A német vasúttal kooperál a GYSEV?

Megerősítette lapunknak a GYSEV, hogy tárgyalásokat folytat a német állami vasúttal.

2015. 02. 17. 3:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelemfelkeltő cikket közölt pénteken a Der Standard német napilap internetes kiadása. A magyar GYSEV Cargóval erősít az ÖBB elleni harcban a Deutsche Bahn (DB) cargocége, a Schenker – fogalmazott a német lap cikke. A német vasút terjeszkedni kíván a vasúti teherszállítás tekintetében Ausztriában és Magyarországon. Partnernek ehhez a GYSEV-et választotta, amely korábban létrehozta saját árufuvarozási leányvállalatát, a GYSEV Cargót. A két cég közös vállalkozással kíván vasúti áruszállítást folytatni a Fekete-tengertől Passauig. A német vasút leányvállalata, a DB Schenker 51 százalékos részesedést szerez a közös vállalatban. A DB-től az eszközök jönnek – mozdony, kocsik –, míg GYSEV Cargo az alacsonyabb költségű magyar munkaerőt adja. Holnap a GYSEV összehívja a felügyelőbizottságot – értesült a Der Standard –, és a tervek szerint március 13-án a közgyűlésen döntenek a 49 százalékos részesedésről.

Mint köztudott, a GYSEV magyar–osztrák tulajdonban van, Ausztria kisebbségi, 28 százalékos részesedést birtokol. Lapunk kérdésére a GYSEV Cargo megerősítette, valóban folytat tárgyalásokat egy új cég megalapításáról a DB Schenker Rail Agvel. Ennek célja, hogy a GYSEV Cargo Zrt. erősítse pozícióit az árufuvarozási piacokon. A megbeszélések jelenlegi szakaszában azonban konkrétumokról egyelőre nem tudtak beszámolni.

Lapunk értesülései szerint nem volna meglepő, ha az osztrák közlekedési kormányzat és az ÖBB vezetése barátságtalan gesztusként értékelné a DB és a GYSEV Cargo közös céget, hiszen az utóbbi években kifejezetten jól alakult az oszták–magyar vasúti együttműködés. Az ÖBB a MÁV Cargo megvásárlása után, majd a gazdasági válság beköszöntével súlyos veszteségeket volt kénytelen elviselni, és ekkor volt feszültség a cég és a magyar kormányzat között. Később a helyzet megnyugodott, mi több, együttműködés alakult ki az osztrák és a magyar vasút közt. Az ÖBB és a MÁV 2011. december 2-án Budapesten írta alá azt a hosszú távú megállapodást, amely azóta a két vasúttársaság stratégiai együttműködését segíti.

Ennek keretében rendezték a Budapestről Bécsig közlekedő vonatokat továbbító MÁV és ÖBB Taurus mozdonyok határon átnyúló közlekedését, a Railjet vonatok közös üzemeltetését, illetve azt, hogy a Rail Cargo Austria (RCA) vonatait MÁV-mozdonyok és -mozdonyvezető továbbítja. A záhonyi átrakókörzetben végzett, illetve ahhoz kapcsolódó vonattovábbítás, áruszállítás esetében is szorosabbra fűzték az együttműködést. Ezen kívül a MÁV és az ÖBB egy közös vállalatot hozott létre, 49:51 százalékos tulajdonrésszel. A vállalat fő feladata az osztrák vasúttársaság által magyar járműjavítókban megrendelt, főleg teherkocsi-javításokra vonatkozó munkák segítése, koordinálása, felügyelete. Az ÖBB, illetve az RCA nagyjából évi harmincnégyezer javítást rendelt meg a magyar járműjavítóktól, a nyereség tehát itthon, a hazai cégeknél és szakembereknél csapódott le. Kérdés, hogy ezeknek az üzleteknek a sorsa hogyan alakul, ha létrejön a német–magyar együttműködés

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.