A VS.hu portál úgy tudja, Merkel német üzletemberek előtt beszélt arról, hogy „lehet tárgyalni Orbánnal, de néha tart a magyar meglepetésektől”. Az online lap szerint a lehetséges beruházások közé tartozhat, hogy a német Siemens beszáll a Paksi Atomerőmű menedzsmentjébe, illetve technológiával és eszközökkel részt vesz a bővítésben, s hogy hazánkban épít gyárat a BMW és bővíti már meglévő üzemét a Mercedes.
Emellett a VS.hu értesülései szerint szó volt arról is, hogy a Magyar Honvédség az AirBus harci helikoptereivel modernizálná a légiflottáját, és hogy a magyar állam ötvenszázalékos tulajdont szerez a főtulajdonos RWE mellett a visontai erőműben.
Lapunk próbált utánajárni, mi lehet igaz a hírekből. A Siemens német sajtóosztálya sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta az értesülést, hazai leányvállalatánál pedig azt közölték, hogy nagyon szívesen vennének részt a paksi bővítési projektben – de nem nukleáris területen. A BMW müncheni központjában ennél sokkal konkrétabbak voltak, és kategorikusan cáfolták, hogy bármilyen beruházást is terveznének Magyarországon. A hazai járműgyártást jól ismerő forrásunk azt mondta: ismert, hogy hosszabb ideje keres a régióban gyártóhelyet a bajor cég, de nincs híre annak, hogy bármilyen előkészületet tettek volna a gyártás letelepítéséhez. Ugyanez vonatkozik a Mercedes kecskeméti gyárának bővítésére, noha ott maga a német beruházó vásárolt a jelenleg szükséges területnél jóval nagyobbat.
Arról, hogy a német–francia Airbus Helicopters (korábban Eurocopter) nyerheti el a magyar katonai, rendőrségi és mentőhelikopter-flotta harmincdarabos, 172 milliárd forintos megújítását, lapunk is tudomást szerzett diplomáciai körökből. Mindazonáltal megerősítést az érintettektől nem kaptunk, ami nem meglepő, mert nem „lefutott meccsről” van szó. Az ügyben illetékes Honvédelmi Minisztérium (HM) mintegy másfél éve változatlan álláspontja szerint ugyanis a forgószárnyasokra közbeszerzési eljárást fognak kiírni. A tenderdokumentáció a társminisztériumok bevonásával információink szerint 2013 őszén elkészült a HM-ben, és azóta várja, hogy a kormány döntsön róla, illetve a jogszabályi követelményeknek megfelelően forrást rendeljen a beszerzéshez.
Tény ugyanakkor, hogy a kormány képviselői az elmúlt időszakban többször is folytattak eszmecserét a megrendelés iránt érdeklődő cégekkel, de nemcsak az Airbus Helicopters, hanem az olasz AgustaWestland, az amerikai Sikorsky és Bell, illetve a dél-koreai KAI vállalattal is. Értesüléseink szerint a megbeszélések célja elsősorban a piackutatás, a kapcsolódó gazdasági együttműködési lehetőségek feltérképezése volt. Éppen ez utóbbiak fontossága miatt ugyanakkor továbbra sem kizárt, hogy megfelelő ajánlat esetén a beszerzés kormányközi megállapodás részeként valósul meg.
Ami az Airbus Helicopterst illeti, szakértők ténylegesen jó esélyt adnak nekik, amit két érvvel támasztanak alá. A lehetséges pályázók közül egyedüliként „otthon vannak”, hiszen a légi mentők EC135-ös gépeit is ők gyártották; tavaly ősszel pedig a cég egyik AS532AL közepes és egy EC145T2 könnyű helikoptere hivatalos szakmai bemutatót tartott hazánkban.
A visontai erőművásárlás több mint valószínű. Egyrészt az állam a Magyar Villamos Művekben már amúgy is 26 százalékos tulajdonosnak mondhatja magát, másrészt szó volt róla korábban is, még Német Lászlóné fejlesztési miniszter hivatali ideje alatt.