Sok éve dolgozom itt, de amikor a folyékony acélt öntik, és morajlik a föld a lábam alatt, az semmivel össze nem hasonlítható érzés – mondja Gál Tamás, az Alföldi Kohászati és Gépipari (AKG) Zrt. gépgyártási termelésvezetője, miközben izzó kemencék, röpködő szikrák, kipirult arcú munkások között vezet utunk az orosházi csarnokban. Az üzemben fémhulladékból állítanak elő tökéletes öntvényeket. Gál Tamás megmutatja a több száz millió forintért vett használt, de jó állapotú CNC megmunkáló központokat, azaz professzionális forgácsolókat is.
Szükség is van a fejlett gépparkra, hiszen turbinákhoz szállítanak állórészeket a General Electricnek; rugóházat az Alstom metrókocsikhoz; kerékagyat a Rábának, amelyet amerikai csapatszállító járművekbe szerelnek; villanymotorpajzsot az Ansaldónak és a Bombardier-nek; markológépek csuklóihoz alkatrészeket a Caterpillarnak; bányagépekhez öntvényeket Svédországba; Egyiptomba pedig terelőkart a régi Ganz motorvonatokhoz.
Utóbbival el is érkeztünk látogatásunk céljához: amint tapasztaljuk a csarnokokban, a speciális acélöntvények előállításához szükséges szaktudás él, minden, ami egy forgóvázhoz szükséges, előállítható lenne hazánkban is – vélik szakmai körökben.
De mi az a titokzatosan hangzó forgóváz? A vasúti járművek futó- és hordművének egyik kiviteli formája, amely a kerékpároktól az alvázig, illetőleg a forgóvázkeretig beépített szerkezeti egységeket rejti, vagyis idetartozik a vasúti kerékpárok csapágyazása, a csapágyak megvezetése, a csapágyak és a keret közötti rugók, a rugókhoz kapcsolódó lengéscsillapítók és a rugófelfüggesztések. Röviden egy sínen guruló jármű lelke.
Gál Imre, az AKG vezérigazgatójának irodája előterében Európa-térkép függ, megannyi színes gombostű jelzi, hány partnerrel áll kapcsolatban a cég. A vezérigazgató mégsem felhőtlenül boldog: szerinte bizonyos képességek hiányoznak, amelyeket a piac elvár, mivel ezeknek eleddig náluk nem volt hagyományuk. Úgy véli, nincsenek meg a nagyobb elemek öntéséhez szükséges sablonok, nem is beszélve arról, hogy kiesett két korosztály, amely nem tudott gyakorlatot szerezni, ezért az idős szakembereket addig kell csatasorba állítani, amíg még lehet.