott részeket és örül, hogy ezt végre Kalocsán és Pakson is sikerült megoldani.
A kalocsai sárköz a Kiskunságtól nyugatra, de a Dunától keletre eső terület. A világ egyik legszebb pontja, ám ez egy köztes terület, Magyarország egyik belső zárványa a miniszterelnök meglátása szerint. Ezt tükrözte eddig az úthálózat is. Az M5-ös autópálya messze esik innen, így annak gazdasági felhajtóereje itt nem tud érvényesülni, az M6-ostól pedig elválasztotta az ittenieket a Duna.
A rejtett aranytartalékok felszabadítása
Feladatunknak érezzük, hogy ezeket a területeket bekapcsoljuk az ország vérkeringésébe. Amikor ezt tesszük, az ország rejtett aranytartalékát szabadítjuk fel, így nem csak a helyiek életminősége javul, hanem erősödik az egész magyar gazdaság is
– mondta. Mint kifejtette, amikor 2010-ben visszatértek a kormányzásba, akkor nyugat-kelet megosztottság volt Magyarországon ami a fejlettséget illeti.
Ez nem csak természetellenes, hanem igazságtalan és káros volt az ország egésze számára. Ezért is alakították ki a Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen gazdasági háromszöget. Ennek elkészülte után az észak-magyarországi világ más gazdasági minőséget képvisel majd.
Ezzel párhuzamosan kialakulhat egy Észak- és Dél-Magyarország közötti fejlettségi eltérés, ezt mielőbb el akarják tüntetni. Ehhez utakra és hidakra van szükség.
Meggyőződése, hogy a dél-magyarországi térségek jelentősége felértékelődik a jövőben.
Ebben a tervben kulcsszerepet játszik a Szerbia és Magyarország között zajló árukereskedelem, ami ezt a térséget a nyugat kapujává teszi. Az M6-os autópályát elvitték a határig, s ezzel a horvát területeket összekötötték Magyarországgal.
A következő lépés az, hogy a Szerbiából érkező forgalmat áttereljék erre, és ezzel bekössék Paks és Kalocsa környékét egy gyorsan fejlődő régióba. Pakson lesz új atomerőmű, Kalocsától nem messze halad el majd a Budapest–Belgrád vasútvonal, ami ennek a projektnek az egyik legfontosabb alapköve.
A híd, amelyet ma átadnak, Tomori Pál kalocsai érsek, magyar hadvezér nevét viseli.
Egy óriási mementó ez a híd, arra emlékeztet bennünket magyarokat, hogy mekkora veszedelmet jelent a széthúzás háború idején
– jelentette ki Orbán Viktor.
Tomori Pál élete örök példázat
– Tomori Pál élete és hősies halála a mohácsi csatában egy örök példázat arról, hogy mi történik akkor, ha a magyarok nem tartanak össze: idegen hatalmak játszóterévé válunk és az ország pusztulásnak indul – fogalmazott. – Ez a figyelmeztetés ma újra időszerű, amikor Európa a háborús készülődés állapotában van. Az egységet úgy lehet megőrizni, ha azt újra és újra kinyilvánítjuk, így a nemzeti egység jegyében csak a békére szabad szavazni június 9-én – tette hozzá.
Orbán Viktor jelezte, Magyarország kormánya a békés fejlődés kormánya, ami azt is jelenti, hogy a hídépítők kormány, majd a hídépítő kivitelezőknek üzente, hogy lehet tovább menni a folyó mentén délre és felkészül Mohács, mivel a tervek már készen vannak és ott fog megépülni a következő Duna-híd.
A 2021 februárjában kezdődött beruházásnak jelentős gazdaságélénkítő hatása várható a térségben. Az új Duna-híd kivitelezésnek köszönhetően Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 55 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken. Az új híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztésének összértéke nettó 92 milliárd forint.
A kivitelező által közzétett adatok szerint a 946 méter hosszú hídba
- közel 28 ezer köbméter betont építettek be,
- a kész acélszerkezet súlya meghaladja az ötezer tonnát,
- továbbá 418 kilométert tesznek ki a feszítőkábelek,
- a folyószabályozási műtárgyakba és pillérvédelembe 82 300 tonna vízépítési kő került.
Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)