időjárás 2°C Szimonetta 2021. October 28.
logo

A folyadékpótlás gerincét a víz fogyasztása kell hogy adja

Forrás: Mediaworks/duol.hu
2021.07.26. 09:45
A folyadékpótlás gerincét a víz fogyasztása kell hogy adja

A meleg, a hőség megterheli nemcsak a beteg, hanem az egészséges szervezetet is. Izzadunk és a hűvös szobába vágyunk. A folyadékpótlás fontosságáról beszélgetett a dunaújvárosi hírportál munkatársa Szűcs Zsuzsannával, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége elnökével.

– Miért érdemes odafigyelni a folyadékfogyasztásra?

– Elsősorban azért, mert az összes szervünk működéséhez vízre van szükségünk. A víz támogatja a hőszabályozást, a sejtjeinkhez elviszi a tápanyagokat és az oxigént. Segíti a salakanyagok távozását a szervezetből, a vizeletnek és a verejtéknek is van ilyen szerepe. A testünk jelentős része víz, felnőtt korban átlagosan hatvan százaléka áll a testtömegünknek ebből az elemből. Egy újszülött csecsemő testének jóval jelentősen magasabb a víztartalma, és ahogy megyünk előre az időben, úgy csökken a szervezetünk vízaránya. Idős korban ez ötven, ötvenöt százalékra csökken. Tehát lehet azt mondani, hogy a fiatalságnak, a vitalitásnak a megőrzése félig-meddig a testünk víztartalmán és folyadék-ellátottságán múlik. Az izomtömegnek például a zsírhoz képest magasabb a víztartalma. Érdekesség, hogy egy fitt, sportos ember szervezetében több víz található, mint egy elhízott egyénben. A megfelelő fizikai és szellemi munkához és a teljesítményünk fenntartásához is szükség van a megfelelő vízmennyiségre. Ez a szervezetünkből folyamatosan távozik, ilyenkor a nyári melegben például az erőteljes izzadás során. Ezt pótolni kell.

– Mennyit igyunk, van erre ajánlás?

– Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság, az EFSA készített egy szakértői anyagot, amelyben leírják azt, hogy ajánlott vízbevitel nincs, mert az egyéni igények nagyon eltérőek. Létezik azonban egy irányadó mennyiség, amely a lakosság nagy részének megfelelő, ez a felnőtt nők esetében két liter, férfiaknál két és fél literes mennyiséget jelent minden forrásból.

Az összes szervünk működéséhez vízre van szükségünk
Fotó: Pixabay

– Ez csak vizet jelenti, vagy minden más folyadékot is?

– Ennek 20-30 százalékát visszük be ételekkel, levesekkel, mártásokkal, főzelékekkel, zöldségekkel, gyümölcsökkel. De ide sorolhatjuk a jégkrémeket is. A maradék 70-80 százalékot pedig italokkal visszük be a szervezetünkbe. Döntő részben ajánlott vizet fogyasztani, amit lehet akár ízesíteni, például limekarikával, uborkaszelettel, de a málna, vagy egy barackdarab is megízesíti a vizet. Ezenkívül hidratálnak még a teák, a gyümölcslevek, de a jeges kávé is. Természetesen egy-egy pohár hideg sört is elfogyaszthatunk színesítve a folyadékbevitelt, de említhetném az üdítőket is, bár ennek cukortartalmát figyelembe kell venni, a sörnél pedig az alkoholtartalmat. Kutatások támasztják alá, hogy nagyobb mennyiségben fogyasztjuk azokat az italokat, amelyet ízesítettünk, vagy ízesítve vannak. Fontos ugyanakkor, hogy a folyadékpótlás gerincét a víz adja. Arányait tekintve, nyolc pohár italból legalább öt legyen a víz.

– Nyáron, ilyenkor a melegben többet kell innunk?

– Most inkább szükségét érezzük a vízfogyasztásnak, mint az év többi részében, hiszen a meleg miatt ez egyértelmű. A megszokott mennyiséghez képest akár egy, másfél literrel is több lehet a folyadék-szükségletünk. A verejtéknek sótartalma is van, emiatt ezt is pótolnunk kellene, de mi, magyarok túl sósan étkezünk, hiszen az ajánlott sómennyiség két és fél, háromszorosát visszük be, emiatt külön sópótlásra általában már nincs szükség. Az étrendünk kompenzálja azt az elvesztett sómennyiséget, ami a verejtékkel távozik. Kivételt képeznek azok a sportolók, akik valóban intenzív mozgást végeznek, akik napi egy óránál többet sportolnak. De a melegüzemekben, szabadban fizikai munkát végző dolgozóknak is szükségük lehet sópótlásra, ami az étkezéssel is megvalósulhat. A folyadékpótlás ilyenkor természetes reakció az izzadás során, de például az idősek veszélyeztetettek.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Mennyit vizet igyunk hőségriadó alatt?

Napi vízfogyasztásunk a rekkenő kánikulában különleges jelentőséggel bír. Életmentő lehet a nálunk lévő víz, külső és belső használatra egyaránt. Pár tenyérnyit a tarkóra, fejre löttyintve lehűl a koponyacsont, felfrissül az agy. Az is fontos, hogy a szervezet vízháztartását egyensúlyban tartva elég folyadékot fogyasszunk. Eleget, de ne sokat, mert nemcsak a folyadékhiány, hanem a túlzott vízfogyasztás is veszélyes lehet.

Tovább...