Varga-Bajusz Veronika: Sikerként értékelhető a több mint százezres hallgatói létszám a felsőoktatásban

Egyértelműen sikerként értékelhető, hogy immár második éve összességében több mint százezer hallgatót vettek fel valamelyik felsőoktatási intézménybe, ez a bizalom erősödését jelenti az egyetemek, főiskolák iránt – mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára az M1 aktuális csatorna szerda reggeli műsorában.

Forrás: MTI2024. 09. 04. 19:48
VARGA-BAJUSZ VERONIKA Forrás: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Varga-Bajusz Veronika kitért arra, hogy minden második hallgató a nemzetgazdaság szempontjából fontos képzési területen tanul. Az egyetemek erősödtek, és olyan képzésekre tudják vonzani a diákokat, amelyek később mind a hallgatók karrierje, mind a gazdaság szempontjából relevánsak – tette hozzá.

Kiemelte, hogy

a múlt évhez képest a pedagógusképzés „ezüstérmes” lett, mintegy 15 ezren kezdik meg tanulmányaikat ezen a területen.

Két év alatt megduplázták a pedagógusképzésben részt vevők számát, a műszaki, természettudományos és informatikai tanárképzéseken idén kétezren kezdik meg tanulmányaikat – ismertette az államtitkár. 

Beszélt arról is, hogy a mesterképzés szabályainak megváltoztatásával az intézményeknek nagyobb lehetőséget adtak, így e képzések jobban tudnak reagálni a munkaerőpiaci igényekre.

Elmondta, hogy

elindították az úgynevezett rövid ciklusú tanárképzéseket, aminek lényege, hogy az alapszakos diplomával rendelkező fiatalok tanári módszertant és gyakorlati képzést kapva másfél-két év múlva tanárként tudnak elhelyezkedni.

Ez a képzési forma is sikeres – mondta –, idén itt négyezren kezdik meg tanulmányaikat.

Elmondta azt is, hogy a szeptemberben induló képzések pótfelvételi eljárására több mint 17 ezren jelentkeztek, és több mint 10 700 hallgató felvételt is nyert, közülük nagyjából 3700-an állami képzésben kezdhetik meg a tanulmányaikat.

Az államtitkár kitért a közoktatásban bevezetett, a mobiltelefon-használatot tiltó rendelkezésre. Elmondta, hogy az oktatási célú használatot a rendelet továbbra is engedi.

Példaként a szakképzést hozta fel, ahol „nem tudnak ellépni a digitalizációtól”. Az elmúlt években 700 tananyagot digitalizáltak, ebből kétszáz közismereti és ötszáz szakmai tárgy, valamint a számonkérésben is nyitottak a digitalizációra.

Ugyanakkor hozzátette, hogy

az órai mobilhasználat elvonja a diákok figyelmét, ezért születtek már korábban is kezdeményezések arra vonatkozóan, hogy korlátozzák az okoseszközök nem órai célú használatát.

A Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában Varga-Bajusz Veronika arról beszélt,  a felvételi számok azt mutatják, hogy a felsőoktatási modellváltással az egyetemek, főiskolák erősebbek, versenyképesebbek lettek, jobbak a tudományos teljesítmények.

A versenyképességet jelzi az is, hogy míg öt éve hét, idén már tizenkét egyetem szerepel a világ „top öt százalékában”.

Hozzátette, hogy egyre több külföldi hallgató tanul a magyar felsőoktatásban, idén 43 ezer, ez mind hozzájárul ahhoz, hogy „nemzetközi térben” is erősödjenek a magyar egyetemek.

Varga-Bajusz Veronika kitért arra, hogy a vidéki felsőoktatási intézmények is megerősödtek, mára minden második hallgató vidéki intézményben kezdi meg tanulmányait.

A mérleg kicsit át is billent a vidéki egyetemek javára

– jegyezte meg.

Ennek oka – tette hozzá az államtitkár –, hogy a nem fővárosi egyetemek elkezdtek jobban együttműködni a térségi gazdaság szereplőivel, és olyan képzéseket tudnak nyújtani, amelyekkel jó karrierlehetőséget kínálnak.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.