„Az iskolakezdéssel kapcsolatos stressz egy teljesen normális folyamat, ám nem mindegy, hogyan reagálunk rá” – fogalmazott Hal Melinda szakpszichológus, aki szerint a mindennapi, akár apróbb nehézségekből ugyanis könnyedén válhat komoly pszichés probléma, szorongással és akár depresszióval is végződhet a történet, ha nem vesszük komolyan az intő jeleket.
Számtalan oka lehet annak, hogy egy gyermek mentálisan nehézségekbe ütközik, a sikerélmény hiánya, egy kevésbé jó osztályközösség vagy akár a megváltozott napirend miatti szorongás is okozhat problémát
– sorolta az MCC Tanuláskutató Intézet vezető kutatója.
Izzadás, hasi fájdalom és fejfájás is jelezheti, ha baj van az iskolában
A kutató kifejti, elsősorban pániktünetek jelentkezhetnek, valamint az izzadás, a befelé fordulás jellemző, de akár verbálisan is kifejezhetik, hogy köszönik, de nem akarnak iskolába menni.
„A szorongás legfőbb tünetei 12 éves kor alatt a hasi fájdalom, a hányinger, hányás vagy hasmenés, de jelentkezhet sűrű vizelési inger és rosszullét formájában is. Míg 12 éves kor felett pedig legtöbbször a fejfájás az, ami tipikus tünetnek mondható” – magyarázta, kiemelve, hogy ez az úgynevezett szomatizáció, amely azt jelenti, amikor valaki fizikai tünetekkel reagál anélkül, hogy bármilyen szervi megbetegedés állna a háttérben.
Teremtsük meg az alkalmat és az időt arra, amikor beszélgetünk a gyermekünkkel
– tanácsolta, majd azzal folytatta: időbe telik, mire egy első osztályos beleszokik az új szabályrendszerbe, ezért sokat segíthet, ha ezeket a folyamatokat elmagyarázzuk, miért fontosak a szabályok, mit jelent a csengő vagy mire való a szünet.
„De megkérdezhetjük azt is, mennyire kényelmes az iskolai szék, ki mellett ül a padban, vagy a szünetben kivel szeret beszélgetni. Kérdezzük meg, milyen volt az iskola, milyen volt az ebéd, az általános kérdések segítenek, hogy kiderüljön, mondjuk annyira szorong, hogy nem mer enni a többiek előtt. Ezek a kérdések elsőre nem tűnnek fontosnak, pedig valójában nehézséget, stresszt okozhatnak egy kisgyermeknek, és hosszabb távon életminőségromlást eredményeznek” – vetette fel, majd megjegyezte, az idősebbek esetében már nem ilyen egyszerű a képlet, még, ha jó is a kapcsolat, sem biztos, hogy kíváncsi a tinédzser a mi „régmúlt tapasztalatainkra”.