Pénzt kérnek a fuvarozók az ekáer-számért

Az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer január 1-jei bevezetése óta sok fuvarozócég döntött úgy, hogy nem vár a megbízóra vagy a címzettre, hanem maga intézi a regisztrációt.

Horváth Attila
2015. 04. 14. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több tagunktól halljuk, hogy a fuvarozók másodlagos szolgáltatási tevékenységként felajánlják, maguk intézik az ekáer rendszerrel járó regisztrációt, adminisztrációt. Jó üzleti érzékkel teszik ezt, hiszen saját dolgukat könnyítik meg, információnk szerint öt-tíz eurót kérnek egy rendszám után. Egyébként az ekáer-számot nem a fuvarozónak, hanem a megbízónak vagy a címzettének kellene kérnie a vámhivataltól – mondta lapunknak a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. Dittel Gábor jelezte, nem gyűjtenek adatokat arról, hogy hányan végeznek ilyen szolgáltatást, de egyre többen számolnak be erről.

Ismeretes, közúti fuvarozással járó tevékenységet január 1-jétől csak olyan adózó folytathat, aki rendelkezik azzal az azonosítóval, amelyet az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) biztosít. A bejelentést a rendszer elektronikus felületén kell megtenni. Itt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal minden igényléshez ad egy számot, amely 15 napig érvényes. Ezt az azonosítót kell bemutatni hatósági ellenőrzéskor is, így lehet igazolni, hogy az árut legális keretek között szállítják.

Lapunknak korábban több szakértő és érdekvédő beszélt arról, hogy a folyamat rendkívül sok adminisztrációs terhet ró a vállalkozókra. Dittel Gábor szerint sokan közülük egyszerűen nem is foglalkoznak vele, a legrosszabbul pedig a fuvarozó jár.

– Ennek a helyzetnek a megoldására született ez a kényszerszolgáltatás. Másként nem lehet nevezni, mert sem a fuvarozónak, sem a megbízónak nem jó – mondta lapunknak egy neve elhallgatását kérő könyvelő a Dittel Gábor által említett új üzletről. A könyvelő több kisebb cég ügyeit intézi, január óta foglalkozik az ekáer-szám igénylésével.

Egyre több az olyan szállítmányozó is, aki addig nem is hajlandó megszervezni a belföldi fuvart, amíg nem kap jogosultságot a megbízótól arra, hogy ő intézhesse az azonosító megszerzését. A szolgáltatás díját pedig kiszámlázza. – Több megrendelővel akadt dolgom, akik szerint ez az eljárás elfogadhatatlan, a díjak mértékét magasnak tartják. A fuvarozóknak azonban teljesen igazuk van, ha saját maguk intézkednek. Így kisebb a valószínűsége, hogy hibás a kitöltés, gyorsabban tudnak dolgozni – tette hozzá a szakember.

– Valójában eddig is mi viseltük az ellenőrzések minden terhét. Egy vámhatósági vizsgálat legalább egy óráig tart. A késést természetesen sem a magyar, sem a külföldi megbízó vagy címzett nem méltányolja. Ha késünk, az azzal járó kötbért nem fizetik meg helyettünk – mondta egy fuvarozással foglalkozó cég tulajdonosa, aki szintén nem kívánta nevét adni a nyilatkozatához. Szerinte éppen ezért teljesen életszerű, hogy pénzt kérnek a szolgáltatásért. Kezdetben sokan ingyen vállalták az adminisztrációs munkát, de ez mára megváltozott. Ő sem indul úgy útnak, hogy ne ő intézhesse a szám lekérését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.