– Milyen elképzelésekkel vág neki a pedagógiai innovációról és a családbarát oktatási környezet erősítéséről szóló miniszterelnöki biztosi feladatkörök ellátásának? Mit kért öntől Orbán Viktor?
– Az oktatásirányítás fő feladata a működtetés és a fejlesztések biztosítása. Ebből most kilépve az én feladatom, hogy ezeket a gyakorlatban, tehát az óvodák, általános iskolák, gimnáziumok mindennapjaiban segítsem hatékonyan megjeleníteni, előmozdítani, valamint megtaláljam és megjelenítsem azokat az innovációkat is, melyek már ott vannak az intézményekben, osztálytermekben és csoportszobákban. A megbízásom másik feladata, hogy közös utakat találjak a gyermekek, családok, pedagógusok, vezetők között, amelyek ha jól működnek, nagyban segíthetik az oktatás minőségének javulását.

– Merre látja az innováció lehetőségét a pedagógiában?
– Az innováció alatt sokan csak a digitalizációt és a mesterséges intelligenciát értik, amelyek fejlesztése az elmúlt években kiemelt feladat volt, így egy egyedülálló digitális oktatási platformot hozzunk létre, és az eszközök terén is komoly beruházások valósultak meg. Azonban itt sokkal többről van szó, mert az innováció valójában egy szemlélet.
Azt tapasztaltam az elmúlt másfél évtized során a köznevelésben, hogy az innováció bent van az iskoláinkban, óvodáinkban, hiszen pedagógusaink folyamatosan keresik a válaszokat a változásokra, a helyi sajátosságokra.
Ezeket az újításokat nem érdemes felülről irányítani, sokkal inkább segítenünk kell a kibontakozásukat, hogy elérhetővé váljanak egymás számára, lendületet és hitet adjanak önmaguknak és másoknak. Minden pedagógusnak megvan a saját személyisége, amellyel hatást gyakorol a diákokra, ezeket a sajátosságokat szeretnénk előtérbe hozni.
A kormány biztosítja a pedagógusoknak a jó körülményeket
– Hogyan tud abban segíteni, hogy az oktatás még inkább családbarát legyen?
– Az óvoda és az iskola minden résztvevőnek szinte a második otthona, ezért fontos, hogy az ott dolgozóknak jól funkcionáljon munkahelyként, a gyerekeknek pedig a legbiztonságosabb és legteljesebb nevelési-oktatási térként.
Akkor lesz az oktatás hatékony és jó minőségű, ha a pedagógus motiváltan megy be a munkahelyére, és segítő közegbe érkezik. A kormány feladata, hogy ehhez biztosítsa a jó körülményeket, a tisztes megélhetést és a biztos kilátásokat.
Ezt az elmúlt években a történelmi mértékű béremelés megindításával sikerül biztosítani, jó úton haladunk. Az azonban csak az érem egyik oldala, hogy a pedagógusok iránti megbecsülésünket anyagiakban fejezzük ki, a másik az, hogy ez társadalmi és intézményi-közösségi szinten is megvalósuljon. Azt szeretném elérni, hogy sikerüljön összeegyeztetni egymás érdekeit, és mindenki pontosan ismerje a határait és a feladatait, felelősségét, legyen szó szülőről, gyerekről vagy pedagógusról. Nemcsak az épületekkel, eszközökkel kell foglalkozni, hanem az emberséges szemlélet kialakításával és biztosításával is.