Következő mérkőzések
Anglia
18:002024. június 30.
Szlovákia
Spanyolország
21:002024. június 30.
Grúzia

Kínai szupervonatot kaptak lencsevégre Magyarországon

A Dunakeszi Járműjavító telephelyén egy emeletes modern kínai vonat áll, ami a világ legnagyobb vonatgyártójának, a kínai CRRC-nek a modellje. A vonatot az osztrák Westbahn bérli a kínai gyártótól, azonban még egyetlen ilyen jármű sem állt forgalomba.

Forrás: Világgazdaság2024. 06. 27. 21:42
szupervonat
Forrás: CRRC
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vonatot egy vasútbarát, Kuhár Bence vette észre a  Dunakeszi Járműjavító (DJJ) telephelyén, amiről videót is megosztott. A CRRC emeletes, DDEMU-ra keresztelt vonata már egy ideje Európában van. Éppen két éve jelentették be, hogy a kínai fél leszállította az első szerelvényt a Westbahn osztrák vasúti közlekedési vállalatnak. Akkor meg is kezdődtek a tesztfutások. A Westbahn összesen négy ilyen vesz bérbe a CRRC-től, amelyek már meg is érkeztek, erről a szerződést még 2019 végén kötötték meg. Az eredeti terv az volt, hogy a DDEMU 2023 közepére vagy végére kaphatja meg a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeket. Ez azonban Iho.hu áprilisi írása szerint egyelőre nem sikerült, hiszen idén áprilisban még tesztfutások zajlottak – hívta fel a figyelmet a Világgazdaság.

A Westbahn ügyvezetője, Thomas Posch egy március 8-i videóinterjúban hozta szóba, hogy bár kifutottak a korábbi engedélyeztetési határidőkből, biztosak benne, hogy a DDEMU-k forgalomba fognak állni. Ugyanakkor azt jelezte, hogy erre az idén nem fog sor kerülni.

 

Mit kell tudni a Magyarországon levideózott csúcsvonatról?

A vonat igazi csúcstechnikának számít,

  • a hossza 158 méter,
  • összesen 1280 utast képes befogadni,
  • az ülőhelyek száma 571,
  • a maximális sebessége pedig 200 kilométer per óra.

A vonat igazi különlegessége azonban el van rejtve. 

A gyártó közlése szerint ugyanis a DDEMU karosszériája könnyű alumíniumból és kompozit anyagokból (nagy szilárdságú szénszálas és üveg szénszálas) készült,

ami lehetővé tette, hogy a tömege az emeletes kialakítás ellenére is csak körülbelül 10 százalékkal haladja meg az egyszintes járművekét. Ráadásul a gyors fel- és leszállás érdekében egyszárnyú, közel másfél méteres ajtókkal szerelték fel a szerelvényeket.

 

Hogy került Magyarországra a kínai vonat?

A vonatokkal kapcsolatos tartalmakat készítő Kuhár Bence videójában abból indult ki, hogy a DDEMU-ról letett a Westbahn, azonban ez az ügyvezetői nyilatkozat alapján nincs így. Sőt, az is kiderült, hogy az engedélyeztetését Magyarország esetében is célul tűzték Ausztria, Németország és Szlovákia mellett. Azt is felvetette a tartalomgyártó, hogy esetleg a kínai vonat azért tartózkodik a DJJ telephelyén, mert „mi van, ha lehet majd látni MÁV-os színekben”.

A Világgazdaság ezzel kapcsolatban kérdezte a MÁV-ot, amely így reagált:

A MÁV-Startnak nincs tudomása és információja a motorvonatról.

A videóban szereplő telephely egy piaci alapon működő és a MÁV-Starttól független cég tulajdona, javasoljuk, hogy kérdésével forduljon közvetlenül hozzájuk – fogalmaztak válaszukban. 

A portál a DJJ-t is megkereste, a vállalat pedig reagált is a történtekre.

Válaszukban arra hívták fel a figyelmet, hogy évente több száz jármű fordul meg a telephelyen különféle javítási, karbantartási, revíziós feladatok végrehajtása miatt. Majd hangsúlyozták, hogy ezeket a megbízásokat nem tekintik hírértékűnek, esetenként pedig szerződéseikkel összhangban üzleti titokként kezelik. „Se most, sem a jövőben nem szeretnénk ilyen részletekről nyilatkozni. Ellenben szívesen beszélünk az 1350 egyiptomi kocsi kapcsán elért sikereinkről, amelynek valódi hírértéke van” – zárta válaszát a DJJ.

Ezek alapján tehát sikerült tisztázni a csúcsvonat magyarországi feltűnését. 

Nincs arról szó, hogy ilyen kínai vonatokat szerezne be a MÁV, erről tehát fölösleges spekulálni.

A DJJ pedig vasúti járműjavító cégként számtalan olyan vonatot fogad, aminek nincs köze a magyar állami vasúttársasághoz. Ilyen a Westbahn DDEMU-ja is, amely javítási munkára érkezhetett a dunakeszi bázisra.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: CRRC)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.