Rendet tesznek a kereskedelemben

Határozott szándékunk megállítani egyes láncok trükközését – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Szatmáry Kristóf.

2014. 11. 28. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Úgy látszik, összehangolt támadást intézett a kabinet a napi fogyasztási cikkek piacát idehaza évek óta uraló, nemzetközi tulajdonban lévő áruházláncok ellen. Jogi eszközökkel kényszerítenék kivonulásra a több tízezer embernek munkát adó multinacionális kereskedelmi vállalatokat?
– A kormány célja, hogy rendet tegyen a kereskedelemben, azt szeretnénk, hogy átfogó szabályozás szülessen a területen, amely érinti a fogyasztóvédelmet éppúgy, ahogy a munkavállalók érdekeit. A vasárnapi nyitva tartásról szóló polémia például ennek csupán egy része. Az élelmiszer-kereskedelmi vállalatokat, valamint a dohányipart érintő adóváltozások pedig költségvetési kérdések. Nem a kormány büntetési szándéka áll a mögött, hogy a külföldi tulajdonú vállalatokat nagyobb arányban érintik az adóváltozások. Egyszerűbb az ok: nagyobb aránnyal és súllyal szerepelnek a piacon, az ő nyereségük a legnagyobb. Nincs ebben multiellenesség, nem akarunk „megfojtani” egyetlen vállalatot vagy befektetőt sem. Az viszont határozott szándékunk, hogy – tulajdonosi körtől függetlenül – megállítsuk az egyes láncok trükközését. Hogy miközben papíron folyamatosan veszteségesek, különböző jogcímeken, adófizetés nélkül viszik ki az országból a profitjukat. A kormánynak kötelessége bezárni a kiskapukat.

– Előfordulhat-e, hogy valamely nagy foglalkoztatóként jegyzett lánc a kivonulás mellett dönt? Van-e a kormánynak „vészforgatókönyvve” arra, hogy ne kerüljenek tömegesen utcára a kereskedelemben dolgozók?
– Ha lesz olyan kereskedelmi lánc, amelyik kivonul Magyarországról, az nem az adóváltozások, hanem az anyavállalat gondjai miatt megy majd el. Gondoljunk csak az elmúlt években a Praktikerre, a Bricostore-ra vagy a Cora áruházakra. Az a célunk, hogy az élelmiszer-kereskedelemből és a dohányiparból származó többletbevételek be is folyjanak a költségvetésbe. A kormányzat éppen ezért vészforgatókönyvvel sem készül. Tudjuk, hogy ezek az adónemek fájdalmasan érintik az iparági szereplőket, de kifizethetők.

– Egyes vélekedések szerint a döntések nyertesei a hazai tulajdonú láncok lesznek, a szabályokat kifejezetten rájuk szabták a jogalkotók.
– A franchise-rendszerű üzletláncokat, amelyek mögött döntő többségben családi kisboltosok állnak, illetve a magyar kis- és középvállalkozásokat (kkv-k) valóban kedvezőbben érintheti például a sávosan fizetendő élelmiszerlánc-felügyeleti díj. Ezek a boltok nem realizálnak akkora forgalmat és nyereséget, mint a multinacionális hátterű diszkontok vagy a hipermarketek. A sávok kialakításánál ezt figyelembe kellett venni, hiszen a jelentősebb adóterhek a kicsiket valóban megfojtanák. Olyan adópolitika létrehozása a cél, amely mellett egyetlen iparági szereplő sem megy tönkre, és a költségvetés is megfelelő bevételekhez jut. Az pedig egyenesen megdöbbentő számomra, hogy a teljes baloldal kórusban kéri számon a törvényjavaslat kapcsán, hogy miért erősebb a nemzeti vállalkozások érdekérvényesítő szerepe a külföldiekénél, és miért a hazai kkv-kat védenénk. Ez az unió egyetlen tagországában sem merülhetne fel komoly kérdésként.

– Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj emelésének következtében a láncok azzal fenyegetőznek, hogy jelentősen csökkenhet a magyar áruk aránya a kínálatban, illetve áremelés várható az élelmiszerpiacon. Miért jó a lakosságnak, ha drágábban vásárolhatják meg az élelmiszereket?
– A nagy láncok a beszállítók által fizetett polcdíj, marketing-hozzájárulás és különféle jogcímeken szedett „sarcok” alapján döntenek egy-egy termék belistázásáról. Hosszú ideig csak másodlagos kérdés volt nekik a minőség, vagy az, hogy magyar élelmiszereket forgalmaznak-e. A kormány az elmúlt években jelentős erőfeszítéseket tett azért, hogy a hipermarketek és a diszkontláncok polcain több hazai élelmiszer szerepeljen. Ma már van egy olyan fogyasztói réteg, amely kifejezetten a magyar árut keresi, és a beszállítók többsége is jobban állja a versenyt. Nem tartom reális veszélynek, hogy a vásárlók által keresett termékek bosszúból lekerüljenek az áruházak polcairól. Emellett a kereskedők közötti verseny miatt drágulásra sem számítok, főképp, hogy más árbefolyásoló tételek – például az üzemanyagok ára – csökken. A kereskedelempolitikában, a piacvédelemben hatalmas lemaradásban vagyunk a Nyugathoz képest. Éppen ezért a kormány olyan stratégián is dolgozik, amelynek egyik fontos eleme lesz a fogyasztók és a hazai termelők, beszállítók védelme.

– A magyar piacon működő multiláncok szinte mindegyike társaságiadó-kedvezményt, munkahelyteremtő támogatást élvez. Tervezik-e a jövőben megváltoztatni ezek mértékét, szabályait?
– A külföldi hálózatok nagyjából 120 ezer embert foglalkoztatnak közvetlen formában. Nem tervezünk, és nem is tervezhetünk olyan lépéseket, amelyekkel munkahelyeket sodornánk veszélybe.

– Számítanak-e arra, hogy 2018-ig jelentősen megváltozik a multiláncok eredményessége a könyvelésekben, hogy elkerüljék a kétévnyi veszteséges működést követő kivonulást a napi fogyasztási cikkek piacáról?
– A kormány ajánlata arról szól, hogy lehetőséget kívánunk adni a nagykereskedelmi láncoknak arra, hogy rendezzék gazdálkodásukat. Bízunk abban, hogy a különféle trükkökkel évek óta veszteséget kimutató láncok is megértik az üzenetet, és javulni fog az adófizetési hajlandóság.

– A vasárnapi nyitva tartás szabályozása ugyancsak a kisebb kereskedők érdekeit védené, de nem gondolják, hogy például idegenforgalmi szempontból komoly veszteség érheti a nagyvárosokat, ha vasárnap megtiltják a plázák üzemelését? Hogyan érinti a korlátozás a bevásárlóközpontokban üzemelő szórakoztató egységeket?
– A vasárnapi nyitva tartással kapcsolatban nagyon sok kérdést kell még megvizsgálni. Az egyik ilyen a turizmusból, vendéglátásból származó bevételek szempontja, hogy a változással egyéb nemzetgazdasági érdekek ne sérüljenek. Meg kell fontolnunk, hogy az új szabályozás hogyan tudja pozitívan formálni a nagyvárosok és Budapest kereskedelmét, és hogyan működjenek a városközpontokban épült bevásárlóhelyek. Fontos a munkavállalók kiszolgáltatottságának csökkentése is, akárcsak a hazai kereskedők vagy a fogyasztók védelme. Azt is meg kell vizsgálnunk, hogy az alkalmazottaknak – és alapvetően női dolgozókról van szó – milyen mértékben „kötelességük” áldozatot hozni a vásárlókért. Ezekben a kérdésekben a lehető legkörültekintőbben szeretnénk eljárni, a különféle szempontok alapos elemzését követően hozunk majd döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.