Késik a Digi mobilpiaci bemutatkozása

Egyesek szerint a cég a szektort sújtó adók csökkentésére vár, mások szerint bérbe adná a hálózatát.

Bodacz Péter
2015. 05. 26. 5:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egyik fő szándéka az volt a tavaly zárult frekvenciaértékesítéssel, hogy egy új szolgáltató piacra engedésével serkentse a távközlési szektorban tapasztalható, igen mérsékelt versenyt, a tenderen sikeres Digi eddig nem sokat tett a piacra lépésért. Az NMHH lapunk érdeklődésére küldött válaszai szerint a kábelszolgáltatóként már ismert társaságot nem kötik határidők, míg ágazati hírek alapján az is elképzelhető, hogy a cég nem közvetlenül a kiskereskedelmi távközlési piacon hasznosítja a sávtartományt, hanem bérbe adja. Mint a hatóság közölte, a frekvenciapályázaton csak a 2600 megahertzes blokkokra vonatkozóan volt értékelési szempont, hogy a hasznosítást mikor kezdik meg, ám ebben a Digi nem volt érdekelt. A cég által elnyert 800 megahertzes frekvenciák tekintetében csak hálózatkiépítési kötelezettség van, a hasznosítással kapcsolatban nincs semmilyen megkötés. Vagyis a Digire van bízva, hogy egyáltalán piacra lép-e, vagy másképpen hasznosítja az infrastruktúrát. Az NMHH közölte azt is, hogy információi szerint a Digi folytat hálózatfejlesztést.

A romániai hátterű társaság egyébként tavaly ősszel, a frekvenciapályázat végeredményének ismeretében közleményt adott ki, amely szerint haladéktalanul megkezdik a szükséges hálózatfejlesztést és a mobilpiaci megjelenés előkészületeit. Azóta azonban semmilyen tájékoztatás nem jelent meg a cég részéről. A Digi céljairól a lapunk által megkérdezett ágazati szakértőknek is csak tippjeik vannak. Egyikük szerint megvan a veszélye, hogy a társaság ugyanarra készül, mint anyaországában, ahol a piacon való megjelenést rendkívül agresszív árpolitika kísérte, aminek következtében a többi távközlési szolgáltatónak újra kellett gondolnia tarifáit. Ennek ugyanakkor egyelőre nem sok jelét látni, a szektorban ugyanis nem tapasztalják, hogy a Digi tömegesen venne fel alkalmazottakat, márpedig e nélkül aligha lehetséges a meglévő szolgáltatási portfólió kibővítése.

A nevük említésének mellőzését kérő mobilpiaci szakemberek szerint az is elképzelhető, hogy a Digi nem is indít önálló mobilszolgáltatást, hanem bérbe adja hálózatát olyan társaságnak, amelyik szűkében van az infrastruktúrának. Az ágazatban ilyenként tartják számon a Vodafone-t, ám a két cég együttműködésének szintén nincs jele. Szakértőink szerint a legkisebb esélye annak van, hogy a Digi valamelyik virtuális szolgáltatóval lép partnerségre, amelynek már kiépült az ügyfélhálózata. Ezek a márkák – például a Tesco Mobile, vagy a Lidl áruházlánc által forgalmazott Blue Mobile – nem tekinthetők sikertörténetnek, és nevük kevésbé hangzik jól, mint a Digié, amely a vezetékes szegmensben ugyanakkor már jól ismert. – Valószínűnek látszik, hogy a Digi kivár, egyelőre bizonytalan, hogy a távközlési szolgáltatásokat terhelő különadók meddig és milyen formában maradnak életben.

A jelenlegi helyzeten sokat változtathat, ha a kabinet az adócsökkentés mellett kötelezné el magát, ez ugyanis olyan helyzetet teremtene, amelyben a Digi számottevő piaci részesedést szerezhet – vélekedett forrásunk, aki szerint a mostani helyzet nem kedvezne az új piacra lépőnek. Hiszen a szupergyors LTE-t már mindhárom mobilinternet-szolgáltató elindította, a penetráció pedig gyorsan terjed. Tehát a régi recept, azaz az árak letörése vezethet eredményre, amely azonban csak a közterhek csökkentése esetén tartható fenn hosszú távon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.