A legfrissebb Michelin-kalauzt lapozgatva megállapíthatjuk: Budapest a csúcsgasztronómia közép-európai fellegvára. Ausztrián kívül egy szomszédos országnak sincs Michelin-csillagos étterme, és Prágának is be kell érnie kettővel a magyar főváros négy elismeréséhez képest. A kiadvány anonim kritikusai öt szempontot vesznek figyelembe: az ételek minősége, a sütés, főzés, ízesítés tökéletessége, a konyha eredetisége, stílusa, az ár-érték arány, illetve a látogatások gyakorisága. Ez a csillag olyan, mint a sportban egy bajnoki aranyérem: nem elég megszerezni, évről évre meg is kell védeni a címet.
A sort 2010-ben a Ráday utcai Costes nyitotta. 2011-ben került be a kalauzba a Vörösmarty téri Onyx, tavaly következett az Erzsébet tér tőszomszédságában lévő Borkonyha, idén pedig a hegyvidéki Tanti. Lapunk utánajárt, nyereségesen működnek-e a Michelin-csillagos éttermek, illetve mi jelenti működésükben a legnagyobb kihívást. Olyan magasak a személyi és az alapanyagköltségek, hogy a Costes a legjobb hónapokban is legfeljebb a működés kiadásait termeli ki. Az utóbbi években átlagosan tíz- és húszmillió forint között alakult a hiány, a csillag előtt ez akár a négy-ötszörösét is elérte – tudatta a Magyar Nemzettel a Gerendai Károly érdekeltségébe tartozó Costes. A férőhelyek száma 36, a kihasználtság 80 százalék fölötti, az átlagfogyasztás pedig fejenként 35-40 ezer forint. – Öt vendégből négy külföldi, a világ minden tájáról jönnek, de főleg a skandináv országokból, illetve az Egyesült Királyságból és Franciaországból – közölték. Jelentős keresletnövekedést tapasztaltak a csillag elnyerése után, eleinte hetekre előre lefoglalták az összes helyet az étteremben. Legutóbb akkor ugrott meg látványosan a foglalási kedv, amikor tavaly októberben a világ 25. legjobb éttermének választotta a helyet a TripAdvisor.
Eleinte minden alapanyag külföldről jött, de ma már a negyven százalékuk hazai. Szezonálisan vadat, zöldséget, gyümölcsöt tudnak itthonról szerezni, illetve tejtermékeket, pékárut, tojást. A 2007-ben nyitott Onyx ügyvezető igazgatója, Pintér Katalin arról beszélt lapunknak, hogy az első két év a befektetés időszaka volt, a harmadik évben érték el a nullszaldót. A 2011-es csillag hatására pozitív irányba fordult a mérleg, s az elmúlt két év már nyereséges volt. Miután az étterem bekerült a Michelin-kalauzba, szinte azonnal elérte a százszázalékos kihasználtságot, péntek vagy szombat estére azóta is jó előre érdemes asztalt foglalni. Ebédre harminc főt fogadnak, vacsorára pedig átlagosan ötvenet. Napközben 12 ezer forint az átlagfogyasztás, este ez az összeg az ötvenezret is eléri személyenként. Az ügyvezető azt mondta, a telt ház biztonságos és eredményes működést nyújt, így lehetőségük van mindig a legjobb alapanyagot megvenni és az ehhez tartozó árszínvonalon működtetni az éttermet. Azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy a budapesti rendezésű 2016-os Bocuse d’Or Europe döntőjének időpontjától kizárólag magyar alapanyagú ételeket kínálnak az Onyx menüiben. Náluk is túlnyomórészt külföldiek a vendégek, észak-európaiak és britek éppolyan gyakran megfordulnak, mint amerikaiak vagy ázsiaiak. Pintér Katalin szerint idehaza is egyre többen fogékonyak az igazán igényes gasztronómiára, de nekik és a vendégeknek is tanulniuk kell még.