– Február 15-e a felvételi kérelmek beadásának határideje a felsőoktatási intézményekbe. Milyen képzésekre van a legnagyobb szükség?

Történelmi megállapodás született a BME jövőjéről
Új finanszírozási modell segíti a Műegyetem fejlődését.
– Február 15-e a felvételi kérelmek beadásának határideje a felsőoktatási intézményekbe. Milyen képzésekre van a legnagyobb szükség?
– A nemzetgazdaság felszívja a diplomásokat, ám nehéz előre megmondani, a munkaerőpiacnak pontosan hány és milyen szakemberre lesz szüksége néhány év múlva, mert a gazdasági környezet sokkal gyorsabban változik annál, mint ahogy ezt egy oktatási rendszer le tudja követni. Ezért fontos rendszeresen elemezni a gazdasági környezetet. A képzések monitorozásával, rugalmassá tételével segíthetjük a fiatalokat, hogy naprakész tudással jelenhessenek meg a munkaerőpiacon. Az egyetemi képzés mellett jelentőségük van a továbbképzéseknek és az élethosszig tartó tanulásnak is. Szüleink, nagyszüleink idején, ha valaki diplomát vagy szakmát szerzett, jó eséllyel élete végéig azon a területen tudott dolgozni, sok esetben egy munkahelyen. Ma már olyan szinten gyorsult fel a világ a digitális kultúra és az Ipar 4.0 révén, hogy nagyon kevesen tudnak ugyanabban a szakmában, netán ugyanazon a munkahelyen boldogulni egy életen át.
– Miben változott a munkaerőpiac? Milyen készségeket részesítenek előnyben a munkáltatók?
– A munkaerőpiacon nagyon sokfajta készségre van szükség, amely sok esetben nem is azonosítható be egy konkrét diplomával. A kommunikációs és problémamegoldó készség, a magyar nyelv szép és adekvát használata, az idegennyelv-tudás, a csapatmunka olyan készség, kompetencia, amelyre szakmától függetlenül szükség van.
– Melyek azok a szakok, amelyekre nemzetgazdasági szempontból több diáknak kellene jelentkezni?
– Ami jól látszik, az az, hogy a digitális kultúra miatt rengeteg informatikusra van szükség. Szinte nincs olyan munkahely, ahol ne kellene valamilyen módon informatikust alkalmazni. Óriási a kereslet jól képzett mérnökök iránt is. Ezt az igényt szolgálja a duális képzés bevezetése. Ennek nemcsak az az értelme, hogy a hallgató megtanulja az elméleti tudás mellett a gyakorlati ismereteket, hanem az is, hogy ha kölcsönös a bizalom és az elfogadottság, akkor akár azon a munkahelyen el is kezdhet dolgozni a diploma megszerzése után. Amíg tanul, addig ráadásul fizetést is kap az ösztöndíj mellett, havonta 80 ezer forint körüli összeget. A duális képzés jogszabály szerint gazdaságtudományi, agrár-, természettudományi, informatikai és műszaki területen valósult meg, és egyelőre kevésbé tudott elterjedni, de a jogszabály megengedi a szociális munka szakon is. Mindezeken kívül nagy szükség van gyógy- és óvodapedagógusra, tanítóra, tanárra.
– Hova jelentkeznek a legtöbben?
– Óriási az érdeklődés a gazdaságtudományi szakok iránt, a munkaerőpiac pedig visszaigazolja ezt, vagyis könnyen el tudnak helyezkedni az itt végzett hallgatók, ahogy igaz ez a jogászképzésre is. Létszámában kisebb terület a művészeti képzés, hiszen különleges tehetség kell a sikeres felvételihez, de ezeken mindig nagy a túljelentkezés, viszont kevesebben felelnek meg az elvárásoknak. Nehéz tehát azt mondani egyik vagy másik pályára, hogy biztosan csak erre van kereslet. Az azonban nemcsak magyar, hanem nemzetközi trend is, hogy a mérnöki, természettudományi, informatikai diplomásokra nagy az igény. Ugyanakkor annyira bonyolultak a társadalmi változások, hogy a bölcsészek, társadalomtudósok ismeretére is nagy szükség van. A klasszikus ipari termelés mellett az úgynevezett kreatív szférának, a kulturális szolgáltatásoknak, a turizmusnak is jelentős szerep jut a nemzetgazdaságban, ezeken a területeken jól hasznosul a humán diploma.
– Milyen ösztöndíjak várják a hallgatókat?
– Mind a klasszikus képzési ösztöndíj, mind a szociális ösztöndíj 2007 óta stagnált. Most – igaz, lépcsőzetesen – mindkettőt sikerült negyven százalékkal megemelni. Eredmény, hogy a Klebelsberg-ösztöndíjat 2018 szeptemberétől a gyógypedagógus-képzés hallgatóira is kiterjesztettük. Fontos megemlíteni azokat az ösztöndíjakat, amelyek kevesebb diákot érintenek, ám ők a legkiválóbbak. Ilyen a Törőcsik Mari-ösztöndíj, amelyet a művésznő támogatásával a legtehetségesebb színészpalántáknak adunk, a Vásáry Tamás-ösztöndíj, amellyel a komolyzenei tehetségeket és az önkéntes munkát vállalókat támogatjuk. Hangsúlyozandó a Michalicza-ösztöndíj is, amely indulásakor a mesterszakon tanuló ápolókat támogatta komolyabb összeggel, 2019-től pedig sikerült kiterjeszteni az alapszakon tanulókra is. Az Új nemzeti kiválósági program kifejezetten a tehetséges hallgatókat, a doktoranduszokat és a tanársegédeket részesíti kutatói ösztöndíjban. Sikerült növelni továbbá a doktori ösztöndíjakat. Korábban hároméves képzésre havi százezer forint járt. Most a négyévesre az első két évben 140 ezer, az utolsó két évben 180 ezer forint jár havonta. Ha pedig a hallgatók sikeresen megvédik doktori disszertációjukat, 400 ezer forintot kaphatnak. Kiemelném azt az intézkedést, hogy ezerháromszázról kétezerre tudtuk növelni szeptembertől az államilag támogatott doktorandusz-férőhelyeket. Megmarad a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíjrendszer is, amelynek célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőfokú tanulmányainak támogatása.
– Mi a helyzet az önköltséges diákokkal?
– Nekik is nyújtunk segítséget. A Diákhitel 1 a megélhetést segíti, a Diákhitel 2-vel pedig közvetlenül az önköltség összegét lehet kifizetni. Nagy dolog, hogy ez nullaszázalékos kamatú kölcsön.
– Hogyan teszik versenyképessé az egyetemi oktatók bérét?
– Eddig is volt már három lépcsőben béremelés, ami összesen 28 százalékos volt az elmúlt három esztendőben, de tudjuk, hogy ez nem elég. A Felsőoktatási Érdekegyeztető Tanáccsal is tárgyaltunk erről, és most úgy látjuk, hogy van rá kormányzati akarat. A tervezet szerint három év alatt érné el a vágyott szintet, az első évben egy jelentősebb emeléssel. De nemcsak az oktatókról van szó a béremelés kapcsán, hanem a nem oktató közalkalmazottakról is. A lényeg az, hogy a felsőoktatásban dolgozók bérét olyan szinten kell rendezni, hogy ne tudjon érvényesülni a piac elszívó hatása.
– Említette, hogy a felsőoktatásban egyre hangsúlyosabb a készségek, képességek fejlesztése. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– Míg a közoktatásban jogszabály írja elő, hogy a pedagógusoknak kötelező továbbképzésen kell részt venniük, addig a felsőoktatásban ez nincsen előírva. Ott a tudományos és oktatói kvalitásnak kell olyannak lenni, hogy valaki tanársegédből például docenssé váljon. Inkább az ő tudományos kvalitásait méri jelenleg a rendszer. Annyit tudtunk tenni, hogy a képzési kimeneti követelményrendszerben, ahol meghatározzuk az adott szak ismeretköreit, ezeket az elvárásokat a legtöbb szak esetében beletettük. A másik lépés, amely többek között szintén ezt a célt szolgálja, a duális képzések beindítása, ahol a vállalati szakember is fejleszti az ágazathoz szükséges készségeket. Mindezek mellett horizontálisan is megjelenik a készségek fejlesztése, vagyis az is a figyelem középpontjába került, hogyan tanítják az egyetemi oktatók a tantárgyaikat. Ezen a modern informatikai eszközök oktatásba való bevonását is értem.
– Milyen fejlesztésekre van még szüksége a magyar felsőoktatásnak? Milyen változások várhatók a jövőben?
– Folytatni kell az infrastrukturális fejlesztéseket, beleértve a kollégiumok, sportlétesítmények felújítását, szükség esetén újak építését. Dolgozni kell azon is, hogy a hiányszakmákra az eddigieknél is hangsúlyosabban hívjuk fel a fiatalok figyelmét, az egyetemekkel közösen kell dolgoznunk intenzív pályaorientáción. Növelni kellene a duális képzésben tanulók számát. Örülnénk, ha több diák választaná a pedagógus- és az agrárpályát, még többen tanulnának egészségtudományi képzéseken. Nem tudunk eleget képezni informatikusokból, mérnökökből. Célunk, hogy olyan felsőoktatásunk legyen, amely egyszerre szolgálja a társadalmi mobilitás ügyét és a nemzetközi felsőoktatási térségben való pozíciónk erősítését.
Új finanszírozási modell segíti a Műegyetem fejlődését.
Elmaradt a Vérmező fejlesztése.
A liberális megmondóembernek megvannak a céljai a Tisza Párt támogatásával.
Van, akit Magyar Péterék a listán piásnak, alkesznek, okoskodónak vagy emberileg alkalmatlannak titulálnak.
Párkányi fürdő: Eredményre jutott a szlovák közegészségügyi hivatal az agyevő amőba által fertőzött fiú ügye kapcsán
Botrány a miskolci önkiszolgáló kasszánál, az üzletvezető-helyettes a testével akarta megakadályozni a csalárdságot
Kiderült az igazság: ezért válik Stohl András és felesége, Vica
Szörnyű tragédia történt Ráckevén
Szoboszlai után ő lehet a következő nagy durranás a magyar futballban
Magyar Péter agresszívan reagált a Tisza-lista kiszivárgására + videó
Magyarországon nyaral a Szoboszlaival összetűzésbe kerülő Arsenal-sztár
Ezzel a házi trükkel búcsút mondhatsz a makacs izzadságfoltoknak
Itt a klub-vb eddigi legnagyobb sokkja, elverték a BL-győztest + videó
Az Orbán-fóbiás újságíró nagyon csúnyán megbukott, rajta nevet az internet
Felfoghatatlan, hogy mire bukkantak a vakolat alatt a várak királyának felújítása közben
Nagy a baj a szomszédban, újra pusztít a rettegett vírus az ország déli részén
Új finanszírozási modell segíti a Műegyetem fejlődését.
Elmaradt a Vérmező fejlesztése.
A liberális megmondóembernek megvannak a céljai a Tisza Párt támogatásával.
Van, akit Magyar Péterék a listán piásnak, alkesznek, okoskodónak vagy emberileg alkalmatlannak titulálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.