Rugalmasságot, versenyképességet, intézményi autonómiát ad az új felsőoktatási felvételi rendszer, amelynek szóbeli eljárása biztosítja a kölcsönös megismerést is az intézmény és leendő hallgatója között – mondta a kulturális és innovációs miniszter csütörtökön Budapesten. Hankó Balázs a Semmelweis Egyetem 6. Nyári Egyetem programsorozat kerekasztal-beszélgetésén kitért arra, hogy büszkének kell lennünk egyetemeinkre, mert tudásban, nemzetköziesítésben, identitásban óriási előrelépést tettek az elmúlt években. Mint mondta,
az idei általános felvételi eljárásban több mint 90 ezren nyertek felvételt valamely felsőoktatási intézménybe.
Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora azt mondta, a felvettek 65 százaléka teljesített a szóbeli meghallgatáson átlagosan 40-50 pont felett, és a felvettek 95 százaléka megkapta a 40 pontot. Ez azt jelenti – folytatta –, hogy a bizottság 95 százalékban ki tudta választani az alkalmas hallgatójelölteket.
Az egyetemvezető szerint is fontos, hogy a hallgatók hogyan mutatkoznak meg szóban a felvételin.
Hankó Balázs szerint ez a lehetőség is az egyetemi autonómiát erősíti, ez egy valós autonómia, a döntés joga és a felelősség az intézményeknél van. Sótonyi Péter, az Állatorvos-tudományi Egyetem rektora is megerősítette, hogy jónak tartja a szóbeli eljárás beiktatását a felvételi eljárásba, mert megteremti a személyes találkozás lehetőségét a hallgatókkal egy olyan intézményben, ahova hatszoros a túljelentkezés.
Kritikával illette a magyar felsőoktatási intézmények kizárását az Erasmusból, mint mondta, ezzel gyalázatos helyzetet teremtettek, mert a döntéssel a Magyarországon tanuló külföldi hallgatókat is másodrendű polgárnak tekintik. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora a téma kapcsán felidézte:
az egyetem az Európai Unió Bíróságához fordult az Erasmus-ügyben. A rektor annak a meggyőződésének adott hangot, hogy ezt a pert meg fogják nyerni.
Hankó Balázs miniszter erre reflektálva elmondta, a kormány által létrehozott Pannónia ösztöndíjprogram segítségével tízmilliárd forintból nyolcezren utazhatnak külföldre tanulni, kutatni vagy oktatni. Jelezte: idén huszonkét fiatal nyert el támogatást a Pannónia programban, a támogatás feltétele, hogy az ösztöndíjasok a külföldi egyetemeken megszerzett tudást a magyar nemzet javára fordítsák. A Pannónia programban megoldott az intézmények közötti kreditelfogadás is – tette hozzá.