– Egész nyáron arról lehetett olvasni a médiában, hogy fennakadások vannak a légi közlekedésben – nagyon hosszú késéseket tapasztaltak az utazók. Elképesztő történeteket lehetett olvasni, hogy hány órát késett egy-egy járat, és nemegyszer előfordult, hogy gyakorlatilag a reptéren kellett éjszakáznia több száz embernek. A késések miatt nem jutottak időben haza, és a járatukra elcsigázottan várakozva nem kaptak ételt és semmilyen felvilágosítást – kezdett bele a problémák felsorolásába Király Nóra, a Fiatal Családosok Klubjának (Ficsak) alapítója, aki maga is megtapasztalta, hogy milyen kiszolgáltatottnak lenni a fapados légitársaságok működési mechanizmusának.

– Az ember, amikor olvassa ezeket a történeteket, azt hiszi: ez vele nem történhet meg.
Pár hete velem is megtörtént, a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy milyen az, amikor gyakorlatilag egy fapados légitársaság bármit megtehet az emberrel, aki pedig tehetetlenül szemléli az eseményeket.
Azért indítottam el ezt a felhívást, mert egyfelől elképesztő igazságtalannak tartom a légitársaságok hozzáállását, másfelől pedig szeretnék segíteni a többi pórul járt több ezer utasnak, akik nyáron hasonló tortúrát éltek meg, mint én: gyakorlatilag tönkrement a nyaralásuk vagy nem értek időben haza a szeretteikhez, a munkájukhoz – mondta el a civil kezdeményezés elindítója, aki felháborítónak és elfogadhatatlannak tartja ezt a kialakult helyzetet.
Király Nóra létrehozott egy olyan online felületet, ahol várja a károsultak jelentkezését abból a célból, hogy a törvényalkotók is szembesüljenek azzal, mennyi károsultat érint ez itthon, akiket kártérítés nélkül hagytak a légitársaságok.
– Sajnos a tapasztalat az, hogy lehetetlen őket elérni, nincs e-mail-cím, se telefonszám hozzájuk. Csak chatbotok vannak, amelyekre gyakorlatilag órákat kell várni az embereknek, de általában válasz nélkül maradnak. Az én esetemben például felajánlotta a Ryanair, hogy foglaljak át egy másik gépre – „ingyenesen”. Igen ám, csak nem volt másik gép. Szombaton jöttem volna haza, de a legközelebbi elérhető gép, amit ingyenesen átfoglalt volna nekem a társaság, az csütörtökön lett volna.
Mit csinál az ember öt napig egy idegen országban, ahol fizetnie kell a szállását, az étkezését? Ahelyett, hogy időben hazajutna, hiszen nem véletlen akkor utazna haza, amikorra megvette a jegyét
– osztotta meg személyes kálváriáját Király Nóra, aki szerint időnként persze előfordulhatnak késések. Viszont a nyári tapasztalatok alapján a késések sok esetben a légitársaság hibájából, szervezetlenségéből és pénzéhségéből adódott.