Várhatóan nem lesz sokkal olcsóbb az M4-es, ha nem autópályaként, hanem autóútként valósul meg a lapunk által megkérdezett szakértő szerint. Az utóbbi hetek kormányzati, kormánypárti megnyilvánulásai alapján valószínűsíthető, hogy az eredeti nyomvonalon, ám csökkentett műszaki tartalommal – és így kevesebb pénzért – épül meg az Abony–Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz, amelyre eredetileg 110 milliárd forintot irányzott elő az állam.
A lapunk által megkérdezett, a beruházást közelről ismerő, ám neve említésének mellőzését kérő szakértő kifejtette: az autópályát 130, a kétszer két sávos autóutat 110 kilométeres sebességű forgalomra tervezik, ami a kanyarok ívelésében, valamint a keresztező utak szinteltolásos elhelyezésében ölt testet. Ezek azonban már részben adottak, az útszakasz 30 százalékos készültségi szintje ugyanis azt jelenti, hogy a nyomvonalat már kijelölték, ráadásul a legtöbb műtárgy – felüljáró, híd – építése is megkezdődött. A nyomvonal megváltoztatása és az emiatt szükséges területrendezési munkák csak drágítanának a helyzeten, míg a félkész hidakat nem sokkal drágább befejezni, mint elbontani.
– A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereszteződésekkel rendelkező gyorsforgalmi utak sokkal veszélyesebbek, mint azok, amelyek alatt vagy felett vezetik el a keresztirányú forgalmat, a fel- és lehajtást pedig az autópályákon megszokott módon oldják meg. Éppen ezért egyre több szó esik az ilyen utak felüljárókkal való ellátásáról, míg az új szakaszokat már eleve így tervezik – jegyezte meg szakértőnk, aki szerint hosszú távon nem érné meg a műtárgyakon spórolni még akkor sem, ha építésükhöz még nem kezdtek volna hozzá. Az M4-es esetében számottevő kiadáscsökkentést csak a leálló sáv „fapados” kialakításával, az aszfalt burkolat elhagyásával lehet elérni. Ezenkívül szintén lehet spórolni a pihenőhelyek kialakításán. A szakértő nem kívánt becslésekbe bocsátkozni a lehetséges megtakarítást illetően, hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem ezek jelentik a legnagyobb kiadást.
– A szabvány leállósávval rendelkező M3-as autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti szakasza az uniós átlag harmadába, kilométerenként mindössze egymilliárd forintba került, ami annak volt köszönhető, hogy alig kellett felüljárót, hidat építeni. Ezek a körülmények nem adottak az M4-es esetében – említette példaként a szakértő.
Az építkezés másfél hónappal ezelőtti leállításával összefüggésben sok minden elhangzott; kiderült, hogy az unió nem vesz részt a beruházásban, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig kartellgyanút emlegetett a kivitelezőket illetően, és azt is kijelentette, hogy az M4-es nem épül meg, helyette az M5-ös autópálya felől vezetne gyorsforgalmi út Szolnokra. Erről a verzióról március óta nem sok szó esett. Később arról tájékoztatta lapunkat a kabinet: vizsgálják annak lehetőségét is, hogy az M4-es út nyomvonalán folytatódjék az építkezés.
Ennél konkrétabban fogalmazott a minap Boldog István fideszes országgyűlési képviselő: mint mondta, a kormány célja, hogy az M4-es autópálya építése minél hamarabb folytatódjon. Szavai szerint a fejlesztésre vonatkozó tervek már elkészültek, jelenleg az anyagi háttér megteremtésén dolgoznak, döntést május végéig hoznak. A szintén fideszes Turi-Kovács Béla pedig arról beszélt, hogy a régió fejlődése miatt elengedhetetlenül szükség van a négysávos útra, ezért a kisgazda parlamenti csoport levélben kérte a miniszterelnöktől, hogy vizsgálják felül az M4-es autópálya építésének leállításáról hozott döntést.