Bringatrükk: így váltsunk okosan!

Ha nem szeretnénk a kormányon átesni, lejtőn döcögni, emelkedőn tolni a bringát és kéthetente láncot cserélni, akkor jó, ha elmerülünk egy kicsit a hajtás és a váltás művészetében – olvasható a CsupaSport cikkében.

Forrás: CSUPASPORT.HU2021. 06. 21. 21:22
Ügyeljünk rá, hogy a lánc, a váltógörgők és a fogaskerekek mindig legyenek tiszták Forrás: PEXELS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ne bánjuk, hogy az automataváltók luxusa csak a négykerekű járgányok tulajdonosainak elérhető, hiszen a kerékpárunk váltójának ésszerű használatával nagyon sokat nyerhetünk: optimálisabbá válhat az erőbeosztásunk, a haladási sebességünk, és a váltásban résztvevő alkatrészek élettartama is meghosszabbodik.

Fordulatszám

Kiindulási pontnak jó, ha tudjuk, hogy az ideálisnak mondható pedálfordulat 70-90/perc közé tehető, persze ez egyéni adottságoktól és edzettségtől is függ. Ahogy autóvezetésnél is, általánosságban véve a helyes váltás célja az, hogy az áttételt a pedálfordulatszámhoz igazítsa.

Magyarul:

ha az emelkedőn azt tapasztaljuk, hogy a nyeregből kiállva is csak tízszer tudjuk nyögvenyelősen lenyomni azt a fránya pedált, akkor igen bölcs dolog csekkolni, hogy tudunk-e még kisebb tányérra, majd nagyobb fogaskerékre váltani.

Ha igen, tegyük is meg. Ehhez persze nem árt, ha tisztában vagyunk az erőnlétünkkel, és ismerjük a váltónkat is, tehát pontosan tudjuk, hogy a kormányon a jobb és a bal kezünkhöz az első vagy a hátsó váltó tartozik, és azt is, hogy milyen az az áttétel, amellyel a megfelelő fordulatszám mellett haladni is tudunk. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy hogyan váltunk!

Ügyeljünk rá, hogy a lánc, a váltógörgők és a fogaskerekek mindig legyenek tiszták ezzel is optimálisabbá tehetjük váltásunkat
Fotó: PEXELS

A vált(oz)ás szele, avagy az időzítés

A terepviszonyok vagy az aktuális közlekedési helyzet változásai miatt gyakran kell használnunk a váltót; nagyon fontos, hogy ezt időben, és ne az utolsó pillanatban, kapkodva tegyük. Gyakorolni persze lehet és kell is, a tapasztalat, a helyismeret és a rutin meghozza majd a „váltóreflexet” is.

Teher alatt nyög a váltó

Ideális esetben erős pedálterhelés alatt nem jó ötlet áttételt váltani: a lánc és más alkatrészek védelme érdekében legalább egy fél pedálfordulatnyi „lendületet” adjunk magunknak, és csak akkor nyúljunk a váltóhoz (hegymenet esetében érdemes tehát még az emelkedő elején olyan áttételre váltani, amelyen előreláthatólag ki tudjuk tekerni a „bukkanót”). Néha persze elkerülhetetlen, hogy erős terhelés alatt váltsunk, ilyenkor egy komolyabb – és drágább –, megfelelően beállított váltó zokszó nélkül megoldja a feladatát. Ide tartozik az is, hogy bizonyos váltórendszereknél átfedés van több áttétel között. Ilyenkor azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy minél nagyobb a hajtókarunk erőkarja, annál hatékonyabb az erőátvitelünk.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Fabio Wibmer, a tehetséges motokrossz trükk-király

Több mint egymilliárd megtekintést számlál Fabio Wibmer YouTube-csatornája, a trükköket látva pedig nem is kérdés, miért. A 25 éves osztrák bringás lélegzetelállító megoldásaival meghazudtolja a fizika törvényeit, persze a bámulatos mutatványokhoz elképesztő mennyiségű gyakorlás szükséges – olvasható a CsupaSport cikkében.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.