Kezdődhet a magyarországi mozdonygyártás

A gyártásra létrejövő magyar-román vegyes vállalat alapításáról írtak alá dokumentumot.

MA
2015. 01. 27. 20:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára elmondta: a kormány és a tárca minden jogilag lehetséges és indokolt eszközzel támogatja a magyarországi mozdonygyártás beindítását. Hozzátette: ettől azt remélik, hogy rövid távon 50, hosszú távon 250 új munkahely jön létre, és lehetőséget ad magasan kvalifikált szakemberek foglalkoztatására és a hazai beszállítói arány fokozatos jelentős bővülésére.

Glattfelder Béla emlékeztetett arra, hogy a kilencvenes években a Ganz még gyártott néhány mozdonyt Magyarországon, ugyanakkor gyakorlatilag mintegy harminc éve nincs hazai mozdonygyártás, aminek beindítására vonatkozó elképzelés illeszkedik a kormány és az Európai Unió újraiparosítási koncepciójába.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a magyar ipari termelésben fontos szerepet játszó járműgyártásra főként a személygépkocsik előállítása jellemző, de a jövőben fontos lehet a kötöttpályás közösségi közlekedés – például a hév- és metrófelújítás, a mozdonygyártás – területe is.

Glattfelder Béla elmondta, hogy a céggel közösen megvizsgálják, milyen hazai és uniós lehetőségeket lehet igénybe venni a mozdonygyártás beindításához.

Horváth László kitért arra, hogy BP Mozdonygyár Kft. néven, 3 millió forint törzstőkével hozzák létre a vegyesvállalatot 51 százalék román és 49 százalék magyar tulajdoni hányaddal. Kezdetben a Softronic cég Transmontana típusát szerelnék össze, illetve gyártanák, a licencek vásárlásával a vegyes vállalatban fokozatosan nőne az LAC Holding tulajdoni hányada.

A tervek szerint március végéig elkészítik a gyártás beindítására vonatkozó tanulmányt, köztük a gyártási helyszínre vonatkozó javaslatot – mondta Horváth László. Az elnök-vezérigazgató szerint a MÁV Északi Járműjavító telepében egy üzemcsarnok megfelelő lehetne erre a célra. Hozzátette: úgy tervezik, hogy az év második felében beindul a magyarországi mozdonygyártás, elsősorban az észak- és nyugat-európai, valamint az észak-afrikai piacra.

Az LAC Holding tájékoztatása szerint az érdekeltségükbe tartozó CER Hungary magán-vasúttársaság mintegy 800 millió forintért lízingeli a Softronic cégnél gyártott új Transmontana mozdonyt, amely 6000 kilowatt teljesítményű, és bruttó 3500 tonnás szerelvényt képes vontatni.

A nyilvános cégadatok szerint az LAC Holding Zrt. nettó árbevétele 2013-ban 413 millió forint volt az előző évi 330 milliós árbevétel után. A cég adózott eredménye 2013-ban 50 millió forintot tett ki, 2012-ben 249 millió forint volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.