Ez utóbbiak csoportjába tartoznak például a point’n click kalandjátékok, vagy az úgynevezett valós idejű stratégiák, azaz RTS-ek (Real Time Strategy). Ez utóbbiak a kilencvenes évek közepén robbantak be a köztudatba, és majd másfél évtizeden keresztül játszottak meghatározó szerepet a játékosuniverzumban. Azóta azonban visszaesett e stratégiai programok iránt az érdeklődés, de ez nem jelenti azt, hogy ne készülnének ilyen játékok mostanában is.
Az Xbox Game Studios a közelmúltban jelentette be, hogy hamarosan az érkezik a legendás Age of Empires (Birodalmak kora) sorozat legújabb, negyedik része. Előtte pedig kedvcsinálónak gyorsan megjelentették a 2005-ben bemutatott harmadik epizód nagyon komolyan felújított változatát.
Ez az Age of Empires 3 Definitive Edition, ami elé mi is úgy ültünk le, hogy pötyögünk vele pár órát, de aztán valahogy hetek lettek belőle. Nézzük, hogy hogyan sikerült a leves felmelegítése és újrafűszerezése.
Valós idejű stratégia
Ha valaki nem tudná miről van szó, akkor röviden összefoglaljuk:
A valós idejű stratégiai játékokban nem egy embert, hanem seregeket, sereget, de mindenképpen több karaktert irányít a játékos egy nagy játéktéren.
Általában oldalról-felülről látjuk a terepet, és a játékmenet valós időben történik, tehát nem körökre van osztva, mint például a táblás játékoknál vagy a Civilizationhoz hasonló hardcore stratégiai darabokban. A hangsúly nem az ügyességen van, hanem a logikus gondolkodáson, de emellett értelemszerűen muszáj gyorsnak és valamennyire pontosnak is lenni.
A háttér
A program a közép- és újkorban, a XV. és XIX. század között játszódik. A hangsúly pedig az amerikai történelmen van, a program ezt a korszakot dolgozza fel. Az indiánháborúkat, a francia–angol–amerikai–mexikói–spanyol torzsalkodásokat elsősorban.
Tehát erre az érára jellemző egységekkel, fegyverekkel, épületekkel és technológiákkal találkozhatunk, szóval, aki űrhajókat és tankokat akar, annak másfelé kell keresgélnie.
Játékmenet
Az Age of Empires 3 Definitive Edition kellően sokoldalú. Megtalálható benne az alap, régi RTS játékmenet, amikor is a semmiből kell egy komplett várost, hadsereget felépíteni kezdve a nyersanyagok begyűjtésével az épületeken felépítésén, különféle technológiák kifejlesztésén át egészen a hadsereg létrehozásáig, amivel aztán le kell győzni az ellenségeket. Az úgynevezett kampány mód erről szól, amelyben számos különféle nép közül választhatunk, amelyek mind-mind eltérő tulajdonságokkal (előnyökkel és hátrányokkal), illetve speciális egységekkel rendelkeznek.