Mobiltelefon-használat korlátozása az iskolákban: ezt gondolják a magyarok

Nem csak a kormány, a társadalom többségének álláspontja is világos.

2024. 09. 03. 13:13
Okostelefonok használata az iskolákban
Illusztráció Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megalapozott döntés a mobiltelefonok használatának korlátozása az iskolákban, amellyel a magyarok többsége is egyetért – közölte a legfrissebb kutatásának eredményeit a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS). A felmérés szerint a többség úgy véli, hogy tanítási időben korlátozni kell a diákok okostelefon-használatát. 

 

Egybehangzó véleménye van a magyaroknak 

A még márciusban készített országos reprezentatív felmérés szerint a megkérdezettek 94 százaléka az általános iskola alsó tagozatában, 89 százalékuk az általános iskola felső tagozatban, 73 százalékuk pedig a középiskolákban is szükségesnek tartja az okoseszközök használatának korlátozását.

A felmérésből kiderül, tízből kilenc magyar szerint az okostelefon-használat függőséget okozhat, ráadásul a fiatalok közösségi életére és egészségi állapotára is negatívan hat. A válaszadók 77 százaléka gondolja azt, hogy az okostelefon-használat miatt romlik a fiatalok testi egészsége, 72 százalékuk szerint pedig a fiatalok idegrendszeri fejlődését és a lelki állapotát (71 százalék) is negatívan befolyásolja.

A válaszadók döntő többsége, 81  százalék szerint a túlzott kütyühasználat miatt a fiatalok kevesebb időt töltenek igazi közösségekben, 72 százalékuk pedig úgy véli, emiatt több a magányos fiatal, mint régebben. 

A 18 év alatti gyermeket nevelő szülők még határozottabbak: 96 százalékuk szerint az okostelefon-használat függőséget okoz.

 

Túl korán válnak a mindennapok részévé az okoseszközök

A KINCS legfrissebb felmérése szerint a digitális eszközök már nagyon fiatalon megjelennek a gyermekek életében: noha tízből hat szülő arról számolt be, hogy a gyermeke már hatéves kora előtt elkezdte használni azokat, csupán a válaszadók egynegyede gondolja úgy, hogy már hatéves kor előtt meg kellene ismerkedniük a gyermekeknek a digitális eszközökkel.

A szülők 80 százaléka az online tartalmakat ugyan a gyermekére nézve veszélyesnek tartja, de csak minden második családban használnak valamiféle digitális gyermekvédelmi szolgáltatást.

A KINCS felmérése rámutatott arra is, hogy magyarországi médiahasználati szokásokat és online jelenéletet vizsgáló kutatások szerint a szülők az okostelefon-használat fő kockázatát a fizikai aktivitás csökkenésében látják, de tartanak a gyermekeiket érő zaklatásoktól, valamint attól is, hogy gyermekükben internetes függőség alakul ki.

 

A kormány döntése nem számít unikumnak

Nem csak a hazai kutatások értenek egyet abban, hogy a mobiltelefonok iskolai korlátozása szükséges: az UNESCO és az ENSZ 2023-as jelentése szerint az okoseszközök túlzott használata bizonyítottan összefügg az oktatási teljesítmény romlásával, csökkenti a koncentrációs képességet, sőt negatívan hat a gyermekek érzelmi stabilitásra is, ezért az okostelefonok használatának korlátozását javasolják a világ valamennyi iskolájában.

Az Európai Unió tagállamai közül Franciaország, Svédország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Románia, valamint az Egyesült Királyság már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolákból. Franciaországban már 2010 óta nem lehet a tanórákon használni a mobiltelefont, 2018 óta pedig a szünetekben és az étkezési időben sem. Svédország a romló PISA eredmények miatt döntött a mobiltelefon-mentes iskolák mellett.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.