Hozta a várt bevételt az e-útdíj

Az év eleje óta kezdeményezhetik a fuvarozók az utólagos fizetési módot és hamarosan teljessé válik az ellenőrző infrastruktúra is.

2014. 02. 06. 3:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyes fuvarozók az út használata után váltották meg a viszonylati jegyet – ez volt az egyik leggyakoribb felhasználói hiba a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszerben. Hamarosan azonban legálisan is lehetőség nyílik az utólagos fizetésre, ehhez azonban a vállalkozásoknak részt kell venniük a hitelbírálati folyamatban. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) január óta folyamatosan fogadja be a kérelmeket, amit eddig több mint háromszázan nyújtottak be. A hitelképes fuvarozókat fizetőképességük alapján három csoportba sorolják. Az alacsony kockázatú cégnek nem kell biztosítékot nyújtania, a közepes és a magas kockázatú ügyfélnek azonban bankgaranciával kell rendelkeznie. Akivel szerződés köt a NÚSZ, heti, kétheti vagy akár havi elszámolással az úthasználatot követően fizetheti az úthasználati díjat.

Ahhoz, hogy mindez jól működjön, hatékony ellenérzésre van szükség. Márpedig az útdíjrendszer ellenőrzési tevékenysége már most az, ezt bizonyítja, hogy a fuvarozói érdekképviseletek jelezték, tagjaik az utóbbi hónapokban egyre több bírságot kaptak. Eredetileg az ország hetvennégy pontján összesen 101 rögzített ellenőrző kaput terveztek kiépíteni. Ezek közül egy híján száz el is készült, az M6-os autópálya Pécs közeli déli szektorán pedig várhatóan tavasszal felépül az utolsó két kapu. Mellettük a NÚSZ 45 autóval végez adatgyűjtést, a helyszíni megállításos ellenőrzést pedig a rendőrség hatvan autóval végzi folyamatosan.

Az e-útdíj rendszer tavaly a terveknek megfelelően hozta a díjbevételeket, ez folytatódik 2014-ben is. Ebben az évben február 4-én éjfélig 13,5 milliárd forint folyt be, miközben 33 483 ügyfél 118 123 járműve van a rendszerben. A tavalyi bevétel 78,887 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal múlta fölül a tervezettet. Az összbevétel 90 százaléka 3,5 tonnát meghaladó össztömegű, négy- vagy többtengelyes tehergépjárművektől származott.

A teljes cikket a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatja.

A jelenlegi díjköteles hálózat további felosztása, az újonnan átadott szakaszok beillesztése a rendszerbe, az utólagos és mobil fizetési lehetőség megteremtése, a HU-GO rendszer fejlesztése – többek között ezek szerepelnek az e-útdíjrendszer kapcsán az idei tervekben a Világgazdaság szerint.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.