Talán itthon még csak a szakmabeliek és a fiatalabb generációk körében ismert az Airbnb cégnév. Pedig a kaliforniai start up csupán hét év leforgása alatt teljesen átalakította a világ hoteliparát. A Quartz nevű amerikai netes magazin kimutatása szerint az Airbnb értéke már olyan hotelmárkákat is túlszárnyal, mint InterContinental vagy a Hyatt. Méghozzá úgy, hogy egy darab ingatlant vagy ágyat sem birtokol, miközben például a Hyattnek 46 országban 500 ingatlana van.
A rendszer egyszerű. Egy netes felületen beírjuk, hogy melyik városban szeretnénk megszállni, hány napot maradunk, és ki kell választanunk a számunkra megfelelő árkategóriát. A skála igen széles. Egyelőre az olcsóbb és közepes árú szobák iránt nagy a kereslet. Bár egyre többen használják a rendszert az üzleti útjaik során is.
A cég tevékenységét az utóbbi pár évben nagyon sikeres sharing economy, vagyis a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság jellemezi. Ehhez a rendszerhez tartozik a Uber nevű, itthon is nagy botrányokat kavaró taxialkalmazás, az Oszkár telekocsi – amellyel az utazók megoszthatják az utazási költségeiket – vagy a Coachsurfing ágymegosztó internetes oldal. Ezek a rendszerek mind ugyanazon az alapelven működnek: az internet adta lehetőségek segítségével kikapcsolják a közvetítőket, és összehozzák a keresletet és a kínálatot.
Például, ha valaki rendelkezik egy üres szobával vagy ingatlannal, az meghirdetheti az interneten, és a szűkebb pénztárcájú, valamint rugalmasabb turisták könnyebben és olcsóbban találhatnak szállást. A privát lakások turistáknak való kiadása régebben is jelen volt a piacon. Ezt neveztük itthon zimmer freinek. Azonban az internet megjelenésével az utazók sokkal könnyebb könnyebben találják meg a hirdetőket. Így globális iparággá fejlődött a szobakiadás.
Ezeket a rendszereket kétféleképpen osztályozhatjuk. Példaként a Coachsurfinget lehet felhozni, amelynek résztvevői ingyen adják a szolgáltatásaikat, de vannak olyan sharing economy rendszerek, amelyek tagjai megosztják egymással a tevékenységükből fakadó költségeket. Azonban az Airbnb a szobafoglalóktól a lefoglalt szállás költségének 6-12 százalékát kéri el, valamint a tulajdonosok bevételéből 3 százalékot kap alkalmanként. Ezekből díjakból a cég bevételt realizál, valamint a szállást kiadó is jövedelmet szerez. Vagyis a résztvevők nemcsak megosztják egymással a javaikat, hanem profitot is termelnek.