Ne bánjuk, hogy az automataváltók luxusa csak a négykerekű járgányok tulajdonosainak elérhető, hiszen a kerékpárunk váltójának ésszerű használatával nagyon sokat nyerhetünk: optimálisabbá válhat az erőbeosztásunk, a haladási sebességünk, és a váltásban résztvevő alkatrészek élettartama is meghosszabbodik.
Fordulatszám
Kiindulási pontnak jó, ha tudjuk, hogy az ideálisnak mondható pedálfordulat 70-90/perc közé tehető, persze ez egyéni adottságoktól és edzettségtől is függ. Ahogy autóvezetésnél is, általánosságban véve a helyes váltás célja az, hogy az áttételt a pedálfordulatszámhoz igazítsa.
Magyarul:
ha az emelkedőn azt tapasztaljuk, hogy a nyeregből kiállva is csak tízszer tudjuk nyögvenyelősen lenyomni azt a fránya pedált, akkor igen bölcs dolog csekkolni, hogy tudunk-e még kisebb tányérra, majd nagyobb fogaskerékre váltani.
Ha igen, tegyük is meg. Ehhez persze nem árt, ha tisztában vagyunk az erőnlétünkkel, és ismerjük a váltónkat is, tehát pontosan tudjuk, hogy a kormányon a jobb és a bal kezünkhöz az első vagy a hátsó váltó tartozik, és azt is, hogy milyen az az áttétel, amellyel a megfelelő fordulatszám mellett haladni is tudunk. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy hogyan váltunk!

Fotó: PEXELS
A vált(oz)ás szele, avagy az időzítés
A terepviszonyok vagy az aktuális közlekedési helyzet változásai miatt gyakran kell használnunk a váltót; nagyon fontos, hogy ezt időben, és ne az utolsó pillanatban, kapkodva tegyük. Gyakorolni persze lehet és kell is, a tapasztalat, a helyismeret és a rutin meghozza majd a „váltóreflexet” is.
Teher alatt nyög a váltó
Ideális esetben erős pedálterhelés alatt nem jó ötlet áttételt váltani: a lánc és más alkatrészek védelme érdekében legalább egy fél pedálfordulatnyi „lendületet” adjunk magunknak, és csak akkor nyúljunk a váltóhoz (hegymenet esetében érdemes tehát még az emelkedő elején olyan áttételre váltani, amelyen előreláthatólag ki tudjuk tekerni a „bukkanót”). Néha persze elkerülhetetlen, hogy erős terhelés alatt váltsunk, ilyenkor egy komolyabb – és drágább –, megfelelően beállított váltó zokszó nélkül megoldja a feladatát. Ide tartozik az is, hogy bizonyos váltórendszereknél átfedés van több áttétel között. Ilyenkor azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy minél nagyobb a hajtókarunk erőkarja, annál hatékonyabb az erőátvitelünk.
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Fabio Wibmer, a tehetséges motokrossz trükk-király
Több mint egymilliárd megtekintést számlál Fabio Wibmer YouTube-csatornája, a trükköket látva pedig nem is kérdés, miért. A 25 éves osztrák bringás lélegzetelállító megoldásaival meghazudtolja a fizika törvényeit, persze a bámulatos mutatványokhoz elképesztő mennyiségű gyakorlás szükséges – olvasható a CsupaSport cikkében.
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.