A tanárok leváltása, számítógépekkel való helyettesítése egy utópisztikus, illuzórikus elképzelés, amely lerombolná az iskola és a társadalom alapköveit – vélekedett Szakos Enikő, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézetének oktatáskutatója. Bár a számítógépek a nap 24 órájában elérhetők, személyre szabott feladatokat tudnak pillanatok alatt gyártani, nincs szükség rendszeres honorálásukra vagy képzésükre, a személyes, emberi kapcsolatokra szükség van a megfelelő lelki fejlődéshez és kiteljesedéshez.
A pedagógus és a diák között létrejövő személyes interakció az iskola egyetlen nélkülözhetetlen eleme
– állította az oktatáskutató.
Ítélőképesség és motiváció
Mint rámutatott, az interneten elérhető adatok egyik problémája az, hogy valóságtartalmuk és hitelességük gyakran kétségbe vonható. Gond az is, hogy az információ önmagában nem alkalmazható, mert kreatív, önálló hasznosítása csak tudássá alakításával és annak elsajátításával lehetséges, amihez egy nagy tudású, tudományterületében jártas és elkötelezett tanár kell.
Szakos Enikő hangsúlyozta:
a tanulási folyamat vezetéséhez ugyan kapaszkodót nyújthatnak a tankönyvek, azonban a jó tanár akár könyv nélkül is képes megítélni, hogy milyen tempóban, milyen mélységben és milyen tudás átadására alkalmas a tanóra.
Ezt azért nem végezhetik gépek, mert a gyermeki kedélyállapottól függetlenné kell tenni a tanulási folyamatot, tehát az nem lehetséges, hogy amihez épp nincs kedve a diáknak, azt átugorja, és csak a neki kedves témakörökkel foglalkozzon. Amikor egy tanár belép a tanterembe, meg tudja ítélni, hogy milyen módszerekkel oktasson, hogyan keltse fel az érdeklődést és a motivációt, illetve tudja, hogy mikor kell szünetet tartani vagy átismételni valamit – világított rá az oktatáskutató.
Nincs nevelés tanár nélkül
Szakos Enikő kiemelte: az iskola másik kulcsfeladata, a nevelés is kizárólag emberi interakciókban valósulhat meg, a nevelő jelleme nagymértékben alakítja a diákok személyiségfejlődését, ezért fontos a példamutatás. Ha a társadalom azt szeretné, hogy a gyermekekből olyan felnőttek váljanak, akik önálló cselekvésre képes, szabad emberek, akik a múlt ismeretében alakítani tudják a jelenjüket és a jövőjüket, valamint a tanulás képességét és az alapvető emberi erényeket is elsajátítsák, az a tanulás során közvetetten, a tanár személyéből fakadóan megvalósuló folyamat.
Ezt csak egy olyan felnőtt tudja megadni a gyermekeknek, akire tisztelettel fel tudnak nézni, erényes és fel tudja kelteni a kíváncsiságot, az önfejlesztés igényét a tanítványaiban
– sorolta.
Az iskolának ezenkívül olyan helynek kell lennie, ahol a családi nevelés folytatódhat, hiszen ma egy gyermek 16 éves koráig a napjának jelentős részét ott tölti. A szülői feladatok azonban nem ruházhatók át a pedagógusokra, hiszen az intézményekbe való belépés feltétele és az egészséges gyermeki jellem kifejlődésének első lépése, hogy megfelelő szülői mintát, nevelést és alapokat kapjon. Nehézséget jelent, amikor a szülői és az iskolai értékrend egymással éles ellentétben áll, aminek a feloldására bizalommal és tisztelettel teli, egyenes kommunikációra van szükség az iskola és a család között – fogalmazott Szakos Enikő.
Sosem kellettek ennyire a jó tanárok
Az oktatáskutató arra következtetett: jó tanárokra még nagyobb szükség van, mint valaha, amikor a digitális eszközökkel is fel kell venniük a versenyt. Az iskolának pedig nem a modern problémák új kérdéseire kell folyamatosan válaszokat keresni, hanem az oktatási és nevelési alaptevékenységeket a legkiválóbb szakemberekkel végezni, akik képesek kíváncsi és nyitott személyiségeket nevelni. A jó tanár kulcsfontosságú szereplője annak, hogyan alakul a nemzet jövője.