A főutca két oldalán a rakpart és a felső szinten lévő promenádok mai állapotukban sajnos méltatlan állapotban vannak jelen az eredeti, egyedülálló szépségükhöz viszonyítva – írta a közösségi oldalán közzétett bejegyzésében Lánszki Regő országos főépítész, aki szerint a felső, promenád részről szinte elfeledkeztek és most is elfeledkeznek a városvezetők, noha zöldítése, egységes kialakítása és szolgáltatásokkal megtöltése még vonzóbbá tehetné a Duna-partot, megteremtve egy valódi Duna-korzót.
Persze lehet, hogy még így a jobb, hiszen az elmúlt évtizedek beavatkozásai csak rontottak az állapotán. Gondolhatunk itt az ormótlan, tengerpartra illő későmodern tömbszerű szállodasorra ugyanúgy, mint a Margit híd lábánál lévő fonódó villamos megvalósítására, ami újabb szakaszon épített villamosvágányokat a potenciális promenádra
– emelte ki az építészeti államtitkár, akinek meggyőződése, hogy egy ilyen városrésznek központként kellene működnie, nem pedig közlekedési tengelyként. Vagyis a szakember szerint inkább azon kellett volna gondolkodni, hogyan lehet áthelyezni a villamoshálózatot innen, nagyobb teret kialakítva a sétánynak, hogy legyen hely a kitelepülő szolgáltatásoknak, a látképet élvezőknek, az itt lakóknak, a közösségi élménynek egyaránt.
Sajnos az alsó rakparton se jobb a helyzet. A főváros jelenlegi vezetése itt is a látszatmegoldás híve. A szekér itt is megelőzte a lovat. A legfontosabb észak–déli közlekedési tengelyt úgy lehet csak felszámolni, ha azt megelőzi egy városfejlesztői döntés. Ha időben kialakulnak városi alközpontok, amelyek biztosítják a megfelelő városi funkciókat: munkahelyeket, szolgáltatásokat, hogy az ott lakóknak ne kelljen minden nap átmenniük a városon. Ha kialakulnak olyan pesti és budai tehermentesítő utak, amelyek megfelelő alternatívái lehetnek a rakparti elvezetésnek.
– tette hozzá Lánszki, aki maga is a sajtóból értesült arról, hogy a főváros vezetése alternatív megoldás kínálása, a forgalmi rend átalakítása nélkül lezárta a pesti rakpartot az autóforgalom elől. Mindezzel a balliberális városvezetés óriási dugókat okozott, ugyanis ennek köszönhetően az egész Hungária körúton belül megnő a forgalom, a Kiskörúton pedig 50 százalékkal nőtt a gépjárművek száma.
Lánszki Regő azt is elárulta, a pesti alsó rakpart felújításának tervei nem kerültek az Országos Építészeti Tervtanács elé, amelynek feladata a terv értékelése.
Így a legjobb magyar építészekből álló testület nem tudta tanácsaival segíteni a megfelelő színvonalú kialakítást, hanem a teljes, véglegesnek szánt tervezetet kell majd értékelnie. Mindezt a hazai beruházók és ingatlanfejlesztők jó együttműködésben napi szinten megteszik. Kár, hogy a főváros megint csak nem
– zárta a bejegyzését az országos főépítész.
Az államtitkár annak apropóján mondta el a véleményét, hogy néhány héttel ezelőtt a fővárosi önkormányzat bejelentette, alapjaiban megújítja a pesti alsó rakpartot. Ennek részeként, a fejlesztés következő fázisában a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, az autóforgalmat 30 kilométer/óra sebességre csillapítják, és a parkolósávok helyén biciklisávokat alakítanak ki.
A döntéssel azonban várhatóan tovább súlyosbodik a fővárosszerte tapasztalható közlekedési káosz, ugyanis azok az autósok, akik mostanáig az alsó rakparton keresztülhajtva jártak, a belvároson keresztül fogják megkerülni a lezárt szakaszt.