Itt a friss rangsor: ezek a gimnáziumok lettek idén a legjobbak

Kitüntették Magyarország legjobb középiskoláit a Mathias Corvinus Collegium (MCC) országos gimnáziumi rangsor díjátadó gáláján. Kiderült, hogy melyik tíz gimnázium az ország lejobbja, valamint közzétették a legszínvonalasabbnak minősített középiskolákat vármegyénkénti leosztásban. Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára arról beszélt, hogy a köznevelésbe áramlik a munkaerő, jelentősen nőttek a tanári bérek, illetve fiatalítás zajlik a tanárok között.

2025. 02. 18. 14:37
20250218 budapest MCC Országos Gimnáziumi Rangsor Díjátadó Gála havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átadták az ország legjobb gimnáziumainak járó kitüntetéseket a Mathias Corvinus Collegium (MCC) országos gimnáziumi rangsor díjátadó gáláján. Hazánk tíz legjobb középiskolája:

  1. a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  2. az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  3. a veszprémi Lovassy László Gimnázium
  4. a békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
  5. a Kőrösi Csoma Sándor két tanítási nyelvű Baptista Gimnázium
  6. az V. kerületi Eötvös József Gimnázium
  7. az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium
  8. a Berzsenyi Dániel Gimnázium
  9. a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző iskola
  10. a Szent István Gimnázium

     
I hely bp.i fazekas gimnazium
A Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatójának gratulál Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal elnöke (Fotó: Havran Zoltán)



Ezeken kívül díjazták a legkiemelkedőbb vármegyei iskolákat is, az alábbi intézményeket választották a legjobbaknak: 

  • Bács-Kiskun vármegye: a kecskeméti Bolyai János Gimnázium
  • Baranya vármegye: a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
  • Békés vármegye: a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
  • Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye: a miskolci Herman Ottó Gimnázium
  • Csongrád-Csanád vármegye: a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
  • Fejér vármegye: a székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium
  • Győr-Moson-Sopron vármegye: a Révai Miklós Gimnázium és Kollégium
  • Hajdú-Bihar vármegye: a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
  • Heves vármegye: a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
  • Jász-Nagykun-Szolnok vármegye: a Verseghy Ferenc Gimnázium
  • Komárom-Esztergom vármegye: az esztergomi Dobó Katalin Gimnázium
  • Nógrád vármegye: a Mikszáth Kálmán Gimnázium és Kollégium
  • Pest vármegye: a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
  • Somogy vármegye: a kaposvári Táncsics Mihály Gmnázium
  • Szabolcs vármegye: a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium 
  • Tolna vármegye: a szekszárdi Garay János Gimnázium
  • Vas vármegye: a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  • Veszprém vármegye: a Lovassy László Gimnázium
  • Zala vármegye: a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
  • Budapest: a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

Az MCC országos gimnáziumi rangsorban a legjobb száz között 42 budapesti és 58 vidéki iskola kapott helyett. A vidéki intézmények között Pest vármegye teljesített a legjobban, Győr-Moson-Sopron vármegye lett a második, a harmadik helyen pedig Hajdú-Bihar, Baranya és Bács-Kiskun vármegye osztoznak azt vizsgálva, hogy az adott vármegyéből hány iskola került be az MCC országos gimnáziumi rangsor százas listájára. 

 

Objektív rangsor

Nagy felelősség a rangsor elkészítése, hiszen egy mágnes tulajdonságával bír, vonzza vagy taszítja a tehetségeket – mondta Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára. Úgy vélekedett, hogy a jelen lévő igazgatók büszkén kihúzhatják magukat, hiszen ők igazgatják a magyar köznevelés legjobb és legeredményes gimnáziumait. Fontosnak nevezte a lista összeállításakor figyelembe vett szempontokat, mivel ezek közül a legtöbb szubjektív, és önmagukban nem írják le egy iskola eredményességét, ezért van szükség megbízható adatokra. 

A11I1727
Maruzsa Zoltán szerint az objektív rangsor segíti a diákok és a szülők tájékozódását (Fotó: Havran Zoltán)

Amikor az adatok között súlyozni kezdtek, akkor az abszolút teljesítmény és a hozzáadott érték vizsgálatát is figyelembe vették. Tudomásul kell venni, hogy a szülőket és az ambiciózus tehetségeket az abszolút teljesítmények érdeklik, ezért az Oktatási Hivatal (OH) és az MCC által készített adatsor elsősorban nekik szól.

 A rangsor objektívnak tekinthető, így segíti a szülők és a tanulók tájékozódását. 

Maruzsa Zoltán arra hívta fel az igazgatók figyelmét, hogy az oktatás csapatjáték, és ne felejtsék el, hogy a munkatársaik segítettek az eredmények elérésében. – Ne dőljünk hátra, és ne sütkérezzünk a napfényben, mert még jobbá kell tenni a gimnáziumokat, minőséget kell teremteni, jövőre pedig ismét megmérettetnek – fogalmazott. Emellett az államtitkár felidézte azt is, hogy a köznevelésbe befelé áramlik a munkaerő, jelentősen nőttek a tanári bérek, ami 2031-ig minden évben tovább fog emelkedni, zajlik a fiatalítás, bevezették a teljesítményértékelést, valamint a hozzá kapcsolódó sávos bérrendszert.

 

Többféle szempontot vettek figyelembe

Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója megköszönte az OH együttműködését a legjobb százas lista összeállításában. Egy tájékozódásul szolgáló tükörképet akartak adni, négyszáz gimnáziumból a száz legkitűnőbbet választották ki, hét objektív szempont alapján vizsgálták az intézményeket. A rangsorban olyan iskolák szerepelnek, amelyekről mind a hét szempontból volt elemezhető adat. 

Nicholas Tate történész, a Konzervatív Iskola című könyv szerzője, akivel lapunk a közelmúltban készített interjút, kijelentette: attól lesz egy gimnáziumnak hatékony és sikeres az igazgatója, ha úgy mennek jól a dolgok, hogy hétig nincsenek bent a vezetők, és nem kell üzenetet írni vagy telefonálni nekik. Az is fontos, hogy az iskolavezetők kapjanak külső segítséget, akikkel együtt tudják megoldani a nehezebb feladatokat. Az igazgatók akkor végeznek jó munkát, amikor személyes példát mutatnak a diákoknak az élethosszig tartó tanulás jelentőségéről. – A tanulás egy életre szól és nem csak azért van, hogy boldoguljunk a világban – fejezte ki. 

Borítókép: A tíz legjobb magyarországi középiskola díjazottjai  (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.