„Tudom, mit ettél tavaly nyáron” – az ismert film címét századszor is kifordítva nyert mondatot akár Kozák Ákos is mondhatta volna, de a Hússzövetség keddi éves rendezvényén akár kiterjeszthette volna az elmúlt 25 évre is. Miből mennyit eszik a magyar, és hogyan változtak étkezési szokásaink az elmúlt huszonöt évben? Erről beszélt a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.
A háztartások 2014-ben napi fogyasztási cikkekre összesen 852 milliárd forintot költöttek. Érdekes adat, hogy leginkább akkor indulunk ezt a képzeletbeli perselyt megtölteni, ha kenyér kell, a bolti séták 47 százaléka elsősorban ennek beszerzésére irányul. A dobogón két ezüstérmes van holtversenyben: a zöldségek és a feldolgozott hústermékek (32 százalék). Vásárlásaink tíz százaléka fölötti gyakorisággal szerzünk be még pékárut, sajtot, gyümölcsöt, friss húst, csokoládét és ásványvizet, de a kenyér klasszikus „párja”, a tej csak minden hetedik vásárlásunk alkalmával kerül a kosarunkba a GfK adatai szerint.
No de hová indulunk?
– Összességében a magyarok 100-ból 24 forintot – amikor napi fogyasztási cikket vásárolnak – hipermarketben költenek el. Minden hatodik forint, kerekítve 17 százalék a szupermarketekben cserél gazdát, s a diszkontokban is ugyanakkora ez a szám – mutatott rá a szakember.
Kozák, mivel a Hússzövetség rendezvényén szólalt fel, külön kitért a friss hús beszerzésének aktuális tendenciájára. Kiemelte, 6-7 százalékkal többet költöttünk tavaly erre a termékcsoportra, mint egy évvel korábban, és ezen átlag fölötti volt a sertés- és marhahús fogyasztásának emelkedése Magyarországon – sertéshúsra csaknem ötödével többet költöttünk még úgy is, hogy ez mennyiségben „csak” 8,3 százalékos emelkedést jelentett, nem zavarta tehát a fogyasztókat a sertésár növekedése.
Mindazonáltal az összes étel közül a sertéshús fogyasztása csak a 27. helyen áll az élelmiszerek között „1,64 nap per hét” gyakorisággal – ezt a ranglistát a kávé vezeti, még a csapvizet is megelőzve. A dobogó környékén a gyümölcs, a fehér kenyér és az ásványvíz sertepertél még. Kozák Ákos egy kedveltségi rangsort is bemutatott, ezen befért a top 10-be a sertéshús.