Október 1-jén Budapest is csatlakozik az új ügyeleti rendszerhez, ezzel másfél év után az egész országban lezárul az egészségügyi alapellátás azon reformja, amely az erőforrások hatékonyabb felhasználásával nem csupán az ellátás minőségén javít, hanem az abban részt vevő egészségügyi dolgozókat is nagy mértékben tehermentesíti.
Emlékezetes, az új ügyeleti rendszer elsőként Hajdú-Bihar vármegyében indult 2023 februárjában, utolsóként pedig Pest vármegye csatlakozott egy évvel később. Az új ügyeleti alapellátás lényege, hogy október 1-jétől a betegeknek nem kell utánajárniuk, hogy egy adott helyzetben milyen segítséghez juthatnak, hanem felhívják az ügyeletet a 1830-as telefonszámon, ahol megtalálják számára a legjobb ellátást. Ez lehet tanácsadás, helyszíni ellátás, de kórházba is utalhatják a beteget.
Mostantól tehát elég két telefonszámot megjegyeznünk: a 112-es számot hívhatjuk, ha életveszélyről van szó, és a 1830-as számot, ha ügyeleti ellátásra tartunk igényt.
Fontos változás, hogy míg eddig az ügyeletek működtetését sok helyen az önkormányzatokkal szerződő külsős cégek végezték, mostantól az egész országban egyforma és korszerű eszközökkel látják majd el a betegeket. Ehhez beszereztek 170, az ellátáshoz mindennel felszerelt személyautót, amivel minden olyan betegen tudnak segíteni, aki bármi okból nem tud a saját lábán bemenni az ügyeletre.
A fővárosi ellátásról Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára korábban elmondta: Budapesten nem vegyes, hanem külön felnőtt- és gyermekügyeletek állnak fel, amelyek közül az utóbbi egy teljesen új szolgáltatás lesz a fővárosban. Létrehoznak három kimondottan gyermekellátásra specializálódott ügyeleti pontot, amelyeket mozgó szolgálattal is megerősítenek.
Ezen kívül 13 helyszínen, két sorral, összesen 26 rendelőben biztosítunk felnőtt ügyeleti pontot, de működni fog a napközbeni ellátás két 24 órás ügyeleti ponton is
– tudatta az államtitkár. Hozzátette: azokban a kerületekben, ahol nincs fix ügyeleti pont, számos mozgóegység is a betegeket fogja szolgálni.