Nehéz lesz karcsúsítani az M4-esen

Becslések szerint nehéz lesz a korábban kalkulált, kilométerenként közel négymilliárdos költséget érdemben lefaragni.

Bodacz Péter
2015. 05. 07. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan nem lesz sokkal olcsóbb az M4-es, ha nem autópályaként, hanem autóútként valósul meg a lapunk által megkérdezett szakértő szerint. Az utóbbi hetek kormányzati, kormánypárti megnyilvánulásai alapján valószínűsíthető, hogy az eredeti nyomvonalon, ám csökkentett műszaki tartalommal – és így kevesebb pénzért – épül meg az Abony–Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz, amelyre eredetileg 110 milliárd forintot irányzott elő az állam.

A lapunk által megkérdezett, a beruházást közelről ismerő, ám neve említésének mellőzését kérő szakértő kifejtette: az autópályát 130, a kétszer két sávos autóutat 110 kilométeres sebességű forgalomra tervezik, ami a kanyarok ívelésében, valamint a keresztező utak szinteltolásos elhelyezésében ölt testet. Ezek azonban már részben adottak, az útszakasz 30 százalékos készültségi szintje ugyanis azt jelenti, hogy a nyomvonalat már kijelölték, ráadásul a legtöbb műtárgy – felüljáró, híd – építése is megkezdődött. A nyomvonal megváltoztatása és az emiatt szükséges területrendezési munkák csak drágítanának a helyzeten, míg a félkész hidakat nem sokkal drágább befejezni, mint elbontani.

– A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereszteződésekkel rendelkező gyorsforgalmi utak sokkal veszélyesebbek, mint azok, amelyek alatt vagy felett vezetik el a keresztirányú forgalmat, a fel- és lehajtást pedig az autópályákon megszokott módon oldják meg. Éppen ezért egyre több szó esik az ilyen utak felüljárókkal való ellátásáról, míg az új szakaszokat már eleve így tervezik – jegyezte meg szakértőnk, aki szerint hosszú távon nem érné meg a műtárgyakon spórolni még akkor sem, ha építésükhöz még nem kezdtek volna hozzá. Az M4-es esetében számottevő kiadáscsökkentést csak a leálló sáv „fapados” kialakításával, az aszfalt burkolat elhagyásával lehet elérni. Ezenkívül szintén lehet spórolni a pihenőhelyek kialakításán. A szakértő nem kívánt becslésekbe bocsátkozni a lehetséges megtakarítást illetően, hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem ezek jelentik a legnagyobb kiadást.

– A szabvány leállósávval rendelkező M3-as autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakasza az uniós átlag harmadába, kilométerenként mindössze egymilliárd forintba került, ami annak volt köszönhető, hogy alig kellett felüljárót, hidat építeni. Ezek a körülmények nem adottak az M4-es esetében – említette példaként a szakértő.

Az építkezés másfél hónappal ezelőtti leállításával összefüggésben sok minden elhangzott; kiderült, hogy az unió nem vesz részt a beruházásban, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig kartellgyanút emlegetett a kivitelezőket illetően, és azt is kijelentette, hogy az M4-es nem épül meg, helyette az M5-ös autópálya felől vezetne gyorsforgalmi út Szolnokra. Erről a verzióról március óta nem sok szó esett. Később arról tájékoztatta lapunkat a kabinet: vizsgálják annak lehetőségét is, hogy az M4-es út nyomvonalán folytatódjék az építkezés.

Ennél konkrétabban fogalmazott a minap Boldog István fideszes országgyűlési képviselő: mint mondta, a kormány célja, hogy az M4-es autópálya építése minél hamarabb folytatódjon. Szavai szerint a fejlesztésre vonatkozó tervek már elkészültek, jelenleg az anyagi háttér megteremtésén dolgoznak, döntést május végéig hoznak. A szintén fideszes Turi-Kovács Béla pedig arról beszélt, hogy a régió fejlődése miatt elengedhetetlenül szükség van a négysávos útra, ezért a kisgazda parlamenti csoport levélben kérte a miniszterelnöktől, hogy vizsgálják felül az M4-es autópálya építésének leállításáról hozott döntést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.