– Régóta dolgozom az európai politikában, és tudom, mi általában „különleges elbánásban” részesülünk. Most is a bűnösség vélelmével kezdték el vizsgálni a jogszabályainkat, noha az eljárásjogi alapállás az ártatlanság vélelme kellene, hogy legyen. Věra Jourová nagyon óvatosan fogalmazott. Ne feledjük, ő egy liberális pártcsaládból érkezve lett biztos. Az Európai Bizottság azonban a szerződések őre. Munkájukat megkönnyítendő, elkészítettük a törvény értelmezését, amit megküldtem a biztos asszonynak. Beszéltem is vele telefonon, és válaszoltam a kérdéseire, hogy ne a Politico-ból olvasva kelljen véleményt formálnia. A magyar szabályozás minden kritériumnak megfelel, amit a bizottság felállított. Szükséges, arányos és célhoz kötött intézkedéseket engedélyez, valamint időbeli korlát is szerepel benne, hiszen nemcsak naptári napot, de egy esemény bekövetkeztét is meg lehet jelölni határidőként. Ez a törvény adta meg az alkotmányos cselekvés lehetőségét, mivel kimondja, hogy a kormány egyes törvények alkalmazásától a különleges jogrend idején eltérhet. Így lehetett a családtámogatási szabályokon változtatni, hogy segíteni tudjunk a családoknak, vagy ezáltal volt mód a hitelmoratórium bevezetésére. Korábban – az Alaptörvény rendelkezésein túl – a katasztrófavédelmi törvény szabta meg a kereteket a hasonló különleges esetekre, de annak megalkotásakor senki sem számíthatott egy olyan világjárványra, amiről nem tudni meddig tart majd, tehát nem olyan, mint egy természeti katasztrófa, aminél 15 napos határidőt lehet alkalmazni. Azt a gesztust is