Az Airbnb letarolta a világ szállodaiparát

Az internetes szállásfoglalási rendszer már több országban is kiverte a biztosítékot. Párizsban értek el először eredményt a cég megregulázásában.

Sarnyai Gábor
2015. 03. 11. 19:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán itthon még csak a szakmabeliek és a fiatalabb generációk körében ismert az Airbnb cégnév. Pedig a kaliforniai start up csupán hét év leforgása alatt teljesen átalakította a világ hoteliparát. A Quartz nevű amerikai netes magazin kimutatása szerint az Airbnb értéke már olyan hotelmárkákat is túlszárnyal, mint InterContinental vagy a Hyatt. Méghozzá úgy, hogy egy darab ingatlant vagy ágyat sem birtokol, miközben például a Hyattnek 46 országban 500 ingatlana van.

A rendszer egyszerű. Egy netes felületen beírjuk, hogy melyik városban szeretnénk megszállni, hány napot maradunk, és ki kell választanunk a számunkra megfelelő árkategóriát. A skála igen széles. Egyelőre az olcsóbb és közepes árú szobák iránt nagy a kereslet. Bár egyre többen használják a rendszert az üzleti útjaik során is.

A cég tevékenységét az utóbbi pár évben nagyon sikeres sharing economy, vagyis a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság jellemezi. Ehhez a rendszerhez tartozik a Uber nevű, itthon is nagy botrányokat kavaró taxialkalmazás, az Oszkár telekocsi – amellyel az utazók megoszthatják az utazási költségeiket – vagy a Coachsurfing ágymegosztó internetes oldal. Ezek a rendszerek mind ugyanazon az alapelven működnek: az internet adta lehetőségek segítségével kikapcsolják a közvetítőket, és összehozzák a keresletet és a kínálatot.

Például, ha valaki rendelkezik egy üres szobával vagy ingatlannal, az meghirdetheti az interneten, és a szűkebb pénztárcájú, valamint rugalmasabb turisták könnyebben és olcsóbban találhatnak szállást. A privát lakások turistáknak való kiadása régebben is jelen volt a piacon. Ezt neveztük itthon zimmer freinek. Azonban az internet megjelenésével az utazók sokkal könnyebb könnyebben találják meg a hirdetőket. Így globális iparággá fejlődött a szobakiadás.

Ezeket a rendszereket kétféleképpen osztályozhatjuk. Példaként a Coachsurfinget lehet felhozni, amelynek résztvevői ingyen adják a szolgáltatásaikat, de vannak olyan sharing economy rendszerek, amelyek tagjai megosztják egymással a tevékenységükből fakadó költségeket. Azonban az Airbnb a szobafoglalóktól a lefoglalt szállás költségének 6-12 százalékát kéri el, valamint a tulajdonosok bevételéből 3 százalékot kap alkalmanként. Ezekből díjakból a cég bevételt realizál, valamint a szállást kiadó is jövedelmet szerez. Vagyis a résztvevők nemcsak megosztják egymással a javaikat, hanem profitot is termelnek.

 

Budapesten jelenleg 1000 lakás van a cég rendszerében. Világszinten pedig már több mint egymillió szállást kínál a San Franciscó-i start up. Az Airbnb értéke 2015-ben 10 milliárd dollár volt, és ezzel a globális hotelipar 6. legnagyobb szereplőjévé vált. Ez nem is olyan rossz teljesítmény egy 2007-ben bejegyzett cégtől.

Első ránézésre tényleg így van, még sikersztorinak is elkönyvelhetjük. A turisták jól járnak, hiszen olcsóbb szállásokat kaphatnak; Budapesten már 2800 forinttól lehet egyszerű, de igényes szobát bérelni. Sok helyi lakosnak is ad megélhetést a rendszer, akik a stresszes munka világából elmenekülve, külföldiekkel barátkozva élhetik hétköznapjaikat, és persze mindezt adókötelezettség nélkül. Egyelőre nem tudni, Budapesten hányan élhetnek abból, hogy kiadják az ingatlanjukat a rendszer keretében.

A régi piac szereplői kétségbeesettek. A hotelnewsnow.com nevű hotelszakmai honlap egyik szerzője így fogalmaz az Airbnb-vel kapcsolatban: „Az Airbnb a hotelszektor első számú közellensége.” Vagy cikkének témája: „Nézzük, vajon az Airbnb mennyit képes ellopni az ön zsebéből.”

Ez tényleg fontos kérdés, vajon mennyibe kerül ez az egész a hoteleknek? A Boston University által készített tanulmány szerint, minden 10 százalékos növekedés az Airbnb-kínálatban 0,35 százalékos csökkenést jelent a hotelek bevételében – legalábbis Texasban, ahol a felmérést készítették. Valószínűleg a helyzet Magyarországon sem más.

Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára megkeresésünkre elmondta, hogy egyelőre nincsenek adatok arra vonatkozóan, hogyan hat Magyarországon a szállodák bevételeire a magánlakások kereskedelmi szálláshelyként történő értékesítése, mint amilyen az Airbnb-n történő lakásbérlés. A szállodák főleg arra panaszkodnak, hogy számukra versenyhátrányt jelent, hogy lakásokat interneten éppen úgy lehet foglalni akár két-három napos tartózkodásra, mint szállodákat. A hotelekre értelemszerűen egy sor hatósági előírás vonatkozik – például tűzvédelmi, biztonsági, higiéniai, adózási stb. –, melyek betartása jelentős ráfordítást igényel, míg a lakások bérbeadása esetén ezek nem jelentkeznek. Emiatt jól felszerelt, városközpontban levő lakások sokkal olcsóbban jelennek meg a piacon, esetenként ugyanazokon a portálokon foglalhatók, mint a szállodák. Ez természetesen negatívan hat a szállodák áraira, a jövedelmezőségére és a szállodai befektetésekre is.

New Yorkban például két éve 2400 dollárra bírságoltak egy airbnb-s vendéglátóst. Bár az ítélet nem eredményezte a rendszer betiltását, de nyitva hagyta a lehetőséget a büntetésre. San Franciscóban viszont 2014-ben nem engedélyezték tovább a rendszer használatát, illegálisan működő hoteleknek minősítették az Airbnb-t. A tulajdonosoknak speciális engedélyekre van szükségük, ha ki akarják adni a lakásukat. A bírósági eset egészen tanulságos. A lakást kiadónak az Airbnb semminemű jogi segítséget nem adott, sőt nem is értesítette a felhasználókat, hogy a város területén tilos a szobakiadás. Vagyis a tevékenységből fakadó bírósági hercehurcát a cég teljesen áttolta a felhasználókra. Európában is akadnak gondok. Párizs a maga 40 ezer Airbnb-szobájával a világ legnagyobb netes szobakiadó piacává vált.

A francia lapok szerint egy átlagos felhasználó havi 3800-4000 euró bevételre is szert tehet, ha a honlapon keresztül adja ki a lakását. Az Airbnb annyira népszerű a francia fővárosban, hogy már az albérletpiacba is beleszól. A tulajdonosok sokkal nagyobb bevétel reményében inkább a netes felület keretében adják ki a lakásukat. Azonban a helyi bérlők, például az egyetemisták nehéz helyzetbe kerülnek az árnövekedés és a lakáshiány miatt. Mégis a városvezetésnek a szállodaiparból keletkező bevételek csökkenése a legfájóbb. Bruno Julliard, a város alpolgármestere idén februárban már találkozott a Brian Cheskyvel, és megállapodtak abban, hogy a cég be fogja hajtani a turisztikai adót a párizsi lakástulajdonosoktól. Erre a cég elvileg hajlandó. A városvezetők általában finomkodva nyúlnak a kérdéshez, hiszen az Airbnb kétségtelenül belendíti az idegenforgalmat, ami kedvező hatással van a helyi kis- és középvállalkozásokra.

 

Egyelőre itthon gyerekcipőben jár a reguláció. A lakások kereskedelmi szálláshelyként történő bérbeadását kellene újraszabályozni a helyzet javítása érdekében. Kovács István elmondása szerint hiába jelezték már számtalanszor a Nemzetgazdasági Minisztérium felé a problémát, egyelőre sem a kormányzat, sem Budapest nem tett lépéseket afelé, hogy törvénnyel szabályozzák az internetes cégeket.

Láthatjuk a párizsi esetből, hogy az Airbnb készségesen segít a helyi szerveknek abban, hogy begyűjtsék a szállásadóktól az esetleges adókat. Azonban az kétséges, hogy helyi vagy nemzetállami szereplők egy adócentet is láthatnak az Airbnb-től. A kettős adóztatás tiltása miatt a globális cég nem kötelezhető lokális közteher viselésre.

Egyes közgazdászok szerint épp a harmadik ipari forradalom zajlik, és a sharing economy rendszerek hozzásegíthetnek bennünket egy olcsóbb, jobban szervezett világ létrehozásához. Annyi már most látható, hogy az Airbnb-hez hasonló cégek teljesen átalakítják a világ gazdaságának egyes szektorait. A történelem során már láthattunk olyat, hogy az egyik iparág eltűnik vagy meggyengül egy jobb, hatékonyabb megjelenése miatt. Azonban a helyzet most más. Globális szereplők miatt helyi munkahelyek szűnnek meg, adóbevételektől esnek el a kormányzatok. Hogy mi lesz ebből, azt még senki sem tudja. Az viszont látszik, hogy az internetes forradalom olyan gyorsan ment végbe, hogy a kormányzatok még nem tudtak reagálni az új helyzetre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.