Magyar MiG-29 kiengedett futóművekkel Fotó: Wikimedia Commons/KGyST
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
„A MIG–29-es balhét bentiek csinálták. Az egyik század emberei” – ezt állítja a Blikknek egy, a katonai repülőtéri dolgokban jártas informátor, aki csak a neve elhallgatásával vállalta, hogy az értesüléseit megosztja a lappal. A sajtóértesülések kapcsán kérdéseket intéztünk a Honvédelmi Minisztérium sajtóosztályához. A szervezet válaszában azt írta,
július végén a kecskeméti repülőtér területén történt betörés kapcsán rendőrségi nyomozás van folyamatban, ám ezzel párhuzamosan a Magyar Honvédség is eljárást folytat a személyi felelősség megállapítása érdekében. A nyomozás érdekeire tekintettel további részleteket nem áll módunkban közölni.
Mint ismert, néhány héttel ezelőtt derült ki, hogy ismeretlenek behatoltak a kecskeméti katonai repülőtér területére, és a korábban szolgálatban álló MiG–29-es vadászgépek értékes alkatrészeit vitték el. Az ismeretlen elkövetők átvágták a repülőtér kerítését, majd a bázis belső részére jutva a MiG–29-es vadászgépek orrkúpját megrongálták, hogy hozzáférjenek a mögöttes lokátortérhez. Innen szerelték ki a legértékesebb alkatrészeket.
MiG–29-es vadászgépek a kecskeméti repülőtéren (Fotó: Baon/Bús Csaba)
A kecskeméti bázison azok a MiG–29-esek állnak, amelyeket Magyarország 1993-ban kapott Oroszországtól az államadósság fejében. A típus 2010-ben vonult nyugdíjba a honvédségnél, a helyüket Gripenek vették át. Bár a repülőgépek már évek óta nem szállnak fel, konzervált állapotban őrzik őket, így igyekeznek megóvni a műszaki épségüket – írja a Baon.
A MiG–29 a hidegháborús korszak egyik ikonja, és több országban, például Oroszországban, Ukrajnában vagy Bulgáriában a mai napig szolgálatban áll.
A MiG–29-esek néhány éve is sajtónyilvánosságot kaptak: 2019-ben a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megpróbálta értékesíteni a megmaradt 19 repülőgépet, 20 hajtóművel és közel 300 különféle tartozékkal együtt. A 2,8 milliárd forintos kikiáltási ár ellenére licit nem érkezett, részben a NATO-tagállamokra vonatkozó értékesítési korlátozások miatt, amelyekhez az orosz gyártó jóváhagyása is szükséges lett volna.
A Honvédelmi Minisztérium a Magyar Nemzetet akkor úgy tájékoztatta: az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz tartozó kecskeméti repülőtér őrzés-védelmével kapcsolatos információ a honvédelmi törvény 15. paragrafusa alapján nem nyilvános adat. A MiG–29 típusú repülőgépeket több mint tíz éve kivonták a Magyar Honvédség rendszeréből – emlékeztettek.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.