Figyelemfelkeltő cikket közölt pénteken a Der Standard német napilap internetes kiadása. A magyar GYSEV Cargóval erősít az ÖBB elleni harcban a Deutsche Bahn (DB) cargocége, a Schenker – fogalmazott a német lap cikke. A német vasút terjeszkedni kíván a vasúti teherszállítás tekintetében Ausztriában és Magyarországon. Partnernek ehhez a GYSEV-et választotta, amely korábban létrehozta saját árufuvarozási leányvállalatát, a GYSEV Cargót. A két cég közös vállalkozással kíván vasúti áruszállítást folytatni a Fekete-tengertől Passauig. A német vasút leányvállalata, a DB Schenker 51 százalékos részesedést szerez a közös vállalatban. A DB-től az eszközök jönnek – mozdony, kocsik –, míg GYSEV Cargo az alacsonyabb költségű magyar munkaerőt adja. Holnap a GYSEV összehívja a felügyelőbizottságot – értesült a Der Standard –, és a tervek szerint március 13-án a közgyűlésen döntenek a 49 százalékos részesedésről.
Mint köztudott, a GYSEV magyar–osztrák tulajdonban van, Ausztria kisebbségi, 28 százalékos részesedést birtokol. Lapunk kérdésére a GYSEV Cargo megerősítette, valóban folytat tárgyalásokat egy új cég megalapításáról a DB Schenker Rail Agvel. Ennek célja, hogy a GYSEV Cargo Zrt. erősítse pozícióit az árufuvarozási piacokon. A megbeszélések jelenlegi szakaszában azonban konkrétumokról egyelőre nem tudtak beszámolni.
Lapunk értesülései szerint nem volna meglepő, ha az osztrák közlekedési kormányzat és az ÖBB vezetése barátságtalan gesztusként értékelné a DB és a GYSEV Cargo közös céget, hiszen az utóbbi években kifejezetten jól alakult az oszták–magyar vasúti együttműködés. Az ÖBB a MÁV Cargo megvásárlása után, majd a gazdasági válság beköszöntével súlyos veszteségeket volt kénytelen elviselni, és ekkor volt feszültség a cég és a magyar kormányzat között. Később a helyzet megnyugodott, mi több, együttműködés alakult ki az osztrák és a magyar vasút közt. Az ÖBB és a MÁV 2011. december 2-án Budapesten írta alá azt a hosszú távú megállapodást, amely azóta a két vasúttársaság stratégiai együttműködését segíti.
Ennek keretében rendezték a Budapestről Bécsig közlekedő vonatokat továbbító MÁV és ÖBB Taurus mozdonyok határon átnyúló közlekedését, a Railjet vonatok közös üzemeltetését, illetve azt, hogy a Rail Cargo Austria (RCA) vonatait MÁV-mozdonyok és -mozdonyvezető továbbítja. A záhonyi átrakókörzetben végzett, illetve ahhoz kapcsolódó vonattovábbítás, áruszállítás esetében is szorosabbra fűzték az együttműködést. Ezen kívül a MÁV és az ÖBB egy közös vállalatot hozott létre, 49:51 százalékos tulajdonrésszel. A vállalat fő feladata az osztrák vasúttársaság által magyar járműjavítókban megrendelt, főleg teherkocsi-javításokra vonatkozó munkák segítése, koordinálása, felügyelete. Az ÖBB, illetve az RCA nagyjából évi harmincnégyezer javítást rendelt meg a magyar járműjavítóktól, a nyereség tehát itthon, a hazai cégeknél és szakembereknél csapódott le. Kérdés, hogy ezeknek az üzleteknek a sorsa hogyan alakul, ha létrejön a német–magyar együttműködés