Átadták az ország legjobb gimnáziumainak járó kitüntetéseket a Mathias Corvinus Collegium (MCC) országos gimnáziumi rangsor díjátadó gáláján. Hazánk tíz legjobb középiskolája:
- a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
- az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
- a veszprémi Lovassy László Gimnázium
- a békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
- a Kőrösi Csoma Sándor két tanítási nyelvű Baptista Gimnázium
- az V. kerületi Eötvös József Gimnázium
- az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium
- a Berzsenyi Dániel Gimnázium
- a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző iskola
- a Szent István Gimnázium

Ezeken kívül díjazták a legkiemelkedőbb vármegyei iskolákat is, az alábbi intézményeket választották a legjobbaknak:
- Bács-Kiskun vármegye: a kecskeméti Bolyai János Gimnázium
- Baranya vármegye: a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és Kollégium
- Békés vármegye: a békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
- Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye: a miskolci Herman Ottó Gimnázium
- Csongrád-Csanád vármegye: a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
- Fejér vármegye: a székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium
- Győr-Moson-Sopron vármegye: a Révai Miklós Gimnázium és Kollégium
- Hajdú-Bihar vármegye: a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
- Heves vármegye: a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
- Jász-Nagykun-Szolnok vármegye: a Verseghy Ferenc Gimnázium
- Komárom-Esztergom vármegye: az esztergomi Dobó Katalin Gimnázium
- Nógrád vármegye: a Mikszáth Kálmán Gimnázium és Kollégium
- Pest vármegye: a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
- Somogy vármegye: a kaposvári Táncsics Mihály Gmnázium
- Szabolcs vármegye: a nyíregyházi Krúdy Gyula Gimnázium
- Tolna vármegye: a szekszárdi Garay János Gimnázium
- Vas vármegye: a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
- Veszprém vármegye: a Lovassy László Gimnázium
- Zala vármegye: a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium
- Budapest: a Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Az MCC országos gimnáziumi rangsorban a legjobb száz között 42 budapesti és 58 vidéki iskola kapott helyett. A vidéki intézmények között Pest vármegye teljesített a legjobban, Győr-Moson-Sopron vármegye lett a második, a harmadik helyen pedig Hajdú-Bihar, Baranya és Bács-Kiskun vármegye osztoznak azt vizsgálva, hogy az adott vármegyéből hány iskola került be az MCC országos gimnáziumi rangsor százas listájára.
Objektív rangsor
Nagy felelősség a rangsor elkészítése, hiszen egy mágnes tulajdonságával bír, vonzza vagy taszítja a tehetségeket – mondta Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára. Úgy vélekedett, hogy a jelen lévő igazgatók büszkén kihúzhatják magukat, hiszen ők igazgatják a magyar köznevelés legjobb és legeredményes gimnáziumait. Fontosnak nevezte a lista összeállításakor figyelembe vett szempontokat, mivel ezek közül a legtöbb szubjektív, és önmagukban nem írják le egy iskola eredményességét, ezért van szükség megbízható adatokra.

Amikor az adatok között súlyozni kezdtek, akkor az abszolút teljesítmény és a hozzáadott érték vizsgálatát is figyelembe vették. Tudomásul kell venni, hogy a szülőket és az ambiciózus tehetségeket az abszolút teljesítmények érdeklik, ezért az Oktatási Hivatal (OH) és az MCC által készített adatsor elsősorban nekik szól.
A rangsor objektívnak tekinthető, így segíti a szülők és a tanulók tájékozódását.
Maruzsa Zoltán arra hívta fel az igazgatók figyelmét, hogy az oktatás csapatjáték, és ne felejtsék el, hogy a munkatársaik segítettek az eredmények elérésében. – Ne dőljünk hátra, és ne sütkérezzünk a napfényben, mert még jobbá kell tenni a gimnáziumokat, minőséget kell teremteni, jövőre pedig ismét megmérettetnek – fogalmazott. Emellett az államtitkár felidézte azt is, hogy a köznevelésbe befelé áramlik a munkaerő, jelentősen nőttek a tanári bérek, ami 2031-ig minden évben tovább fog emelkedni, zajlik a fiatalítás, bevezették a teljesítményértékelést, valamint a hozzá kapcsolódó sávos bérrendszert.
Többféle szempontot vettek figyelembe
Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója megköszönte az OH együttműködését a legjobb százas lista összeállításában. Egy tájékozódásul szolgáló tükörképet akartak adni, négyszáz gimnáziumból a száz legkitűnőbbet választották ki, hét objektív szempont alapján vizsgálták az intézményeket. A rangsorban olyan iskolák szerepelnek, amelyekről mind a hét szempontból volt elemezhető adat.
Nicholas Tate történész, a Konzervatív Iskola című könyv szerzője, akivel lapunk a közelmúltban készített interjút, kijelentette: attól lesz egy gimnáziumnak hatékony és sikeres az igazgatója, ha úgy mennek jól a dolgok, hogy hétig nincsenek bent a vezetők, és nem kell üzenetet írni vagy telefonálni nekik. Az is fontos, hogy az iskolavezetők kapjanak külső segítséget, akikkel együtt tudják megoldani a nehezebb feladatokat. Az igazgatók akkor végeznek jó munkát, amikor személyes példát mutatnak a diákoknak az élethosszig tartó tanulás jelentőségéről. – A tanulás egy életre szól és nem csak azért van, hogy boldoguljunk a világban – fejezte ki.