Az America’s Cup a legutóbbi nyilatkozatok fényében újra egyre inkább a nemzetköziség letörése felé halad. Ebben most éppen nyilván az is közrejátszik, hogy az olasz csapatot megfosszák az amerikaiak, britek és új-zélandiak orra alá túl sok borsot törő, sokaknak ellenszenves stílusban, de zseniálisan versenyző Jimmy Spithilltől. Mindenesetre várhatóan a következő alkalmak során nagyobb szerepet kapnak a honi vitorlázók, a hajóépítőkről nem is beszélve. Vegyük elsőként a műszaki hátteret!
Egy America’s Cup hajó megépítésére és részeinek kivitelezésére igenis van olyan műszaki hátterünk, amilyen csak a világon néhány országban, a legfejlettebb hajós nemzeteknek áll rendelkezésre. Az biztos, hogy ha fel kellene sorolni tíz olyan országot, ahol találni megfelelő szaktudású hajóépítő műhelyt, akkor nehéz lenne egyáltalán tízet találni, de abban mi bizony benne lennénk!
Hajógyártókkal remekül állunk
Magyarországon az ország méreteihez, hajóskultúrájához és pláne a tengertől való elzártsághoz képest kiemelkedő a hajóipari szaktudás.
Nyilván ismert éllovas a karbon kompozit versenyhajó építés nemzetközi élvonalában járó Pauger Carbon csapata Paulovits Dénes vezetésével. A cég karbon rudazataival, majd közel két évtizede a Russel Coutts 44-esek építésével tette le a névjegyét a piacon (az összes létező RC44 a magyar műhely terméke). Egyéb különleges hajók után a legutóbbi Vendée Globe-on versenyzett L’Occitane en Provence IMOCA 60-as teste épült Kápolnásnyéken. A hajó és hajósa nem végzett az élen, ám a verseny óta nyilvánvaló, hogy a szakma a legjobb konstrukciónak ítélte. A Pauger Carbon ezzel belépett a legnagyobb versenyhajó gyártók közé és sikerével jelenleg éppen elég fejfájást okoz a francia Multiplast vagy a CDK üzemek tulajdonosainak. A Pauger műhelyben a szaktudás mellett már megvan az a műszaki háttér is, amellyel gyártható lenne egy America’s Cup hajó.

Fotó: MTI/Varga György
Ráadásul tudásban és kreativitásban nem egyedülállóak a magyar hajóiparban.
Még bőven vannak olyan szakembereink, akik rendkívüli kitartásukkal és ötletességükkel már nagyon sokat tettek le az asztalra.
Bizonyára nem lenne egyszerű egy csapatba gyúrni Paulovits Dénest, a Pauger szakembereit, a világbajnok kishajókat gyártó Antal Gábort (Pata Finn) és Hodács Lajost (Hook Optimist), a Flaar-műhely embereit (Déry Attilát, Mezey Zoltánt és kollégáikat) vagy folytathatnám a sort akármeddig. Mondjuk Soponyai Gézával aki évek óta dolgozik együtt Andrej Justinnal. A szlovén szakember nem csak a Nautic hajók megálmodója, de például az RC44-esek fejlesztésében volt a legsikeresebb America’s Cup versenyző Russel Coutts tervezőtársa.
A cikk ITT olvasható tovább.