Túláraznak a szervizek?

Egy négymilliós autó alkatrészenként megvéve huszonötmillióba kerülne.

2015. 02. 18. 4:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt gondolná az egyszeri autós, ha vétlenül szenvedett balesetet, a kötelező biztosítás fedezetet nyújt rá, hogy ésszerű idő elteltével ismét vezethesse a megjavított járművet, és ezért ne kelljen fizetnie. Aki autót tart, és vett már részt efféle kalandban, pontosan tudja, hogy ennél sokkal rosszabb a helyzet. A biztosítók mindent elkövetnek, hogy a lehető legkevesebbet kelljen fizetniük a javíttatásért, hosszan, akár hónapokig alkudoznak a javítóval a költségek térítése felett. Emiatt a szervizek hozzá sem nyúlnak az autóhoz, amíg a tulajdonos nem vállalja a javíttatás megelőlegezését. Mindez elkerülhető, ha a kárvallott autós vállalja, hogy megegyezik a biztosítóval a kár összegéről. Ekkor a biztosítónak nem kell kifizetnie a teljes kár összegét, az autósnak pedig nem kell számlákkal bizonyítania, hogy a munkát elvégezték.

Eközben a biztosítótársaságok és a szervizek is vívják a saját harcukat a karambolos járművek javítása kapcsán. A szervizek beszerelik az új alkatrészeket, a számlákat benyújtják a biztosítónak. A biztosítók igyekeznek lefaragni a költségeket, mert szerintük a szervizek ezeken a javítási munkákon igyekeznek megkeresni azt a pénzt, amelyet az újautó-piac lassulása miatt elszenvedtek.

Az Uniqa biztosító nem kevesebbet állít, mint hogy egy középkategóriás autó, amely szalonáron 4,2 millió forintba kerül, alkatrészenként, de összeszerelés és fényezés nélkül 24,86 millió forintból jönne ki. Az Uniqa ezért öt független alkatrészgyártót keresett meg, amelyek vállalták, hogy a gyári (nem utángyártott) alkatrészeket tíz százalékkal az autójavítók által alkalmazott árak alatt adják át a szervizeknek. Az Uniqa azt közölte partnereivel, az alkatrészeket ezektől a cégektől vegyék, illetve bárhonnan beszerezhetik ezeket, ám a biztosító a jövőben csak a kialkudott összeget téríti. A cég jelezte a partnereknek: ha nem vállalják ezeket a feltételeket, a biztosító másik szervizbe viszi az autót.

Az Uniqa szerint a biztosítók és a szervizek közötti vita az ügyfeleket nem érinti. Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala ezzel szemben azt közölte, „a kötelező biztosítás intézményrendszerében a biztosító és a biztosított egymással fennálló jogviszonya nem hathat ki negatívan a károsultra, és nem eredményezheti a károsult törvényi szinten biztosított kármegtérítési garanciáinak csökkenését”. A biztosító eljárását vizsgálni fogja a Gazdasági és Versenyhivatal is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.