– Aszfaltozni a katasztrofális állapotban lévő utakat, újraindítani a kötöttpályás fejlesztéseket és javítani a köztisztasági helyzetet, erre kellene fordítani a Budapesti Közművek 12 milliárd forintját – mondta el lapunknak Kőrösi Koppány. Az urbanista szerint jelenleg napi üzemeltetési problémák vannak Budapesten.
A főváros ahelyett, hogy szükséges fejlesztéseket hajtana végre, Rákosrendező megvásárlásával egy kockázatos vállalkozásba kezd. Ez óriási felelőtlenség
– emelte ki Rákosrendező megvásárlása kapcsán Kőrösi Koppány. A szakértő elmondta, számos jó nyugati példa van arra, hogy miként lehet rekultiválni a felhagyott vasúti területeket.
A bécsi főpályaudvar, a Hauptbahnhof projektje 2012-ben indult, 109 hektáron. Ott az volt a koncepció, hogy a területet az osztrák állam, az osztrák állami vasutak (az ÖBB) és Bécs városa először rekultiválta ezt követően pedig értékesítették. Bécs város önmagában egy kuriózum a városok között a nyugati világban. Ugyanis Bécsben a lakásállomány 72 százaléka városi tulajdonban van. Ilyen a világon sehol máshol nincs, ez egy egészen másik szemlélet, mint ami Budapesten van, ahol a lakásállomány 92 százaléka magánkézben van
– tette hozzá Kőrösi Koppány, majd kijelentette, magánfunkciót azonban egyik város és állam sem építtett. Másik példaként a londoni City Circles projektet hozta a szakérő, ahol az állam létrehozott egy alapot, amely rekultiválta a fejlesztési területet, majd ezt eladták.
A szóban forgó ingatlan értékét a fekvése adja. Tehát minden barnamezős ingatlan attól értékes, hogy hol terül el. Ugyanakkor a vállalatok maguktól egyetlen lépést sem tesznek, mert ezek igen drága építési telkek, mert ezeket először rekultiválni kell, ki kell váltani a meglévő közműveket, újakat kell építeni. Ugyanez a koncepció van itt Budapesten is, az állam vállalta, hogy kiépíti a közműveket, és oda viszi a közlekedési beruházásokat
– jelentette ki a fejlesztéspolitikai szakértő. Rákosrendező főváros általi megvásárlásával kapcsolatban Kőrösi kiemelte, a fővárosi vezetők azt kommunikálják, Budapest csődben van, így kérdéses, hogy miből fogja az önkormányzat megvásárolni a területet.
Azt állítják a fővárosi vezetők, hogy Budapestnek visszajár a szolidaritási adó, ami nem igaz. A vásárlással kapcsolatban az a legfontosabb kérdés, hogy Budapest tud-e az éves költségvetésének az ötödét kitevő pénzt hosszú távon nélkülözni a projektre úgy, hogy még az is lehetséges, hogy a terület értékesítéséhez fejlesztéseket, rekultiválást, és ezzel újabb költségeket kell vállalnia
– zárta a beszélgetést Kőrösi Koppány.